Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nilsnobbing

Ankarfunderingar

Rekommendera Poster

Jag ska uppdatera mitt ankarinnehav. Tvenne ankare ska införskaffas till en segelbåt på 7 meter och 1 ton. Akterförtöjning är användningsområdet.

 

I nuläget finns ett danforth på ca 8 kg. Spretigt och krångligt ankare. Nu vill jag ha ett nytt huvudankare och ett i reserv. 

 

Jag funderar på en delta-kopia på 5 kg samt en dragg på 6-7 kg som reserv. Kätting som komplement förstås. 

 

What say you? 

Nils Nobbing 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draggen är ju inte bra till nåt, varför ska du ha den? Köp deltat och behåll ditt danforth som reserv, varför du nu ska ha ett i reserv. Men är det ändå reserv så kan du ju packa det så att spretigheten inte är ett bekymmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, AndW said:

Draggen är ju inte bra till nåt, varför ska du ha den? Köp deltat och behåll ditt danforth som reserv, varför du nu ska ha ett i reserv. Men är det ändå reserv så kan du ju packa det så att spretigheten inte är ett bekymmer.

Det är trångt i min lilla båt och Danforth tar mycket plats, därav tankarna på en dragg som ju går att fälla ihop. Värdelös? Finns olika åsikter om förstår jag när jag googlar runt. Ingen egen erfarenhet dock. 

 

Att ha en reserv är givet. Ankare kan fastna på botten och då är man plötsligt utan. Trist om man är ute några dagar. 

 

Men tack för svar! 

N. N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draggen är ganska dålig men duger som reserv. Danforth är jättebra men lätt att klämma sig på och 8 kg är väl mycket.

Men skippa kättningen, den gör ingen nytta. Behöver du förstärka så använd en ankarvikt, det är mycket effektivt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, bhemac said:

Men skippa kättningen, den gör ingen nytta. Behöver du förstärka så använd en ankarvikt, det är mycket effektivt.

Att ställa en fråga om ankring är väl lite som att inleda en diskussion om religion. Min bild av det hela är att många menar att kättningen är av stor betydelse för att få ner vinkeln. Vad ska man tro på? En ankarvikt är nog bra, men lite krångligt. Har faktiskt aldrig sett någon använda ankarvikt i verkliga livet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Att ställa en fråga om ankring är väl lite som att inleda en diskussion om religion. Min bild av det hela är att många menar att kättningen är av stor betydelse för att få ner vinkeln. Vad ska man tro på? En ankarvikt är nog bra, men lite krångligt. Har faktiskt aldrig sett någon använda ankarvikt i verkliga livet. 

Ja lite så, och var och en blir salig på sin tro 🙂.

 

Beror ju lite på var du ankrar (typ av botten) och hur utsatt det är. Danforth lär ju vara bra vid just akterankring mot land. Sämre vid svajankring då det inte klarar vindkantring lika bra.

 

Jag har delta (orginal), visserligen tre gånger så stort och till en avsevärt tyngre båt, men jag är väldigt nöjd. Används mest som akterankare. De är ju inte jättedyra, kopiorna ännu billigare, så köp ett och testa. Jag har några meter grövre kätting närmast och ser till att få ut mycket lina för att få liten vinkel. Sen spänns ju linan upp.

 

Kätting i hel längd är bättre om du svajankrar. Då får du bättre dämpning, även bättre dragvinkel när det ska dras fast. 

 

Dragg skulle jag möjligen kunna tänka mig att ha som lunchankare (har ett som medföljde båten) eller möjligen som extra tills jag lyckats ta mig till butik för att handla nytt. Jag skulle ha svårt att sova med det annat än i väldigt lugna förhållanden. Jag har en hel del erfarenhet av dragg i samband med mindre båtar (båtar på några hundra kilo deplacement). Har aldrig lyckats få bättre grepp än att jag med kraft kunnat dra loss dem om jag velat. Men då har syftet varit ankring några timmar i lugnt väder för bad. Köper du dragg så överdimensionera i så fall. Du kommer troligen aldrig behöva det, det tar marginellt större plats, men den dagen det eventuellt behövs är några kilo extra där nere mycket värt för nattsömnen)

 

Annars är ju brucekopiorna rätt vanligt förekommande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Draggen är ganska dålig men duger som reserv. Danforth är jättebra men lätt att klämma sig på och 8 kg är väl mycket.

Men skippa kättningen, den gör ingen nytta. Behöver du förstärka så använd en ankarvikt, det är mycket effektivt.

Håller med!

Men sådana här trådar brukar bli väldigt långa, det finns fler åsikter om ankare än det finns båtägare.

