Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peka67

Båtval för ocean segling

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Peka67:

Janus82 tänkte börja med en händelse i Karibien. En båt ligger för ankar skyddad från vågor, vädret är vackert och stränderna är vita. 

 

Efterhand ökar vinden kraftigt, ankaret tappar fästet och båten driver på ett korallhuvud. Skrovet skadas och båten tar in vatten snabbt. Epirb aktiveras i båten, som nu håller på att sjunka. 

 

Mannen får gummibåten i vattnet och ser snart hur båten går under vattenytan. Vinden gör det omöjligt att ro till säkerhet, och snart driver han ut till havs.

 

Det jag vill poängtera är att nästan allt är annorlunda, än en semestersegling.

Om man får problem, så vill man sällan gå närmre kusten, snarare tvärtom.

 

I Sverige är vädret "snällt" på sommaren

Så är inte alltid fallet utomlands. Du har en övertro på prognoser. Glöm 10 dygn var glad om den håller 3 dygn.

 

Även om du får väder uppdateringar, vilken nytta gör de när du är halvvägs över Biscaya?

 

Vågor, tidvatten, kuster utan skydd, fartygstrafik, fiskebåtar med redskap, mycket är annorlunda än i Sverige. Troligen är hoppet över Atlanten det minsta problemet.

Det som jag vill ha sagt är att under nästan hela sträckan man reser så bor det folk som också tycker om att segla. De ser det inte som ett stort äventyr att segla iväg en liten bit med familjen och övernatta i en trevlig vik innan de seglar tillbaka dagen efter. Precis som vi tycker att det är en trevlig familjeaktivitet att göra en sådan seglats i en insjö, i skärgården eller vilken del av kusten som helst så gör folk samma sak i Tyskland, England och Frankrike. Till och med i Biscaya så seglar barnfamiljer omkring för att det är mysigt. Självklart så stannar dessa barnfamiljer hemma om det blåser hårt och det finns inget som hindrar en långseglare att göra samma sak. Stanna i hamn och läs en bok till vädret blir bra igen. 

 

Samma sak gäller ett draggande ankare. Oavsett om man är i Karibien, Göteborgs skärgård eller i utanför Luleå så kan vinden vrida och ankaret börja dragga. har man otur så går det som i din beskrivning och båten sjunker. Allt är lika. Men det är ju i de flesta fallen ingen katastrof. man ringer den lokala sjöräddningen och ber om assistans. I allra värsta fall så får man simma iland. Eftersom i princip alla ankrar i närheten av land och inte mitt på öppet hav så handlar det om en simtur på 50 meter eller så. Men med skillnaden att i Karibien så håller vattnet en behaglig badtemperatur medan den i Sverige är 15 grader även mitt i sommaren. 😉

 

Biscaya tar grovt sett tre dagar att korsa så där håller alla väderprognoser mycket hög kvalité. 

 

Jag hoppas att det är tydligt att jag raljerar lite och har glimten i ögat. Trots det så håller jag nog fast vid att mycket av alla faror med långsegling härrör från 60-70 talet när väderprognoser var i stil med att titta ut och se om det regnade eller inte. 

 

Det som gör en långsegling kärv är ju frånvaron av pauser. Jag tycker att det är mysigt att semestra i båten men efter 2 veckor har jag fått nog och vill göra något annat. Att då fortsätta dag efter dag efter dag kräver en större man (eller kvinna) än jag.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peka67:

Så tyvärr bhemac kan du nog bara köpa dig till marginellt bättre väder information.

Tvärtom. I stort sett hela den oceangående handelsflottan använder "weather routing" för det sparar mycket pengar. Många segelbåtar köper också information, det finns/fanns en kille i Kanada som levererar till många.

Riktiga väderprognoser grundar sig på datorsimuleringar men som bearbetas av meteorologer.

GRIB filer är datormodeller men missar mycket. Först måste man köpa bättre/tätare GRIB-filer och sen bearbeta dem. Man kan komma långt med väderfax men det måste också tolkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Janus82:

Jag tycker att det är mysigt att semestra i båten men efter 2 veckor har jag fått nog och vill göra något annat. Att då fortsätta dag efter dag efter dag kräver en större man (eller kvinna) än jag.

Håller med. Det som behövs är nog ett lätt vansinne.

Förr hade man mer att göra. Navigation med sextant tar mycket tid och kan hålla en sysselsatt många timmar om dagen.

