Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nolster

Växelspak på Yamaha 4hk 2-takt fast i neutral

Rekommendera Poster

Jag har en Yamaha 4hk 2-takt, problemet är att växelspaken sitter helt fast i neutral. Den går verkligen inte att rubba. Motorn startar alltid på första eller andra rycket men förblir alltså i neutralt läge. Detta problem är nytt för säsongen. Är det någon som har förslag på vad som ska göras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det en spärr för att motorn inte skall kunna startas med växel i är den misstänkt.

 

Följ länkaget under kåpan från växelarmen så hittar du nog felet. Gör du inte det är nästa steg att ta av växelhuset och se om felet ligger i växelhuset eller motordelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en fettspruta på biltema och spruta in fett i nippeln under spaken.kan bli ordentligt trögt utan smörj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för svaren. Efter att noggrant ha läst servicemanualen slutade det med att jag tog bort hela överdelen på motorn så att jag kom åt växelsystemet. Sedan fick jag använda både hammare och polygrip länge och väl för att ens rucka på växelspaken. Till slut efter mycket kämpande som krävde många kaffepauser lyckades jag få ut spaken. Och mycket riktigt var det saltavlagringar som gjorde att den satt som sten :D så det blev till å spruta 5-56 och rengöra men nu växlar den liks bra som en symaskin.

Nolster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5-56 är en kortlivad lösning. Smörj med marinfett ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött attdu fick tillen automatlåda... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinfett eller silikonfett.

 

jag har smörjt min med marinfett. Men den förra spaken hade lösts upp av smörjmedlet som använts av förra, eller kanske förrförra, eller förrförrförra ägaren. Vissa plaster kan lösas av petroleumprodukter, eller ialla fall bli konstiga som att t ex svälla. Men så var spaken 30 år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänkte på det när jag stod med 5-56an i min hand att riktigt fett hade varit bättre men mu var det bara det som fanns att tillgå. Blir till att göra om proceduren i höst och göra det lite mer ordentligt då :)

Redigerad av Nolster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om fu har en fettspruta kan du tvingA in fettet i nippeln utan att demontera! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...