Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
moltas

VHF bekymmer.

Rekommendera Poster

Min vhfapparat är inte kurant längre. Kollade med Stockholm radio. Tror dom kunde höra mig men jag kunde inte höra dom. Den är nog en femton år gammal men ser ny ut😄. Antennen lika gammal. Den heter Simrad RS 68. Nån som har en uppfattning om det kan vara apparatfel eller antennfel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går inte att säga. Gissningsvis nåt på vägen mellan radio och antenn. Vill du göra nåt så kan du ju kolla kontakterna noga, och eventuellt byta kabeln mellan radio och antenn. Kanske antennen.

Redigerad av AndW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Simrad RS68 är för övrigt en bra apparat så att följa AndW:s råd ovan är inte helt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med viss sannolikhet kontaktproblem eller skada på kabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Med viss sannolikhet kontaktproblem eller skada på kabeln.

Se om du kan låna en antenn av någon och testa med ett nytt förbindelseprov.

Antenner är ju i viss mån förbrukningsvara, dom sitter i ett utsatt läge och slits rätt hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller, ta fram reservantennen och prova med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en multimerer kan du kontrollmäta kabeln.

 

Varför tror du att de hörde dig? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligaste felet vid utebliven radioförbindelse är nog dåliga anslutningar vid antennkontakterna (oftast vid antennen men kan även hända vid apparaten). Du pressar väl in lite kontaktfett eller vaselin innan du skruvar fast antennen före sjösättning. Lite vulktape över antennkontakten minskar ytterligare på problemen.

 

Nästa felkälla är antennkabeln som kan komma i kläm o bli skadad mellan innerledare o skärmstrumpa (kortslutning eller avbrott).

 

Att antennen åldras så den slutar fungera är nog rätt ovanligt om den inte blir fysiskt skadad av hantering vid upptagning/sjösättning.

 

Apparaten kan alltid paja som med all elektronik ombord.

 

Min felsökning skulle vara att skaffa en antenn o en bit antennkabel. Skruva fast i apparaten o kolla förbindelsen (om du inte har reservantenn som Bhemac föreslår så har du det sedan...).

 

Funkar det med reservantennen o kabeln så testa reservdelarna o ordinarie antenn/kabel växelvis.

 

Nästa försök är att låna en handapparat, skaffa en antennadapter o koppla in på din befintliga antennkabel o antenn.

 

Sen är fortsatt åtgärdande enkelt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...