Tristres är ett stort problem det är därför man har åror i livbåtarna så folk har något att göra och inte drabbas av apati. Man säger just apati orsakade flest dödsfall i livbåtarna under kriget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Janus82 om du bara vill misstro det jag försöker säga, så känns det rätt meningslöst att fortsätta, eller hur?

 

Men för att försöka bidra, du hinner knappt ut från Keilkanalen innan Elbes mynning och tidvatten kan skapa en livshotande situation för dig. Hittar du det i Sverige?

 

"Svänga vänster" hur många hamnar tror du att du kan angöra när som helst? Innan Biscaya kan jag bara komma på två. 

 

Så räkna med att du får lov att hantera det som vädret bjuder på. Visst finns det folk som seglar i dessa områden.

 

En engelsman kan du väcka i sömnen och han talar om tidvattnet för hela kusten. En fransman vet var det strömmar med 5-7knop, osv...

 

Att du inte förstår skillnaden mellan korallrev och Svensk granit är anmärkningsvärt. Korall är vasst, riktigt vasst, och kan öppna en plastbåt som en konservburk det lär du inte se i Sverige.

 

Biscaya har ingen jämförelse i Sverige, men om du vill tro det, så är det ditt val. Jag vet inte om du bara vill provocera? Eller om du tror på det du säger? Om det är det senare, så rekommenderar jag varmt att du stannar hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en kurs träffade jag en engelsman som hade tjänstgjort på en station i Antarktis.
Han var geolog men fick jobbet som meteorolog(!).
Hans uppgift var att hålla en polaroidfilm mot ett oscilloskop och på så vis "ladda ner" en väderkarta. Utifrån den skulle han sedan avgöra om vädret skulle hålla sig så att planet kunde lyfta från Sydamerika eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peka67, jag är rädd att det är du som är lite provocerande?
Jag håller med dig om det mesta du skriver men sedan måste man vara lite pragmatisk.
Både du och jag har/vill ha en extremt väl förberedd båt. Både du och jag avser att segla ensamma?
En av de största riskerna tycks vara att bli nedseglad av en fiskebåt som varken ser dig eller bryr sig om det eller att man av trötthet navigerar fel. Den största riskfaktorn är jag/du och jag är av personliga skäl beredd att ta en viss risk för att få uppleva det jag vill. Du har av en personlig tragedi utvecklat ett extremt säkerhetstänkande men är det verkligen kompatibelt med långfärds/ensamsegling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Tvärtom. I stort sett hela den oceangående handelsflottan använder 

Bhemac självklart försöker proffsen använda det bästa som finns. Men för att ge dig lite huvudvärk.

 

Över en viss breddgrad har du läckage från värdesystem, där ingen vet var de tar vägen. Även temperaturen blir varmare när du kommer tillräckligt långt norrut.

 

Detta kan ingen heller förklara, vilket "sabbar" alla försök till datamodeller. Så även om du köper det bästa, så är den mycket ofullständig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkraste sättet att korsa oceaner är troligtvis i atomubåt. Konstant färd djupt under vågornas verkan. Kanske en aning över budget för de flesta. ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev BSven:

Peka67, jag är rädd att det är du som är lite provocerande?
Jag håller med dig om det mesta du skriver men sedan måste man vara lite pragmatisk.

BSven mycket bra att du säger det. Jag hade egentligen aldrig tänkt att gå med i maringuiden (vet inte vad som hände). 

 

Självklart kan den som står rakryggad uppfattas som provocerande, jag hade inte läst en tråd efter 2010 innan jag gick med.

 

Visst är det flera här som tex. lovprisat balladen som långfärdsbåt (till nybörjare till och med), vilket jag inte visste om, när jag började tråden. Hade det ändrat något, om jag vetat?

 

Nej, för de som lovprisar balladen har fel enligt min mening. Vad är meningen med att försöka förmedla något, om jantelagen ska tillåtas att trycka ned en.

 

Personligen gillar jag risker, men kanske inte onödiga sådana. Däremot har jag alltid försökt att skydda de som är svaga. Därför är jag här, och om det jag säger provocerar, så får det bli så. Men innan ni kastar första stenen, så rannsaka er själva först. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst spetsar jag till det som jag skriver just nu så ta det inte personligt. Som jag skrev i förra inlägget. Jag raljerar lite med glimten i ögat.😉

 

Med det sagt. Menar du på allvar att det bara finms två marinor för småbåtar mellan Göteborg och Biscaya? Njaaa...

 

Jag förminskar inte att det krävs mycket för att segla långt. Främst av psyket. Men man måste komma ihåg att det finns fler än vi i Sverige som seglar.

