GÄ till innehÄll
lördag 20 april 2024
Nykan1

Kylskadad vv-beredare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

DA289C1D-E62C-46F1-A78C-0DF2EC4B38C3.thumb.jpeg.c988162a91f08450957dd5e13145d85e.jpegIsotemp Slim B 15 lit. 2007

HjĂ€lpđŸ˜±

Ganska paff nÀr jag aktiverade vattentrycket pÄ Ärets första tur o det forsade ut vatten pÄ beredarens nedre del innanför plastkÄpan. Missade att specifikt tömma beredaren, men pumpade ut allt vatten via kran i höstas. Ngn som har erfarenhet eller kunskap om hur man bÀst gÄr tillvÀga? TrÄngt dÀr nere i luckan sÄ jag mÄste nog demontera hela rasket iaf för att komma Ät. Tips för den inte alltför hÀndige?

Redigerad av Nykan1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Just nu skrev Nykan1:

Isotemp Slim B 15 lit. 2007

HjĂ€lpđŸ˜±

Ganska paff nÀr jag aktiverade vattentrycket pÄ Ärets första tur o det forsade ut vatten pÄ beredarens nedre del innanför plastkÄpan. Missade att specifikt tömma beredaren, men pumpade ut allt vatten via kran i höstas. Ngn som har erfarenhet eller kunskap om hur man bÀst gÄr tillvÀga? TrÄngt dÀr nere i luckan sÄ jag mÄste nog demontera hela rasket iaf för att komma Ät. Tips för den inte alltför hÀndige?

Den beredaren kan du med största sannolikhet bÀr till skrotÄtervinningen och bestÀlla en ny.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Hoppas pÄ att det bara Àr en slang som lossnat, motivera gÀrna varför du rÄder till att kassera. För gammal ÀndÄ (2007)?

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
3 minuter sedan skrev kossor:

NÀ men har det stÄtt vatten i den sÄ kan sÀger kan, den flÀkt sig och vara passe. NÀr jag köpte min nimbus hade firman glömt drÀnera vv beredaren och gaveln lÀngst ner mot kopplingarna hade flÀkt ut sig, att reparera Àr ingen ide bara köpa nytt. Nu behöver det ju inte vara sÄ i ditt fall men beredare med vatten i vintertid Àr ingen hit tyvÀrr.

Har du tur Àr det bara kopplet som frusit sönder eller sÀkerhetsventilen, ganska lÀtta gerjer att byta sjÀlv, Har du otur sÄ Àr insticksrören sönderfrusna och dÄ Àr det vÀrre. Har alldeles lika beredare sjÀlv mycket bra produkt.

 

  • Tack 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Nykan1:

Hoppas pÄ att det bara Àr en slang som lossnat, motivera gÀrna varför du rÄder till att kassera. För gammal ÀndÄ (2007)?

Vi brukar ju pÄ detta forum rekommendera folk att reparera sÄ lÄngt som det bara Àr möjligt, och Àven ibland lÀngre.

Jag hade en gÄng en Nimbus med en i original monterad vv-beredare frÄn Volvo Flygmotor, den frös sönder en vinter eftersom det stod vatten kvar i den. En duktig svetsare kunde svetsa ihop den.

Men den var dÄ oisolerad och hade rÀtt tjockt gods...

 

Möjligen kan du klÀ av isoleringen pÄ din beredare och se hur det ser ut, kanske man kan reparera den, om det Àr möda vÀrt.

 

Men du kan ocksÄ testa att provtrycka den, sett en trÀplugg i antingen inloppet för fÀrskvattnet eller utloppet för det uppvÀrmda vattnet, jag tror nÀstan det rÀcker att du kopplar en slang och blÄser sjÀlv. SÄ kÀnner du om det lÀcker. Detta kanske du kan göra nÀr beredaren sitter pÄ plats i bÄten.

 

Men en enklare sak att kontrollera, Àr sÀkerhetsventilen, den kan man öppna manuellt, man skall öppna den pÄ hösten dÄ beredaren töms. Det brukar vara en liten svart eller knopp ratt att vrida pÄ. Om den Àr öppen strilar det ut vatten i beredarens ena gavel, den gaveln med anslutningarna pÄ.

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Vi brukar ju pÄ detta forum rekommendera folk att reparera sÄ lÄngt som det bara Àr möjligt, och Àven ibland lÀngre.

