Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nilsnobbing

Ankarfunderingar

Rekommendera Poster

Blocket är bara för att du ska kunna ”fira ned” vikten från båten efter du ankrat. Man kan ha den fast på tampen med.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bo_man:

Ok. Jag var inte med på att man skulle ha ett block och extra lina. Tänkte jag skulle ha en fast vikt ett par tre meter från ankaret för att det skulle greppa bättre men då känns ju som en bit kedja är mer praktiskt för min del.

Det är en avsevärd skillnad mellan några kilo närmast ankaret och kanske 10 kg halvvägs upp på linan.

Block behöver man inte, en brandkårshake duger eller en sådan där med en hylsa som skruvas över öppningen. Vilken vikt som helst duger.

Man ankrar som vanligt och sen släpper man ner vikten - om det behövs.

 

10 kg vikt.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett problem med ankarvikter etc är att om man ligger stäv mot land, så vill man att maxavståndet till ankaret inte ska skilja sig alltför mycket från medelavståndet. Alltså, om du med din ankarvikt ligger bra med stäven 1 m från land (du har dragit ut dig lite för natten), så vill du ju inte att en svallvåg eller dylikt ska slänga in dig i berget, även om vikten gjort att krafterna i ankaret är små och jämna. Då är det lockande att bara spänna upp ordentligt   Så man vet vad man har (visst, sen sitter ankaret lite sämre än med vikten, därav dilemmat)

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreställde mig att ankarvikten bara används vid svajankring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av landförtöjning och vad jag läst mig till om svajankring:

 

Vid landförtöjning med ankare i aktern är fördelen med kätting närmast ankaret att du får bättre vinkel på ankartåget vid ankaret när du ska dra fast ankaret påväg in mot land. Vikten på kättingen gör att draget kommer mer parallellt med botten och du drar då inte lika enkelt loss det utan drar snarare fast det. Ett par meter grövre kätting räcker, resten lina, gärna multiplate den flexar lite, är ju skön att hantera och kinkar inte så enkelt. Sen ser man till att man har ankartåget spänt. Då rör sig båten mindre men den elastiska linan ger viss ryckdämpning. Har man vågor i aktern och vill finlira kan man sätta ryckdämpare närmast aktern när man väl förtöjt.

 

Vid svajankring är kätting hela vägen överlägset, både att få ankaret att sätta sig och dämpa/unvika ryck. Baksidan är dock att piper det i ordentligt så kättingen är helt spänd finns det ingen elasticitet alls, kättingen blir helt stum närmast som en stålstång. Lösningen kan vara att ankra på större djup, med längre kätting, eller skarva i en lina efter de 40-50 meter kätting man hävt ut.

 

Sen finns ju nackdelen med kätting vid svajankring att galvad kätting och lera/dy ger en del rengöringsarbete när det tas upp. Men efter att ha svajankrat med 40 meter vit multiplate kan jag säga att det var enklare att rengöra den galvade kättingen än den vita linan (som blev mer grå-brun och luktade hemskt). Bäst lär rostfri kätting vara.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40-50 meter kätting är helt omöjligt för mig att dra upp för hand! :)
Tror nog det är bättre att välja sina strider och undvika svajankring i hård vind.

Vid akterankring och landförtöjning har ju ankaret bara en dragriktning hela tiden, och då bör det inte krävas nån speciallösning som ankarvikt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

40-50 meter kätting är helt omöjligt för mig att dra upp för hand! :)
Tror nog det är bättre att välja sina strider och undvika svajankring i hård vind

 

Ankarspel underlättar naturligtvis. Fast du får ju inte vikten av 40-50 meter kätting att dra upp, utan kättingens vikt i vatten med en längd motsvarande det djup du ankrar på, plus kättingens vikt från ytan till däck och sist ankarets vikt i vattnet. Ankarar du med normalstor båt på 5-7 meters djup är det hanterbart.

 

I valet mellan svajankring i hård vind och landförtöjning i hård vind skulle jag nog hellre välja svajankring. Men visst, jag ligger ju hellre i hamn i hård vind om jag kan välja. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
44 minuter sedan skrev Martin76:

Ankarspel underlättar naturligtvis. Fast du får ju inte vikten av 40-50 meter kätting att dra upp, utan kättingens vikt i vatten med en längd motsvarande det djup du ankrar på, plus kättingens vikt från ytan till däck och sist ankarets vikt i vattnet. Ankarar du med normalstor båt på 5-7 meters djup är det hanterbart.

 

Jag undrar alltid hur man gjorde för 30 år sedan, innan alla hade dubbla ankarspel...?

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, BSven said:

 

Jag undrar alltid hur man gjorde för 30 år sedan, innan alla hade dubbla ankarspel...?

 

16 pers.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev raol:

Vid akterankring och landförtöjning har ju ankaret bara en dragriktning hela tiden, och då bör det inte krävas nån speciallösning som ankarvikt.