 

Titta på LaRochelle på Google maps, den ligger mitt i Biscaya. Då ser du att de ha en rejäl småbåtshamn med både segel- och motorbåtar av varierande storlek. Ägs alla dessa båtar av riktiga äventyrare i stil med Shackelton och Nordenskjöld bara för att den ligger i Biscaya? Jag tror inte det utan det är nog helt vanliga familjer precis som i en båtklubb/marina i Sverige.

 

Dessutom så vågar jag gissa att inte en enda av dem har fyllt förpiken med fogskum för att båten ska bli osänkbar. Troligen så är desdutom flera av båtarna Bavarior eller Jeannau av mer eller mindre standardmodell. Inklusive fenköl och frihängande roder...

 

Innebär detta att alla båtägare i LaRochelle är kompletta galningar som vågar sig ut på vattnet i så livsfarliga och undermåliga båtar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Detta kan ingen heller förklara, vilket "sabbar" alla försök till datamodeller.

just därför behövs det fortfarande en manuell bedömning, ännu så länge i alla fall.

Huvuddatorn för väder i Europa står i skottland och är en av de absolut snabbaste i världen. Alla europeiska vädertjänster köper sina data därifrån (så även TV4). Sen bearbetas detta data lokalt.

Jag har varit på flera föreläsningar med bla Anna Geidne, Lage Larsson mm.

Lage Larsson har lång erfarenhet av att göra skräddarsy väderrapporter för olika tävlingar. Han brukar visa skillnaden mellan allmän och särskillda väderprognoser. Framförallt hur det påverkat båtarnas placeringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Janus82 eftersom jag är ledig 4 månader per år så har jag planer på att ha båten antingen innanför Port Navalo (ovanför La Rochelle) eller på Langkawi Malaysia, eller Luperon DR. Till att börja med. 

 

Du har numera tillräckligt med information för att fatta ditt beslut hur du vill göra, kom ihåg kunskap är makt. Vilka risker du vill ta, är upp till dig, och ja jag kommer att ha cellplast i fören, oavsett vilken båt jag väljer. Men mitt val är inte ditt val, men valet är medvetet och grundar sig på kunnskap. Bättre än så kan det inte bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev GroundControl:

Vi har sedan vi kastade loss för ett år sedan besökt många fantastiska platser som vi aldrig kommit till om vi inte seglat dit. Vi har träffat mängder av trevliga seglare och roliga personligheter. Vi har haft fantastiska naturupplevelser med solnedgångar, vulkaner, djungel, apor, papegojor, fiskar och delfiner.

Man kan faktiskt flyg dit och hyra båt på plats eller följa med någon annan båt eller som paying crew. Så visst finns det alternativ, troligen billigare också.

Du har en trygg och rejäl båt som det går att leva ganska bra med. Men en Vega är inte riktigt samma sak. Det är som att jämföra att åka Europa i en Jagga eller med en flakmoppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac du har helt rätt handlar det bara om cruising i Karibien, så håller jag med dig alla dagar i veckan. Underbar erfarenhet till minimal risk. Själv har jag tyvärr aldrig kommit längre än till Bahamas (med flyg). Fantastiskt upplevelse som jag och mina vänner aldrig glömmer.

 

Däremot skulle jag vara vaksam på att korsa Atlanten som crew. Utlämnad till en kapten som kanske inte vet sitt eget bästa, med en båt som kanske borde stannat hemma.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Man kan faktiskt flyg dit och hyra båt på plats eller följa med någon annan båt eller som paying crew. Så visst finns det alternativ, troligen billigare också.

Du har en trygg och rejäl båt som det går att leva ganska bra med. Men en Vega är inte riktigt samma sak. Det är som att jämföra att åka Europa i en Jagga eller med en flakmoppe.

Med egen båt eller annans är väl att jämföra motorcykelsemester med boskapshjordresa i turistbuss. Båda har väl sin charm för dom som väljer det ena eller det andra.

För mej går generellt turist- i synnerhet grupp- resor bort. Andra trivs bäst när någon pekar och talar om när man ska äta, vad man ska titta på mm.

Jag vill planera så lite som möjligt och låta "magen" styra, känner mej instängd om allt är planerat och det inte går att rucka på. Då kan man lika gärna jobba.

Andra känner panik om det finns tid kvar som inte är planerat.