Jag hade en gÄng en Nimbus med en i original monterad vv-beredare frÄn Volvo Flygmotor, den frös sönder en vinter eftersom det stod vatten kvar i den. En duktig svetsare kunde svetsa ihop den.

Men den var dÄ oisolerad och hade rÀtt tjockt gods...

 

Möjligen kan du klÀ av isoleringen pÄ din beredare och se hur det ser ut, kanske man kan reparera den, om det Àr möda vÀrt.

 

Men du kan ocksÄ testa att provtrycka den, sett en trÀplugg i antingen inloppet för fÀrskvattnet eller utloppet för det uppvÀrmda vattnet, jag tror nÀstan det rÀcker att du kopplar en slang och blÄser sjÀlv. SÄ kÀnner du om det lÀcker. Detta kanske du kan göra nÀr beredaren sitter pÄ plats i bÄten.

 

Men en enklare sak att kontrollera, Àr sÀkerhetsventilen, den kan man öppna manuellt, man skall öppna den pÄ hösten dÄ beredaren töms. Det brukar vara en liten svart eller knopp ratt att vrida pÄ. Om den Àr öppen strilar det ut vatten i beredarens ena gavel, den gaveln med anslutningarna pÄ.

En varmvatten beredare Àr ett tryckkÀrl och bör inte ska inte svetsas ihop igen. 

  • Gilla 3

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Det vÀrsta Àr vÀl att man nog bör plocka ur VVB för att kunna provrtycka.

Om det bara var lite vatten kvar i den sÄ Àr det troligen en koppling el likn som gett sig.

Sen kan msn förvisso klÀ av den, se om det finns nÄgon spricka som gÄr att svetsa. Sen ska den isoleras igen. I det lÀget hade jag nog köpt en ny.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Tack bhemac för dina tankar och tips. 

Jo, oavsett sÄ mÄste jag nog plocka ut den för att komma Ät att felsöka. Kommer inte ihÄg om jag tömde vattnet pÄ kallvattenvredet eller varmvattenvredet i diskhon, spelar det nÄgon roll? TÀnkte om man bara tömmer kallvattnet sÄ förblir VVB full?? 

Hur lÀnge hÄller en VVB, min Àr frÄn 2007? VÀrt att laga om genomsnittslivslÀngden pÄ en sÄdan Àr nÀra förekommande...

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Postad (redigerade)

Plocka upp den först och gör en okulÀr besiktning du bör se direkt var den Àr bulig / sprÀckt rör. Och jag vet det Àr trÄngt bökigt och elÀndigt, men bara sÀtta sig ner och börja montera bort del för del till slut sÄ Àr den ute, lycka till. Och du vÀlkommen till Mg En vv beredare hÄller nog rÀtt lÀnge 30 40 Är i en bostad, men pÄ sjön ja 20 Är rÀtt skött utan problem. Det som brukar intrÀffa Àr att vÀrmeslingan 240v brukar / kan ge upp men sÄdana finns att köpa, och byta ut rÀtt enkelt för vem som helst bara följa instruktionen. TÀnk ocksÄ pÄ att om du har vÀrmeladdning frÄn motorns cirkulationspump, sÄ har du en kopparslinga ligger inne i vv beredaren. Har den fÄtt sig en tryckare av is beroende pÄ hur mycket vatten du hade kvar i vinter, sÄ finns uppenbar risk för lÀckage av motorns kylvÀtska. 

                           // Peter

Redigerad av kossor

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Om du har tur Àr det bara luckan med elpatronen som har fryst ut. DÄ Àr det bara att byta packningen och sÀtta tillbaks den. Eventuellt mÄste man rikta kanten pÄ hÄlet. Inför vintern rÀcker det inte med att öppna kranarna tills de kommer luft. Eftersom vattnet tas ut högst upp i beredaren Àr den fortfarande full. Du mÄste tömma den genom att stÀlla upp sÀkerhetsventilen. Beroende pÄ hur vattensystemet ser ut, kan man behöva lossa varmvattenledningen frÄn beredaren för att slÀppa in luft, sÄ att vattnet rinner ut. VÀrmeslingorna inne i beredaren behöver du inte vara orolig för. De Àr i rostfritt stÄl, sÄ de tar ingen skada.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
7 timmar sedan skrev kossor:

En varmvatten beredare Àr ett tryckkÀrl och bör inte ska inte svetsas ihop igen. 