 

I förra båten hade jag en 10 kg hopfällbar dragg med några meter kätting, som reserv. det hände att flyna föll ut och slog mig på smalbenen, en gång med en sårskada som följd.

På dyig botten var den draggen "botten" den höll inte båten, på stenig botten gled den också i väg, och på sandbotten med ålgräs kanske den fick litet fäste, ja litet då.

 

Jag har i många år och i tre båtar haft Brucekoior och originalbruce, dessa funkar mycket bra, men går ju då inte att fälla ihop. Danforth har jag också bra erfarenhet av, men just det, där har både jag och besättningen klämt en och annan finger.

 

I nuvarande 31" båt på 5,5 ton finns ett 10 kg original Bruce med 30 meter kätting och ett 15 kg CQR, "amfibieflygplansankare" i reserv. Jag vet att bägge funkar bra. Men CQR är ganska stökig att använda, klämrisk även där, och om detta ankare fastnar så gör det det ordentligt. inte så bra att använda på stenig botten då kan man förlora det. Men plogar sig fast bra i sand ock lera, om tenen tyngs ned med en vikt eller kätting.

 

Danforths ten läger ju sig parallellt med botten i motsats med de icke ledade ankarna, så den tror jag kan fungera väldigt bra för dig. Annars är Bruce en bra kompromiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Håller med!

Men sådana här trådar brukar bli väldigt långa, det finns fler åsikter om ankare än det finns båtägare.

 

I förra båten hade jag en 10 kg hopfällbar dragg med några meter kätting, som reserv. det hände att flyna föll ut och slog mig på smalbenen, en gång med en sårskada som följd.

På dyig botten var den draggen "botten" den höll inte båten, på stenig botten gled den också i väg, och på sandbotten med ålgräs kanske den fick litet fäste, ja litet då.

 

Jag har i många år och i tre båtar haft Brucekoior och originalbruce, dessa funkar mycket bra, men går ju då inte att fälla ihop. Danforth har jag också bra erfarenhet av, men just det, där har både jag och besättningen klämt en och annan finger.

 

I nuvarande 31" båt på 5,5 ton finns ett 10 kg original Bruce med 30 meter kätting och ett 15 kg CQR, "amfibieflygplansankare" i reserv. Jag vet att bägge funkar bra. Men CQR är ganska stökig att använda, klämrisk även där, och om detta ankare fastnar så gör det det ordentligt. inte så bra att använda på stenig botten då kan man förlora det. Men plogar sig fast bra i sand ock lera, om tenen tyngs ned med en vikt eller kätting. Ja man kan väl egentliga förlora alla ankare om man har otur och dom fastnar mellan stenblock, eller skrot som ligger på botten.

 

Danforths ten läger ju sig parallellt med botten i motsats med de icke ledade ankarna, så den tror jag kan fungera väldigt bra för dig. Annars är Bruce en bra kompromiss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter och glor på Herr Hjertmans webbsidor, bl a på detta: https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/ankare-svirvlar/delta-ankare/ankare-multimarine-galvat-4kg

 

Kan det verkligen stämma att ett så litet ankare duger för 1,5 ton? Känns spontant tveksamt men det borde väl funka antar jag. 

 

Avvaktar med dragg så länge. Jubel och klang har uteblivit 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag använder ankarvikt, jag tycker det funkar bra. Man får även automatiskt ner linan djupare vilket är bra i grunda hamnar.

Redigerad av vega1959
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Min bild av det hela är att många menar att kättningen är av stor betydelse för att få ner vinkeln. Vad ska man tro på? En ankarvikt är nog bra, men lite krångligt.

Koppla i 4 m 8 mm kätting. Den tynger ned ankarlinan med ca 6 kg 2 m från ankaret. 

Har man 30 m ankarlina och skickar ned en 5 kg ankarvikt halvvägs så tynger man ned med 5 kg 15 m från ankaret. Man behöver inte vara speciellt räknekunning för att inse skillnaden.

Ännu enklare, prova på land. Använd en fiskevåg för att mäta kraften.

Krångligt? Tvärtom, när man ankrat och tycker att man behöver förstärka ankringen så låter man ankarvikten glida ner längs ankartåget. Ankarvikten har en egen tamp så att man kan dra upp den.

Att ankarvikten inte är så vanlig beror på konservatism och okunskap. Det är inte så länge sedan de flesta trodde att dragg var ett bra ankare.