Jag lockas nog åxå mer av att hyra båt, helst på lite obestämd tid men har, som den nybörjare jag är, seglat natt några gånger till gotland och lettland och känner helt klart att jag nog inte skulle uppleva den där tristessen jag inbillade mej innan jag provat ens det lilla. Det har definitivt sin charm.

SÅ härligt att vi är så olika. Fan vad tråkigt det skulle vara om alla var som jag.

Vi skulle inte ha tidningar, förmodligen inte TV, och värst av allt, vi skulle inte ha någon musik!! Hur skulle vi överleva då?

Jag tycker man ska passa på att leva, inte bara överleva medans man lever och göra det på det sättet man själv lever bäst, inte leva någon annans liv.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att hyra båt, känns lite vanskligt. Det förekommer fall där uthyraren försöker få tidigare skador på båten, till att du orsakat dem. Dokumentera noga när du kommer.

 

Dessutom låter det dyrt, för mig med budget, så lägger jag hällre pengarna på min egen båt. Annars hatten av til caribic 410 och bhemac för sköna kommentarer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett om man ska hyra, segla som paying crew eller bo på hotell så gäller det att kolla upp och skaffa referenser. Majoriteten verkar ju bli nöjda.

Paying crew är ett, bra sätt att prova vad det innebär att vara på havet en längre tid. Segla till Skottland, ett annat.

Många, troligen flertalet, fullföljer aldrig sina långfärdsplaner. De som vågar ge upp och återvänder hem är kanske både modigast och smartast.

Sen vill det till att ha en tillräckligt stor budget. Ca en miljon till båt och utrustning är rimligt om man vill ha det någorlunda bekvämt.

Tittar man på de som är ute i åratal så har de mycket välutrustade båtar runt 45-50 fot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du skulle behöva 45-50 fot är dumheter. Tvärtom  ju större båt desto mer beroende blir du av hjälp från andra. Internationellt brukar man säga, ten thousand pounds Per person. Dvs. 4500kg per person.

 

Eftersom jag avser att ensamsegla många sträckor så är det min limit (ungefär). Men det är en bra tumregel, för alla er som vill ge er iväg på egen hand, "less is more".

 

Sedan begriper jag inte varför man skulle vilja segla till Skottland? Personligen blir jag knäsvag när jag ser  kokospalmer.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎06‎-‎17 vid 02:07 skrev Mackey:

Är inte skillnaden den att man inte måste segla jordenrunt, men man måste ta sig till jobbet på något vis, och till annat som är mera vanligt än jordenruntsegling.

 

Är man lite räddhågsen är det ju bra att välja bort jordenruntsegling och försöka ta sig oskadd till jobbet istället.

 

Min gissning är att - sett till antal personer som går till jobbet jämfört med antal personer som seglar jorden runt - det är betydligt större risk att råka ut för en olycka vid segling jordenrunt än vid en vid transport till och från jobbet.

 

Fan vet.

Det här är inte särskilt vetenskapligt och jag skjuter lite från höften

 

Enligt transportstyrelsen dödades 331 personer i trafiken (i Sverige) senaste året och ca 22 000 skadades, varav ca 2500 allvarligt. (antalet skadade har jag interpolerat från månadsstatistiken)

Att båtar går under eller överges händer lite då och då och jag vet åtminstone tre svenska båtar som övergetts de senaste åren. Den senaste nu i juni pga brand ombord.

Att hitta svenska långseglare som omkommit till sjöss verkar vara svårare. Ulf Pettersson 1985 och Stig Lindgren på 90-talet. Finns det fler? Det gör det antagligen. Finns det något fall efter att epirb och satellitkommunikation uppfanns? Någon som vet mer får gärna komplettera eller rätta.

 

Nu vill jag inte förringa olycksriskerna vid segling och man ska absolut ha den största respekt för havet. Men det vekar tack och lov vara sällan det går riktigt illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎06‎-‎17 vid 19:07 skrev Peka67:

Groundcontrol just nu är ditt liv min dröm. En månad på Bonaire, är det enbart för att ni trivs så bra där? Eller ingick det i planeringen sen tidigare? Kan du nämna hur länge ni stannat på några fler platser, skulle ge lite bättre idé om hur långt man kommer på en säsong.

Både och. Vi trivs väldigt bra här. Framförallt är det dykning och snorkling som är kanon, om man ska lyfta fram något. Men det var också vår långsiktiga plan att tillbringa den officiella orkansäsongen (1/6 till 1/11) här på ABC-Öarna. Det ligger dessutom bra till för Panama nästa år.

 

Frågar du om säsongen i Karibien eller hela resan?