NÄja, trycket frÄn en vanlig pentrypump Àr ju inte sÄ högt. Vatten Àr inget farligt gift, om Àn Falstaff Fakir hÀvdade motsatsen. Om beredaren har en fungerande sÀkerhetsventil sÄ skall ju den öppna och slÀppa pÄ trycket om det mot förmodan skulle börja koka i beredaren.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

NÄja, trycket frÄn en vanlig pentrypump Àr ju inte sÄ högt. Vatten Àr inget farligt gift, om Àn Falstaff Fakir hÀvdade motsatsen. Om beredaren har en fungerande sÀkerhetsventil sÄ skall ju den öppna och slÀppa pÄ trycket om det mot förmodan skulle börja koka i beredaren.

 

Det har ju ingenting med pentrypumpens kapacitet att göra. 

SÀkerhetsventiler Àr typiskt 7,5, 9 eller 10 bar. 

Dumt att rÄda folk till att chansa med sÄnt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
4 timmar sedan skrev coppertail:

 

Det har ju ingenting med pentrypumpens kapacitet att göra. 

SÀkerhetsventiler Àr typiskt 7,5, 9 eller 10 bar. 

Dumt att rÄda folk till att chansa med sÄnt. 

 Om du kanske lÀste mitt första inlÀgg i denna trÄden sÄ Àr jag tveksam till att det Àr mödan vÀrt.

Jag lÀt göra det en gÄng, men dÄ en mycket enklare oisolerad beredare, och av en svetsare som tillverkade behÄllare för livsmedelsindustrin.

 

För trÄdskaparens vidkommande kan vi ju dÄ hoppas att beredaren hÄllit och att det Àr nÄgot som gÄr att ÄtgÀrda.

 

Jag har Àven senare glömt att tömma beredaren pÄ hösten, glömde Àven att koppla ur vÀrmepatronen, dÄ jag tar landström hela vintern med bland annat frostvakt i motorrummet.

SÄ utan att veta om det hade jag varmvatten hela vintern, men fick ju en dyrare elrÀkning.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
2019-06-08 vid 14:00 skrev Nykan1:

Tack bhemac för dina tankar och tips. 

Jo, oavsett sÄ mÄste jag nog plocka ut den för att komma Ät att felsöka. Kommer inte ihÄg om jag tömde vattnet pÄ kallvattenvredet eller varmvattenvredet i diskhon, spelar det nÄgon roll? TÀnkte om man bara tömmer kallvattnet sÄ förblir VVB full?? 

Hur lÀnge hÄller en VVB, min Àr frÄn 2007? VÀrt att laga om genomsnittslivslÀngden pÄ en sÄdan Àr nÀra förekommande...

Du kan inte tömma VVB med kall-/varmvatten vredet. Om proceduren varit nÄgondera, glöm din VVB!

Det kalla vattnet frÄn tanken pumas till VVB:s botten, det varma vattnet tas ut uppifrÄn!
Oberoende av kall- eller varmvatten vredet kan du sÄledes inte tömma VVB:n.

MÄnga VVB:n kan tömmas med att öppna den obligatoriska sÀkerhetsventilen eller kallvatten tillförseln. Men kolla dÄ att du fÄr den tom!

Nu har du en sprÀngd tank samt med högsta sannolikhet förstörda el-vÀrmeelement.

Ut med tanken och in med relevant kunskap och ny VVB...

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Min uppfattning Àr att det behöver inte vara sÄ mycket som Àr sönder.

 

Inspektera kopplingar, slangar, sÀkerhetsventil och liknande.

Hittas inga lÀckage sÄ ut med beredaren ur bÄten och klÀ av isoleringen.

Jag tror den "bara" har spruckit i en gavel och det gÄr oftast enkelt att svetsa.

 

Har rÀddat mÄnga sönderfrysta genomströmningsvÀrmare till restaurangdiskmaskiner. 

NÀr de fÄr stÄ kvar pÄ uteserveringarna pÄ vintern Àr det mÄnga som fryser eftersom de inte töms pÄ vatten pÄ korrekt sÀtt.

Brukar inte vara speciellt stora skador. Element och dykrör, kapilÀrrör och liknande Àr oftast hela. En gavel brukar dock vara lite vissen.

 

Lycka till

 

/Mathias

 

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

SÀkerhetsventilen ska man inte röra i onödan, den börjar förr eller senare lÀcka. Det bör finnas en avtappning pÄ kallvattensidan nÀrmast tanken. BlÄser man sen med tryckluft sÄ blir det tomt.

