Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Regal2200

Trög teleflexstyrning

Rekommendera Poster

Hej alla båtentusiaster!

Jag har ett problem med styrningen(teleflexstyrning) på min regal (Volvo penta V8) den går jättetrögt och jag trodde jag hade hittat felet då det har kommit i ganska mycket vatten i servooljan, den var kolabrun...

har tömt ur oljan och fyllt på med ATF olja och kört ett tag och sen gjort samma visa igen. Det blev lite bättre men är fortfarande ganska trögt.. vad tror ni man kan göra åt problemet? Kan vajern behöva bytas? 

Tacksam för svar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte fylla på med seevoolja istället? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort det 2ggr och kört och ur den gamla igen och det blev lite bättre men går fortfarande trögt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du sa att du har fyllt på med ATF olja. Använd styrservoolja som är avsedd för din servostyrning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade och det skall vara denna olja till denna servopump, är ju ingen hydraulisk styrning. Den smörjer ju bara ner till cylindern där vajern kommer in. Men ska köra runt den lite mer i systemet i helgen och sen byta igen och se om det blir bättre 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljenivån till servon skall väl kollas med motorn igång? Har du gjort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sedan skall man väl med tryckspruta trycka in fett i den där smörjnipplen till styraxeln på insidan av akterspegeln varje år, minst!? har du gjort det?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På pumpen där du fyllt på oljan, i locket kan det sitta en sticka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte smörjt några nipplar, hittar inga heller som det ser ut, har haft den på service men dom verkar ju inte ens göra hälften av vad som ska göras... vart menar du att nippeln ska sitta? I motorrummet längst bak mot akterspegeln? Bredvid cylindern där vajer kommer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att det inte kärvar vid ratten?

Bakom instrumentpanelen.

Smörj sen allt som ser ut att ha med styrningen att göra i genomgågen vid akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är din teleflexkabeln som går trögt, garanterat. Lätt att tro att de hydrauliken som strular då det upplevs så. Koppla loss vajern från akutatorn och testa så vet du.

Jag hade exakt samma installation, bytte vajer förra veckan. Blev som en ny båt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt fått loss den stora muttern  mellan vajern och akutatorn men den sitter så in i helvete så får inte loss den så har inte kunnat uteslutit vajern ännu, blir nog att ringa nån servicekille som får kika på det! Tack för alla svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte lossa den för att känna om det är vajern som är trög. 

På andra sidan sitter en "bult"med en sprint i. Ut med sprinten och upp med bulten. 

Då kan du ratta fritt och känna av vajern. 

 

Nummer 9 på bilden

655719670_Skrmklipp.PNG.e5cc76d7980cb0675e49c3f8cc1a44b6.PNG

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossade exakt den där men vajern gick fortfarande trögt men det blev lite bättre... då är det slutspekulerat! Vajerbyte nästa! Tack ska du ha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem, jag har precis byt vajer på 10 meter båt. 6 timmar och 30 blåmärken så gick det. 

 

Dock måste du lossa "den stora" för att få ut vajern. Du behöver även hålla emot med en polygrip för att rören där styrpinnen går i inte skall rotera med. 

 

Notera också att du antagligen behöver byta styrhuset under ratten för att det skall passa den nya vajern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå på med ett vettigt verktyg och håll emot enligt nedan bild. 

 

 

image_154745.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har gängorna precis under "flat" på föregående bild. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då är jag med. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...