 

I så fall finns det ännu mindre behov av kätting. Nu akterankrar jag sällan, tycker att svajankra är mycket smidigare med kätting och ankarspel.

När jag akterankrar så använder jag oftast inte ankarvikt det är bara när när ankaret verkar fästa dåligt eller att vädret kommer att försämras. Det vanligast är nog att vädret försämras på kvällen och då lägger jag i ankarvikten.

I de flesta fall har jag bra ankarbotten dvs sand. Danforth tar bra och sen spänner man upp tampen med en vinsch.

 

Det verkar vara svårt att förstå hur bra en ankarvikt fungerar men gör ett experiment på land så syns det väldigt tydligt.

 

Jo en ska till om ankare. I många fall är kopior betydligt sämre än originalt. Danforth är ett exempel, det handlar inte om det ser likadant ut, det ska ha samma balans och det har många missat. Men visst finns det kopior som kan mäta sig med originalen. 

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev bhemac:

I så fall finns det ännu mindre behov av kätting. 

Nej, det är just då det är mycket värt med kätting närmast ankaret. Det ger bättre förutsättningar för ankaret att gräva ner sig. När man väl har grepp och spänner upp (förhand eller med vinsch) så saknar dock kättingen betydelse.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Martin76:

Nej, det är just då det är mycket värt med kätting närmast ankaret. Det ger bättre förutsättningar för ankaret att gräva ner sig. När man väl har grepp och spänner upp (förhand eller med vinsch) så saknar dock kättingen betydelse.

Prova på land!

Så fort du spänner tampen så blir draget fel. 

Bättre i så fall med ett tyngre ankare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev bhemac:

Prova på land!

Så fort du spänner tampen så blir draget fel. 

Bättre i så fall med ett tyngre ankare.

Jag har faktiskt testat detta i vatten och kommit till slutsatsen att det gör skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gjorde flera tester på land med olika kombinationer och med en dynamometer (=fiskevåg).

Det var både hårdgjord yta och ganska löst grus.

Några meter kätting gjorde i princip ingen skillnad.

Vi hade ca 30 m lina och eftersom det kom ett antal åskådare fick vi göra om det flera gånger. Ankarna vi testade, var Delta, Bruce och Danforth samt en test med plätt (den var inte värd att testa mer).

Vi hade 4 m 8mm kätting.

Det mest tydliga var hur bra och snabbt Delta med kätting hela vägen fick fäste.

Ett annat resultat som förvånade många var hur mycket bättre ett Bruce blev med ankarvikt.

Tittar man på tex Danforth så är det konstruerat att draget ska vara i 15-30°. Troligen är det detsamma med övriga, även ett gammalt stockankare ska ha en viss vinkel. Delta gräver ner snabbare med lite snett drag.

Med 7 m vattendjup och 30 m lina blir vinkeln runt 15°.

För den som vill är det enkelt att räkna på vilka krafter det handlar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är också tveksam till att kätting eller vikt(er) på linan skulle göra någon större skillnad vid stävförtöjning mot land. Det ska då till några enorma vikter i stort sett mitt på linan för att man ska få någon förändring i dragkraftsvinkel av betydelse.

 

Jag ligger i princip aldrig på svaj, men däremot stävförtöjer jag mot land ganska ofta på rätt så utsatta ställen i Stockholms skärgård - vill man vara ifred på de vackraste platserna i juli så får man leva med lite besvär. Det har hänt ett antal gånger att jag varit tvungen att flytta mig på natten när vinden vridit (eller vid ett minnesvärt tillfälle på Röder, när sjöhävningen lirkade loss en bergkil), men jag tror faktiskt aldrig jag varit med om att jag varit tvungen att flytta på grund av att ankaret släppt. Visst händer det att det inte fastnar (ofta är det bottenvegetation som stör), men har man väl spänt upp det ordentligt så tror jag faktiskt aldrig jag varit med om att det släppt.

 

Har Bruce, för övrigt, 7,5 kg för knappt 4 ton segelbåt. Inte av något aktivt val, det är det som tidigare ägare haft. Någon gång har det hänt att en sten som är precis lagom stor har lagt sig i "skopan", men annars har jag inget att klaga på egentligen. Kan säkert vara så att någon annan typ är bättre, men jag har som sagt egentligen aldrig haft några problem så då tycker jag inte det är motiverat att byta.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kättingens fördel, som jag ser det, är att undvika nötning på ankarlinan på sträckan närmast botten. Förmodligen räcker några meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Kättingens fördel, som jag ser det, är att undvika nötning på ankarlinan på sträckan närmast botten. Förmodligen räcker några meter.

På korallreven, absolut. Annars är det ganska enkelt att ta bort någon meter sliten tamp. Eller bara vända på tampen varje år.

 

15 minuter sedan skrev kblomster:

Jag är också tveksam till att kätting eller vikt(er) på linan skulle göra någon större skillnad vid stävförtöjning mot land.

Har du räknat eller provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Har du räknat eller provat?