I Karibien seglade vi från Union island till Anguilla mellan 1feb till 25maj. Vi stannade allt mellan en dag till en vecka på de olika ställena beroende på hur bra vi trivdes.

 

Om man orkar läsa finns hela resan här, inkl resplan https://www.symajortom.se/

och så det finns en youtubkanal med film också Länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

Håller med. Det som behövs är nog ett lätt vansinne.

 

Tycker du har en tråkig attityd till alla oss som långseglar eller planerar att göra det.

Även om det inte är något för dig tycker jag ändå att du borde kunna ha förståelse för att långsegling är högt uppskattat av många andra

 

Sen undrar jag varför du är så angelägen att om och om igen tala om att du inte gillar långsegling i tråd som handlar just om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

Man kan faktiskt flyg dit och hyra båt på plats eller följa med någon annan båt eller som paying crew. Så visst finns det alternativ, troligen billigare också.

Tror du att känslan av att korsa atlanten på egen köl kan jämföras med några veckor i charterbåt?

Eller att paying crew är samma sak som att säga upp sig från jobbet och ta av sig klockan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev GroundControl:

 

Fan vet.

Det här är inte särskilt vetenskapligt och jag skjuter lite från höften

 

Enligt transportstyrelsen dödades 331 personer i trafiken (i Sverige) senaste året och ca 22 000 skadades, varav ca 2500 allvarligt. (antalet skadade har jag interpolerat från månadsstatistiken)

Att båtar går under eller överges händer lite då och då och jag vet åtminstone tre svenska båtar som övergetts de senaste åren. Den senaste nu i juni pga brand ombord.

Att hitta svenska långseglare som omkommit till sjöss verkar vara svårare. Ulf Pettersson 1985 och Stig Lindgren på 90-talet. Finns det fler? Det gör det antagligen. Finns det något fall efter att epirb och satellitkommunikation uppfanns? Någon som vet mer får gärna komplettera eller rätta.

 

Nu vill jag inte förringa olycksriskerna vid segling och man ska absolut ha den största respekt för havet. Men det vekar tack och lov vara sällan det går riktigt illa.

Min erfarenhet av oceansegling är endast som paying crew från Panama till Tahiti. Under den seglatsen sjönk en norsk båt i Stilla havet som ägarna av Laya (som vi seglade med) kände, en dansk katta vi träffade seglade upp på land en natt (vakten somnade) och om vi inte hade haft vakt dygnet runt hade vi blivit påkörda av en fiskebåt från Vanuatu som saknade AIS, men som uppenbart hade en autopilot. När vi mönstrat av i Tahiti seglade Laya på en val och tappade sänkkölen.

 

Inga allvarliga personskador dock, men poängen är att allt skedde i vår närhet - om nu något är nära på Stilla havet...

 

Jag vill inte skrämma bort någon presumtiv jordenruntseglare, utan jag vill upplysa om att det är viktigt att förbereda sig så att man är fysiskt och mentalt förberedd. Vi kommer absolut att segla som paying crew igen och vi är medvetna om att risker förekommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev GroundControl:

 

Fan vet.

Det här är inte särskilt vetenskapligt och jag skjuter lite från höften

 

Enligt transportstyrelsen dödades 331 personer i trafiken (i Sverige) senaste året och ca 22 000 skadades, varav ca 2500 allvarligt. (antalet skadade har jag interpolerat från månadsstatistiken)

Att båtar går under eller överges händer lite då och då och jag vet åtminstone tre svenska båtar som övergetts de senaste åren. Den senaste nu i juni pga brand ombord.

Att hitta svenska långseglare som omkommit till sjöss verkar vara svårare. Ulf Pettersson 1985 och Stig Lindgren på 90-talet. Finns det fler? Det gör det antagligen. Finns det något fall efter att epirb och satellitkommunikation uppfanns? Någon som vet mer får gärna komplettera eller rätta.

 

Nu vill jag inte förringa olycksriskerna vid segling och man ska absolut ha den största respekt för havet. Men det vekar tack och lov vara sällan det går riktigt illa.


Det är inte hela storyn, för den individuella risken som bilist, t ex, går att påverka enormt genom körbeteende, plats och tid. Det är sällan som yttre krafter orsakar allvarliga olyckor på våra vägar, men på havet är det väder som ställer till det. Få båtar går nog under vid en översegling med platt hav och en lätt bris i ryggen. Men lägg till en ordentlig storm...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peka67:

Sedan begriper jag inte varför man skulle vilja segla till Skottland? Personligen blir jag knäsvag när jag ser  kokospalmer.

