Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Room101

Motorn startar inte efter urladdat batteri

Rekommendera Poster

Tja,

Efter lite för många kortturer men med kylskåpet igång startade inte motorn, Yamaha 90 hk. Tog hem och laddade batterierna, satte tillbaka dem, vred om nyckeln... och absolut inget händer. Har dubbelkollat att det är kräm i batterierna när allt är på plats, hittar inga säkringar som har gått etc... Vad kan då vara fel? 🤯 någon som har något tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du säger kräm, det säger mig ingenting. Det måste du definiera. Har du otur kan en cell ha pajat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ström i batterierna, det dubbelkollade vi med en multimeter och annan elektronik i båten fungerar som är kopplade till samma batteri. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Room101:

Det finns ström i batterierna, det dubbelkollade vi med en multimeter och annan elektronik i båten fungerar som är kopplade till samma batteri. 

Har du kollat spänningen i batteriet när du försöker starta motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Room101:

Ja det är det

Och vilken spänning hade du i startögonblicket, dvs när du vrider om nyckeln och ”ingenting händer” (vilket nog var @Rollen’s fråga)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Och vilken spänning hade du i startögonblicket, dvs när du vrider om nyckeln och ”ingenting händer” (vilket nog var @Rollen’s fråga)?

 

13,13

 

samma innan och efter, händer inget i startögonblicket 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det spänning fram till tändningslåset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du startspärr? Dödmansgrepp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske har en sådan brytare 0 - 1 -2- båda?

Krånglar ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte ta en runda till båten imorgon kväll igen och då mäta vid olika punkter för att lokalisera felet. Ska även rengöra kontakterna och kolla igenom att det ser bra ut. 

 

Ge gärna förslag på mätpunkter, 

- @Botved Ska mäta spänning på tändningslåset imorgon. Antar att jag öppnar upp reglaget och mäter vid tändningslåsets botten? 

- Vilka andra punkter kan jag mäta? 

 

@Ahmed det finns dödmansgrepp men den sitter i som den ska och det ser inte ut att vara något där. 

 

@Pentax ja det låter som en sån brytare. OFF-ON-START. Vid ON visar inte instrumenten någonting heller, helt dött. 

 

När jag kollade säkringarna i motorn hittade jag en på 20 amp (såg bra ut men bytte för säkerhets skull), finns det flera gömda någonstans jag kan dubbelkolla? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte får spänning på instrumenten när du slår på huvudbrytaren så har du felet före den ( mellan batteri och brytare) eller att själva brytaren är defekt. Detta förutsätter ju att du tidigare fått spänning på instrumenten när du slagit till brytaren så inte motorn matas separat eller över någon annan egen brytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktiga skitbrytare det där, mät på ingående och utgående, brukar vara rejält spänningsfall.

Vrid den fram och åter 45 gånger kan det hjälpa tillfälligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kommit ihåg att drag fast batterikabelskorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen återkoppling, varit några intensiva dagar...;) 

 

vi började tidigare i veckan med att mäta spänningen från batteriet och rengöra kontakterna där. Allt såg bra ut och vår huvudbrytare sitter inte mellan batteriet och motorn så den var redan ur leken. 

 

Gick sedan vidare med att mäta spänning i tändningslåset och den neutrala säkerhets switchen, funderade på om den hade börjat glappa, men bra spänning överallt. När vi vrider tändningen så spikar spänningen också, så inget tapp där. 

 

Så vidare till motorn. Mätte spänning innan/efter reläet och ända fram till startmotorn, även här fanns det spänning överallt som reagerade på tändning. Okej, så då är startmotorn bränd? Rengjorde alla kontakter i motorn, över reläet och vid startmotorn. Började att skruva ned startmotorn för att plocka hem och testa utanför motorn men fick se mig besegrad av mörkret och tiden, fanns en bult längre in. Bankade även på startmotorn efter förslag från Yamaha i Västerås:) fortfarande inget... 

 

dagen efter var vi nära på att köpa en ny startmotor men efter snack med Yamaha tyckte de att vi skulle prova brygga förbi reläet för säkerhets skull. Sagt och gjort, åkte ut för att testa och blev halvt ihjäl skrämd när motorn drog igång på första försöket. Jag hann inte ens brygga över reläet... 

 

så nu står vi här med en fullt fungerade motor och vet inte riktigt vad som var felet hehe. Det enda jag kan tänka mig var att jag rengjorde kontakterna i motorn och så fick det torka över natten, alternativt bankandet och att något lossnade i startmotorn igen, men inget definitivt. 

 

Så lite blandade känslor över att åka ut igen och stänga av motorn i en vik och hoppas på att fen startar igen:) 

 

några tips på saker vi kan prova om den skulle vägra starta igen på sjön?:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att ha med en slägga eller hammare. Klassiker på Yamaha. 

Bra att du fick råd från dem. De brukar inte alltid vara så pigga på att ge det annars. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordfel vid startmotorn? Som du "fixade" när du var där och rörde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stor erfarenhet av startmotorer i gamla bilar och även i en och annan inombords båtmotor, vet jag att det ofta är startmotorns solenoid som fallerar.

 

Solenoiden är en cylindrisk grunka som innehåller en stor elektromagnet och en kraftig kontakt. Solenoiden sitter uppepå, utanpå själva startmotorn, den har två uppgifter:

1 Att föra in startmotors lilla kugghjul, bendixdrevet i svänghjulets kuggkrans.

2 Att sluta ett kraftigt kontaktpar som ger spänning och ström till startmotorn.

 

Denna solenoid, kärvar emellanåt, kan behöva litet handpåläggning med hammare eller handslägga. Dess anslutningar sitter illa till i ogästvänlig miljö, och samlar oxid. Vibrationer från motorn gör inte saken bättre.