 

Ett Danforth sitter väldigt bra i tex sandbotten och eftersom det är ledat så fungerar det utmärkt även med en viss vinkel på ankarlinan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade draggar på tre tidigare båtar, senast 15 kg på 3,5 ton båt. Det kunde man praktiskt taget släppa ner bredvid båten när man kommit fram till land. Ankrar bara där det är riktigt lugnt, men det ändrar sig ju ibland. Till de härligaste båtminnena hör när man fått gå upp mitt i natten och naken i ösregn och blåst leta upp en lugnare ankringsplats. Varför blöta ner kläder?

Upptäckte senare (1990) att det även fanns andra typer av ankaren, har nu biltema-danforth 7,5kg med skarpslipade flyn och 5m kätting till 3,5 ton och ibland 5 kg ankarvikt. Släpper i stort sett aldrig. Eftersom jag oftast lägger till mot ett berg fortsätter samma underlag under vattnet och då finns nästan alltid en ojämnhet som flynas spetsar fastnar i. 

Har ett hopfällbart Sea Grip som medföljde båten som reserv, fungerar om man inte klipper av fingrarna vid hopfällandet, och roterar och tvinnar upp ankarlinan när man tar upp det.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som bhemac skriver så är en kättingbit närmast ankaret ett skavskydd. 
Enligt länken i mitt förra inlägg fungerar hel kätting för att få draget i ankaret horisontellt och som ryckdämpare, ända tills den sträcks då den får samma egenskaper som en järnstång.
Därför rekommenderas att ha minst 10 meter nylonlina mellan båten och kättingen som ryckdämpning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm... Det finns inget som hindrar att en ankarvikt har formen av en dragg antar jag 😁

 

Man ska komma ihåg att det är en liten, lätt båt det rör sig om. Det är lätt att överdimensionera utan att ryggen blir lidande. En fördel (av många) med små båtar. Jag är egentligen inte särskilt orolig över detta men utmanar gärna det jag tror mig veta från när jag hade båt senast. En ankardiskussion piggar alltid upp. 

 

Att ingen tipsat om plätten än, det torde väl vara ett av de bästa ankarna? 😜

 

Ska kika vidare på länken ovan, tack för tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5kg brucekopia räcker nog till din båt. Jag tror vi har ca 7-8 kg Bruce original till våran segelbåt på lite över 4 ton. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Hm... Det finns inget som hindrar att en ankarvikt har formen av en dragg antar jag 😁

 

Visst funkar det. I synnerhet om man inte fäller ut den, annars ger jag mig fasen på att den kommer att trassla in sig i något.  Men enkelt och prisvärt är annars kettlebell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-08 vid 09:56 skrev nilsnobbing:

Sitter och glor på Herr Hjertmans webbsidor, bl a på detta: https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/ankare-svirvlar/delta-ankare/ankare-multimarine-galvat-4kg

 

Kan det verkligen stämma att ett så litet ankare duger för 1,5 ton? Känns spontant tveksamt men det borde väl funka antar jag. 

 

Avvaktar med dragg så länge. Jubel och klang har uteblivit 😁

Saligen bortgångne Gunnar Silins (Alias Eilean) som var en helhjärtad ankarguru hade som stående råd att välja en storlek större ankare än vad tillverkaren angav. Då kunde man sova lugnt...

 

Här finns en artikel som jag tror är återgiven från något SXK-seminarium. http://sittbrunnen.se/segling/45-saekerhet/473-ankartips  

 

Hans ankarvikter mm är relaterade till hans Eilean of Rhu som var en stor o tung farkost och bl.a. seglades till Västindien så de är nog lite överdimensionerade för de flesta kustnära seglingarna runt Sverige. Eileans ankarutrustning var dimensionerad för ankring i storm på rätt oskyddade platser. Men det finns många bra ankringstankar i artikeln.

 

Delta är bra i många avseenden! Multimarins Deltakopia är nog rätt likartad till ett lägre pris. Jag skulle valt 6-kg-storleken, kort kätting (mot bottenslitage) och en ankarvikt. Å definitivt inte ankarolinaband om du vill ha svajankring som alternativ någon gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Å definitivt inte ankarolinaband om du vill ha svajankring som alternativ någon gång.

Varför då?

Det har funkat utmärkt att svajankra i kuling med den utrustning du beskriver, fast större båt och högre vikter på ankare och ankarvikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Delta är bra i många avseenden! Multimarins Deltakopia är nog rätt likartad till ettgre pris. Jag skulle valt 6-kg-storleken...

Marinimporten har (hade?) rostfria Deltakopior som är välgjorda till bra pris.

De kostade ungefär som vikten vill jag minas

5 kg 500:- kronor osv.