Jag blir knäsvag av whisky! 😃

 

Det är rätt vanligt att man testar sin båt och sin besättning på nordsjön något år innan man ger sig av (för gott), eller så tar man vägen via Skottland ut i vida världen. Om du kollar kartan så är det inte så konstigt som det låter att ta den vägen.

 

För övrigt finns det palmer på Irland, eller hade jag druckit för mycket whisky då...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev raol:

Det är inte hela storyn, för den individuella risken som bilist, t ex, går att påverka enormt genom körbeteende, plats och tid. Det är sällan som yttre krafter orsakar allvarliga olyckor på våra vägar,..

Det håller jag inte riktigt med om, utan att ha belägg för vad jag tror.

 

Det kan ju inte alltid vara så att nör två trafikanter stöter ihop så är båda riskbenägna.

 

Jag tror många dödas och skadas av yttre påverkan (andra trafikanter) i trafiken, men det vill vi förtränga för att inte må dåligt när vi går, cyklar eller färdas i bil/buss, etc.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Det håller jag inte riktigt med om, utan att ha belägg för vad jag tror.

 

Det kan ju inte alltid vara så att nör två trafikanter stöter ihop så är båda riskbenägna.

 

Jag tror många dödas och skadas av yttre påverkan (andra trafikanter) i trafiken, men det vill vi förtränga för att inte må dåligt när vi går, cyklar eller färdas i bil/buss, etc.


Fast det går ju att påverka den ena halvan av det där, dvs vad jag själv gör, och det påverkar också i viss mån risken för att utsättas för risker från andras beteende. Jag är en extremt uppmärksam, försiktig och defensiv förare. Jag kollar och lyssnar hela tiden runt mig efter vad som händer. Ser jag mötande, framförvarande eller upphinnande bilar som uppför sig avvikande, så ökar jag avstånd, börjar kolla efter utrymmen att komma undan, har viss bromsberedskap och så vidare. Kommer jag till en korsning eller utfart så sänker jag farten, har bromsberedskap och håller ut mot mitten i den mån det går. Är väglaget sämre sänker jag farten rejält, gör bara små styrutslag och bromsar försiktigt. Och så vidare.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Mackey:

Jag blir knäsvag av whisky! 😃

 

Numera dricker jag hällre rom, gärna med en skvätt Licor43. Men jag har tittat på att gå via Skottland, om vädret tillåter.

 

Tyvärr tycker jag att det blir lite för mycket omväg för mig. Samt att jag vill komma ner till Vigo Spanien, där det finns fina ankringsplatser, att invänta ett bra väderfönster.

 

Från Vigo går jag direkt, till antingen Azorerna eller Madeira. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För mig är skottland ett mål efter att jag tröttnat på Östersjön och Norge. Gärna öarna längre ut också. 

https://www.youtube.com/user/kjolevannspumpe/featured

Jag gillar även Micke Westins begrepp "längesegling" istället för långsegling.
Att ta sig långt är en möjlighet men bör inte vara ett självändamål som "jordenrunt" i många fall blivit.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev GroundControl:

ycker du har en tråkig attityd till alla oss som långseglar eller planerar att göra det.

Absolut inte, under åren har jag träffat väldigt många som har eller ska ge sig ut. Men man måste vara lite annorlunda för att trivas med det. 90% av befolkningen skulle inte må bra av det så lite vansinnig måste man vara för att ge iväg. 

Det jag tycker är viktigt är att man verkligen tänker igenom om detta är rätt grej. Många avbryter och jag antar att många av dem mår riktigt dåligt.

Samma gäller även för handelssjöfarten, av de som börjar är det många som ganska snabbt hoppar av. Bland manskap var genomsnittstiden i yrket två år vilket säger en del.

Samma där, ett lätt vansinne underlättar, de är speciellt att leva på en liten yta med ett litet antal människor.

 

8 timmar sedan skrev GroundControl:

Tror du att känslan av att korsa atlanten på egen köl kan jämföras med några veckor i charterbåt?

Eller att paying crew är samma sak som att säga upp sig från jobbet och ta av sig klockan?

Nej absolut inte. Men det kan vara ett sätt att ta reda på om det verkligen är något man vill satsa en massa tid och pengar på.

Palmer på vykort är inte riktigt samma sak som verklighet. Att bo på ett hotell med AC och möjlighet att duscha när man vill är inte samma som att sitta i en liten båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...