Jag gillar en luftventil pÄ pumpens sugsida och en ventil pÄ sugledningen dÄ kan man blÄsa ut allt vatten. Men det verkar inte rÀcka för moderna tryckvattenpumpar, det enda sÀkra Àr att lossa och ta hem.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Isotemp Varmvatten beredare

6. UnderhĂ„ll 6:1 Vintertömning: DĂ„ frysrisk föreligger mĂ„ste beredaren tömmas pĂ„ fĂ€rskvatten. Ta av slangen för varmvatten ut pĂ„ beredaren eller öppna luftskruven (M5 stjĂ€rnskruv) pĂ„ blandningsventilen. Ta bort skruven helt och hĂ„llet för att sĂ€kerstĂ€lla att luft kan komma in i beredaren. Öppna sĂ€kerhetsventilens avtappningsfunktion genom att vrida det svarta vredet pĂ„ sĂ€kerhetsventilen ett snĂ€pp motsols. Vattnet kommer nu rinna ur via avtappningshĂ„let i sĂ€kerhetsventilen. Om motorns kylvattensystem inte har frostskyddsblandning, mĂ„ste ocksĂ„ kylsystem, slangar och rörslingan i beredaren tömmas ordentligt. Beredaren kan dĂ€refter sitta kvar ombord över vintern. Ta ur sladden.

SÀkerhetsventilen ska manövreras regelbundet för att avlÀgsna kalkavlagringar och för att kontrollera att den inte Àr blockerad.

  • Gilla 2

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Finns det en avtappningskran pÄ sÀkerhetsventilen sÄ ska man anvÀnda den, absolut.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

Finns det en avtappningskran pÄ sÀkerhetsventilen sÄ ska man anvÀnda den, absolut.

 

Avtappning av Isotemp vvb sker genom öppning av sÀkerhetsventilen, nÄgon annan avtappningskran finns inte pÄ vvb, och behövs inte om vvb Àr rÀtt installerad. Den luftskruv som nÀmns sÀkerstÀller att luft kan komma in i vvb sÄ att inte vakuum uppstÄr och vattnet dÀrigenom blir stÄende i vvb. Beroende pÄ hur slangarna Àr dragna frÄn vvb till blandarna behövs i vissa installationer inte öppning av luftskruven.

 

SÀkerhetsventilen har en vit plasthatt över avtappningshÄlet, den brukar jag vid tömning av systemet lÀgga vÀl synlig vid brytarna till vattenpumparna för att sÀkerstÀlla att vi inte kör igÄng dricksvattensystemet utan att ha kollat att sÀkerhetsventilen Àr stÀngd och att plasthatten Àr satt pÄ plats.

  • Gilla 2

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Nu Àr den demonterad och en bestÀllning Àr gjort pÄ en ny. Hörde att utmaningen i att montera i en ny Àr i att eliminera luftfickor. En annan frÄga eftersom motor vattnet gÄr igenom beredaren: Inte sÄ bra att köra motorn innan beredare har installerats...?

IMG_7115.HEIC

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Jo du kan ju köra motorn om du med en rörbit och nÄgra slangklÀmmor kopplar ihop slangarna som skall anslutas till vv-beredarens vÀrmeslinga, om du inte gör det drÀnerar du ju motorn pÄ kylvÀtska, och det blir söligt i motorrummet... Sedan mÄste du ju Àven plugga slangen frÄn pentrypumpen, eller förresten koppla Àven i hop denna med den utgÄende slangen till tappstÀllena, den till varmvattnet (röd). Annars sÄ gÄr ju pentrypumpen hela tiden och tömmer vattentanken... inombords... Glykolblandningen i kölsvinet spÀds dÄ ut...:wacko:

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

StÀll beredaren med rören uppÄt, fyll glykolvatten i vÀrmeslingan och sÀtt dit pluggade slangar. Sen man man mixtra beredaren pÄ plats utan att fÄ luftfickor.

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Hej alla och tack för alla kommentarer och tips och tricks!

TÀnkte bara meddela hur det gick. 

Det var en stor spricka i den gamla beredaren lÀngst ner, se bild.

Jag köpte en ny för 5000 i LÀnna pÄ BÄtaccenten och anlitade RörbÄten, Fredrik för installation och fick betala ytterligare 5700kr.

Dyr lÀxa!!!! Men nu Àr det bara köra och njuta av sommaren igen.

Ha en trevlig sommar!

Frys-sprängd vv-beredare.HEIC

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Trevligt med Ă„terrapporterning, men synd att det blev dyrt...

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...