 

Det brukar finnas något fett i solenoidens glidlager, som med tiden stelnar, sedan kan det hända att någon "mekaniker" tryckt in ännu mera fett som stelnar ännu mer, och som dessutom pajar kontakterna. Ja dessa kontakter då, snarare en kontaktor (relä modell större) skall ju sluta kretsen till startmotorn, i storleksordningen 80-90 ampere, mycket mer på större dieselmotorer, rätt stora strömmar, och om det är en halvdålig kontakt uppstår det en ljusbåge som bränner kontakterna eller ännu värre svetsar ihop dem.

Sedan kan såväl startmotor som solenoid ha bristfällig "jord" alltså minus i godset (som är det vanligaste). Litet rost i anläggningsytorna kan orsaka mycket trubbel. 

 

Jag vet inte hur det är för dig, men till vanliga europeiska startmotorer (Bosch) och amerikanska brukar det finnas solenoider att köpa som reservdel, så det är inte säkert att man behöver byta hela startmotorn, även om det kan vara en bra idé eftersom startmotorer också slits en del.

 

Solenoiden i stig själv drar också en del ström, så för att undvika spänningsfall från tändningslåset, som ofta rent elektriskt sitter ganska långt bort från solenoiden (långa kablar) händer det ofta i båtar att det finns ett startrelä emellan tändningslås och solenoid, och även detta kan fallera.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ChristerN det tar vi med oss framöver! Jag pratade med Verkstaden på Yamaha center i Västerås och de var väldigt behjälpliga och sa att jag skulle ringa tillbaka om jag behövde mer hjälp, så de rekommenderas. 

 

@Rascal Ja mest troligt var det problemet. Rengjorde som sagt kontakterna på reläet och startmotorn. 

 

@Georg_Ohm Skulle problemet dyka upp igen så är det som du säger, solenoiden är nog det vi kollar först. Billigare att byta ut också innan man går på startmotorn. Har en kabel i båten jag tänker får agera som en brygga i nödfall för att testa om solenoiden är den felande länken. Annars kommer hammaren fram. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Med stor erfarenhet av startmotorer i gamla bilar och även i en och annan inombords båtmotor, vet jag att det ofta är startmotorns solenoid som fallerar.

 

Solenoiden är en cylindrisk grunka som innehåller en stor elektromagnet och en kraftig kontakt. Solenoiden sitter uppepå, utanpå själva startmotorn, den har två uppgifter:

1 Att föra in startmotors lilla kugghjul, bendixdrevet i svänghjulets kuggkrans.

2 Att sluta ett kraftigt kontaktpar som ger spänning och ström till startmotorn.

 

Denna solenoid, kärvar emellanåt, kan behöva litet handpåläggning med hammare eller handslägga. Dess anslutningar sitter illa till i ogästvänlig miljö, och samlar oxid. Vibrationer från motorn gör inte saken bättre.

 

Det brukar finnas något fett i solenoidens glidlager, som med tiden stelnar, sedan kan det hända att någon "mekaniker" tryckt in ännu mera fett som stelnar ännu mer, och som dessutom pajar kontakterna. Ja dessa kontakter då, snarare en kontaktor (relä modell större) skall ju sluta kretsen till startmotorn, i storleksordningen 80-90 ampere, mycket mer på större dieselmotorer, rätt stora strömmar, och om det är en halvdålig kontakt uppstår det en ljusbåge som bränner kontakterna eller ännu värre svetsar ihop dem.

Sedan kan såväl startmotor som solenoid ha bristfällig "jord" alltså minus i godset (som är det vanligaste). Litet rost i anläggningsytorna kan orsaka mycket trubbel. 

 

Jag vet inte hur det är för dig, men till vanliga europeiska startmotorer (Bosch) och amerikanska brukar det finnas solenoider att köpa som reservdel, så det är inte säkert att man behöver byta hela startmotorn, även om det kan vara en bra idé eftersom startmotorer också slits en del.

 

Solenoiden i stig själv drar också en del ström, så för att undvika spänningsfall från tändningslåset, som ofta rent elektriskt sitter ganska långt bort från solenoiden (långa kablar) händer det ofta i båtar att det finns ett startrelä emellan tändningslås och solenoid, och även detta kan fallera.

Enligt min erfarenhet(som bara rör några enstaka snurror när det gäller detta) brukar man få klickljud även om solenoiden kärvar. Det brukar då initialt hjälpa att dutta på startnyckeln några ggr för att den skall släppa och eller att pröva en varm dag när värmen mjukat upp det hela:)

 

Är det kontaktfel hjälper det dock såklart inte och den ljudlösa döden inträffar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Room101:

@ChristerN det tar vi med oss framöver! Jag pratade med Verkstaden på Yamaha center i Västerås och de var väldigt behjälpliga och sa att jag skulle ringa tillbaka om jag behövde mer hjälp, så de rekommenderas. 

 

@Rascal Ja mest troligt var det problemet. Rengjorde som sagt kontakterna på reläet och startmotorn. 

 

@Georg_Ohm Skulle problemet dyka upp igen så är det som du säger, solenoiden är nog det vi kollar först. Billigare att byta ut också innan man går på startmotorn. Har en kabel i båten jag tänker får agera som en brygga i nödfall för att testa om solenoiden är den felande länken. Annars kommer hammaren fram. 

 

 

Jag pratar inte om kontakterna vid startmotorn utan om jordfel dvs att startmotorn måste sitta ordentligt fastskruvad vid motorblocket för att skapa en rejäl möjlighet även för minus att ta sig mellan batteri och startmotor. Det är lätt att glömma bort att det är två poler som ska hela vägen fram till det som skall funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...