Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
AndW

Smidig kabelvinda

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Inget stort problem, men kanske vet någon svaret.

 

Söker en ny kabelvinda till båten. De för utomhusbruk som finns har nästan samtliga en naken trumma som är ganska trilskandes. Föredrar en med kapslad trumma eller åtminstone så konstruerad att kabeln inte trillar av om man inte är noggrann när man rullar upp den.

 

Kabeln ska vara ”lång”, helst minst 15m

 

 

biltema har en för utomhusbruk som fyller de flesta kriterierna men är lite stor tycker jag. Alla verkar ha 3G1,5-kablar. Jag tror 3G1 skulle räcka gott (eftersom jag hade det på en vinda som nu har gått sönder) och göra vindan behändigare, 3G1,5 blir rätt så grovt.

 

Så, har någon tips om en liten och behändig kabelvinda om minst 15 meter?

 

 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ett problem, gummikablarna och värre, de PVC-isolerade gula kablarna vrider och kinkar sig så att det är svårt att få dem snygga när man rullar upp dem.

 

Jag har funderat på en sådan här, men det är väl den trådskaparen också haft i åtanke.

Eller en för fast montage.

Men båda är ju rätt stora.

 

Varför inte en solcellspanel och en jysst regulator och eventuellt en inverter istället för en massa förlängningskablar?

 

Sedan vet jag inte varför texten blev röd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra, riktig kabel (H07RN-F) kvajlar man enklast upp för hand. Inga kinkar, ingen överhettning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju iofs ett trevligt pris.

 

Den från biltema som jag beskrev som bra förutom storleken var den här: https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/anslutningskablar-230-v/kabelvinda-2000018167

 

Jag hade tidigare en klenare kabel, antagligen avsedd för inomhusbruk, som var så enkel att hantera. En öppen trumma men med fyra byglar som gjorde att man kunde veva upp den utan problem som att kabeln klämde ena handen.

 

I våras började säkringen i hamnens stolpe gå när någon bil körde över kabel , då tyckte jag den hade gjort sitt.

 

På vilket sätt skulle en enklare kabel vara livsfarlig, det förstår jag inte riktigt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en godkänd landströmsanläggning ska anslutningskabeln vara H07RN-F den som förr hette RDOE alltså en kraftig gummikabel som tål slitage.

Det är alltså den kabeltyp som ska användas när man kopplar till stolpe i hamn.

Jag skulle inte använda en annan kabel, den får ju en del stryk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev bhemac:

En bra, riktig kabel (H07RN-F) kvajlar man enklast upp för hand. Inga kinkar, ingen överhettning.

Jo så är det väl, jag är väldigt noga med mina kvaljningar, vare sig det gäller tampar, linor eller elkablar, dom skall se snygga ut och ha ett visst enhetligt format.

Men även en H07RN-F av bästa kvalitet får ett eget liv, den vrider sig, har försökt att lista ut hur stora varven var från början när kabeln hade tillverkats och rullats upp på en rulle eller kabeltrumma. Sannolikt mindre varv innerst och större längre ut. Många gånger är det jag lagt ut kabeln på bryggan i hela sin längd och försökt att vrida den rätt... ja många och många… det är väl egentligen bara tidig vår och på hösten jag använder den när jag vill koppla in en värmefläkt ombord. men det är jäkligt irriterande att inte kunna få till den snyggt då man kvaljar upp den. Jag har en flätad kastlina också som beter sig likadant...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...