 

Fördelen med rostfritt är att det är mycket lättare att rengöra än ett galvat ankare och när priset blir detsamma så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, Lintott said:

Delta är bra i många avseenden! Multimarins Deltakopia är nog rätt likartad till ett lägre pris. Jag skulle valt 6-kg-storleken, kort kätting (mot bottenslitage) och en ankarvikt. Å definitivt inte ankarolinaband om du vill ha svajankring som alternativ någon gång.

Det låter som att jag landar där någonstans.

 

Ankarband har jag heller aldrig riktigt fattar grejen med. Mest trassligt tycker jag. Jag brukar förvara ankarlinan i en hink. Lyfter man upp den i sittbrunnen är det lätt att direkt vid upptagning leda linan direkt ner i hinken. Helt kinkfritt, smidigt och okomplicerat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, Mackey said:

Marinimporten har (hade?) rostfria Deltakopior som är välgjorda till bra pris.

De kostade ungefär som vikten vill jag minas

5 kg 500:- kronor osv.

Bra tips, men.... "slut i lager".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delta är ett otroligt bra ankare, det finns bättre men de kostar flera gånger mer och med det i åtanke så vinner Delta.

Bruce brukar fungera bra som akterankare men sämre som svajankare. Vet att Eilean hade Bruce i aktern men sa att skulle han välja så hade det blivit Delta där också. Det är inte fel med ett ankare som fungerar bra vid svajankring även om man inte brukar svajankra.

Är det sandig botten så fungerar Danforth mycket bra men det räcker nog med 4 kg.

Har man inte kätting hela vägen så ska man ha multiplait, har man haft det en gång så köper man aldrig något annat. Blyad lina är ganska bra men multiplait med ankarvikt är mycket smidigare.

Närmast ankaret så kan tampen slitas, istället för svårhanterad, skitig kätting brukar jag kapa bort någon meter med några års mellanrum. Då håller man kunskapen att splitsa multiplait vid liv ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
Citat

Har 25 kgs Delta till ankarspelet i fören. Som akterankare har jag ett 15 kg Bruce med några meter kätting + lina. Väldigt nöjd med båda! Båten väger ca 7 ton.

Har även ett CQR på 15kg som reserv.

Redigerad av CaptainKongo
Glömde reservankare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade en gång i mitt båtliv ett ankare som var en Danfort kopia, det var ett hemskt ankare. Man la i ankaret, åkte mot bryggan/berget och ankaret åkte efter båten som ett fiskedrag. Det var bara att backa ut igen. Detta hände många gånger. När det väl satte sig satt det som fastgjutet i botten, det gick liksom inte att bräcka upp.

Efter detta. har jag i närmare 30år haft ett original Bruceankare, det har aldrig svikit mig.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-11 vid 22:51 skrev Lintott:

 - -

Å definitivt inte ankarolinaband om du vill ha svajankring som alternativ någon gång.

 

2019-06-12 vid 00:41 skrev Mackey:

Varför då?

Det har funkat utmärkt att svajankra i kuling med den utrustning du beskriver, fast större båt och högre vikter på ankare och ankarvikt.

Allt är relativt. Såklart att det går att ankra i kuling med Ankarolinaband o stor ankarvikt. Men det är helt värdelöst om du lägger dig utan ankarvikt, även vid svagare vindar så blir det ordentliga ryck varje gång båten vänder genom vind och faller av.

 

Slagen lina eller helst multiplaitlina klår det stumma Ankarolinabandet i alla lägen.

 

Kätting är bäst vid svajankring tycker jag, men det kräver lite större båt än TS för att vara optimalt p.g.a. vikten o helst ett ankarspel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev bo_man:

Vad använder man som ankarvikt?


T ex en billig dragg eller en kettlebell (träningsredskap), plus ett kastblock för att lätt kunna haka på vikten på ankarlinan. Och sen en lina för att fira ner ankarvikten längs ankarlinan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev bo_man:

Vad använder man som ankarvikt?

Nästan vad som helst...

Vi använder en 10 kg blyplätt som även kan tjänstgöra som extraankare vid behov.

 

Det finns även ankarvikter att köpa, men det är onödigt kostsamt (700 :- kr för 4 kg) och så går de varken att träna eller förtöja med. Funkar möjligen som lod i ett golvur, men golvur funkar dåligt på båt.

 

Tillägg: 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag var inte med på att man skulle ha ett block och extra lina. Tänkte jag skulle ha en fast vikt ett par tre meter från ankaret för att det skulle greppa bättre men då känns ju som en bit kedja är mer praktiskt för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...