Nä, varken eller. Tog mig friheten att spekulera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min del av verkligheten dvs där jag bor och vistas så har vi förhållandevis stort djup nära land

vilket för med sej att de flesta förtöjer mot land och kliver i land ,

dvs behöver inte mecka med dinge,.

 

Här funkar bäst med minst 50 m lina/kätting , 30 m är för kort.

Erfarenhetsmässigt behöver ankaret få all hjälp det kan för att få tillräckligt flack vinkel när man släpper det annars gräver det inte ner sej och man få gå ut och ankra om.

 

De flesta kör med en stump kätting närmast ankaret.

Har faktiskt inte sett någon mecka med ankarvikt men det lär nog finnas någon som gör det med.

 

Min kamrat (Bavaria 30) ” tjurades på” en hel sommar med bara ankarband innan han kröp till korset 

och skarvade i en bit kätting (tog en säsong).

 

Kan ev gå med på att kättingen inte har någon större betydelse sedan man sträckt upp men den gör ett stort jobb när ankaret skall gräva ner sej.

Håller med om det viktiga är att få ankaret att gräva ned sej ,inte dess vikt.

 

Bottnarna här är mest dy allt hälleberg, 

Själv har jag 50 m kätting o Delta funkar ok.

 

Har ytterst sällan svajankrat men antar att en ankarvikt kan vara grejen då.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kblomster:

Nä, varken eller. Tog mig friheten att spekulera.

”Kill-gissa” 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

6 timmar sedan skrev AndW:

Ett problem med ankarvikter etc är att om man ligger stäv mot land, så vill man att maxavståndet till ankaret inte ska skilja sig alltför mycket från medelavståndet.

Om man lägger sig så långt från land att båten inte når land med sträckt lina så når ju inte båten land om det kommer svallvågor, fast det gör den inte ändå.

 

Pröva att hänga på en vikt (ett reservankare tex.) så känner man att det blir ett rejält drag i ankarlinan den sista metern innan linan är helt sträckt.

 

6 timmar sedan skrev Martin76:

Baksidan är dock att piper det i ordentligt så kättingen är helt spänd finns det ingen elasticitet alls, kättingen blir helt stum närmast som en stålstång.

En snugger är en lösningen, vet inte vad det heter på svenska.

En lina med en eller flera ryckdämpare i gummi som krokas i kättingen och görs fast i knapen.

 

1 timme sedan skrev kblomster:

Jag är också tveksam till att kätting eller vikt(er) på linan skulle göra någon större skillnad vid stävförtöjning mot land. 

Tänk på vilken enorm kraft du får när du får när du tar tag i en spänd lina. Du behöver inte dra hårt för att snabbt flytta en flera ton tung båt några decimeter.

 

Om ingen annan hinner före ska jag räkna lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, påståendet jag ställde mig tvivlande till var ju att man med hjälp av en ankarvikt skulle kunna få en märkbart bättre dragvinkel mot botten när man med utgångspunkt i mer eller mindre slak lina börjar dra fast ankaret. Jag är fullt beredd på att jag kan ha fel här så räkna gärna du.

 

Att ankarvikt funkar som ryckdämpare och därmed är särskilt bra vid svajankring då båten rör sig betydligt mer än vid stävförtöjning tvivlar jag inte alls på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket okunskap om ankarvikt.

Jag använder det alltid, ligger klar i korgen med ankarlina.

När jag ska ankra lägger jag ankarvikten med sin lina på däcket, linan är permanent fäst i pushpiten, när förtöjningen är klar hakar jag på vikten med en merxhake och släpper vikten längs linan tills den tar slut ca 6till 7 meter ut, ankarlinan kommer då att vara på ett djup av två till tre meter strax bakom min akter trots att ankaret ligger 30 till 40 meter ut.

Nu till det som jag uppskattar allra mest, och som mina kamrater är helt ovetande om.

Ni har väl alla varit med om att någon legat och snurrat utanför och väntat på plats, plötsligt har dom ett antal ankarlinor i bästa fall framför kölen och släpar med dom en bit, i sämsta fall hamnar dom i någon grej som snurrar under båten.

 

Jag har aldrig upplevt att stäven huggt i berget trots att båten går att dra in för hand, kommer det en våg akterifrån har den redan gått förbi innan ankarlinan är uppspänd så fören når berget, och då sträcker vikten tillbaks ankarlinan mot botten igen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Pentax:

Mycket okunskap om ankarvikt.

 

Men mycket killgissa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här blev det...

2016545061_Dragkraftmedankarvikt.thumb.jpg.eacd22d3150278a665bf557bb8eac8af.jpg

 

Om vi tänker oss att bryggan är vid 0,00 m så är kraften i ankarlinan när linan är sträckt faktiskt  oändlig.

När båten är 1 dm från bryggan drar ankarlinan ut båten med sådär 200 kg och när båten är 0,2 m från bryggan drar linan med 80 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...