Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peka67

Båtval för ocean segling

Rekommendera Poster

Jag var lite för snabb på att posta. Tanken var inte att ha kulventiler på alla genomföringar. Men jag hade avgränsat området som vattnet kunde sprida sig från övriga genomföringar, tex. självlänsar och rodergenomföring.

 

Av det jag ser på bilden så är det min (amatör) uppfattning att fönstren sitter bra skyddade som det är.

 

Jag törs inte ha en åsikt om hur man bäst fäster holdingtanken, men allt börjar med att man är medveten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av ren nyfikenhet, hur nära är du båtköp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minst två år bort, (eller inte 😜) om jag inte skaffar något så länge att leka med. Måste först klura på båtklubb, då jag räknar med några års renovering och utrustande av båten. Men det blir lite moment 22 då båtklubben vill veta storlek på båt, för att se om det finns ledig plats. Ett alternativ är att be om tillåtelse att få ställa båten på tomten där vi bor.

 

Tänkte på de där om holdingtanken. Sitter den i ett skott borde ju det vara det bästa. Sen tror jag att det som oftast ger med sig först är fästerna. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt ha min båt för avkoppling och inte renovera så mycket i början. Det visade sig att självlänsarna helt saknade avstängningsmöjlighet och när jag pumpade så sprack länspumpen så det blev tvångsupptagning. När man skall byta genomföringar som sitter invändigt så river man samtidigt bort den limmade heltäckningsmattan. Då ser man att skotten är dåligt fastplastade och håller på att släppa från skrovet. Elen är ett rostigt råttbo och till slut så blir det en helrenovering.
Jag började med båten på båtklubbens vinteruppställningsplats men flyttade den senare till min garageuppfart. Att kunna gå ut en stund när som helst man har tid och gå in igen och hämta något man behövde är en förutsättning för att komma någon vart. Plus att det tar tre gånger så lång tid som du tror så ställ den nära där du bor. Min står i stålvagga och efter ett par år, när jag flyttade på den, så hade asfalten deformerats där den stått så var försiktig om det inte är din tomt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BSven jag hoppas att kunna ha den hemma till att börja med (hyr gård på landet). Måste klura på det du sa om bärighet, har helt missat det.

 

Vi får se hur mycket som måste göras, vill helst komma så billigt undan som möjligt. Men vem vet, snickarglädjen kanske kommer igång, när man väl börjat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skall du söka tillstånd för att ha båten i trädgården? Det borde inte kräva något tillstånd, även om du hyr fastigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Gaidin:

Varför skall du söka tillstånd för att ha båten i trädgården? Det borde inte kräva något tillstånd, även om du hyr fastigheten.


Om man hyr bostaden betyder det inte nödvändigtvis att man hyr hela tomten...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytan är inget problem (vi har minst en hektar), men på grund av tidigare mindre lyckade uppställningar på andra fastigheter, så är det inte tillåtet. Så jag måste tigga och be lite. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För er som vill bygga in flytkraft i båten.

Läs på ordentligt innan ni beräknar hur mycket flytkraft som måste skapas.

 

Först tänkte jag tipsa om att även kölen ger flytkraft, kolla invändigt hur tät den är? Kölsvin djup? Volymberäkna.

 

Stringens och kölbalkar kan också innehålla mycket flytkraft. Sedan har vi träinredning som ger väldigt mycket flytkraft. 

 

Försök att klura ut båtens tomvikt, eller displacement vikt (skall vara med motor och fyllda tankar) vikt i tankar är neutralt och kan räknas bort.

 

Sedan har tex plast bra flytkraft som man måste räkna med. Även fastsatta batterier särskilt nya lite lättare och motorn bör volymberäknas.

 

Sedan kan man skapa flytkraft på flera sätt. Man kan skapa vattentäta öppningsbara utrymmen tex hela eller delar av garderober under sängar och soffor.

 

Vid det här laget har man nog kommit ganska långt (beroende på hur högt flytläge man väljer). Vill man komma vidare finns cellplast (slutna celler) som tar plats i båten permanent. Eller uppblåsbara flytkroppar som man kan ta bort när man kommit fram.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytkraft i kölen känns inte som en smart lösning. Det borde försämra självrätningen markant i ett nödläge.

Själv är jag förvånad över att det inte finns integrerade, uppblåsbara flytkroppar för utvändig montering, som kan hålla en helt vattenfylld båt flytande. Kunde ligga som en korv på utsidan och kunna aktiveras manuellt eller automatiskt när sensorer bedömer att det är lämpligt. Samma princip och teknik som en uppblåsbar flytväst, fast för hela båten. I överförd mening finns det motsvarande inom flyget, där en del mindre flygplan har en nödfallskärm som hela planet hänger i.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja Raol du missförstod nog mig. Man bygger inte in någon flytkraft i kölen. Men även om kölen är av bly, så tränger den undan en viss mängd vatten. Vatten som inte kan fyllas på i kölen (upptaget av bly) om båten vattenfylls.

 

Den undanträngda vattenmängden är flytkraft. Sedan kanske det finns en kölsula i solid plast, som tränger undan ännu mer vatten = mer flytkraft. 

 

Tanken är god på flytväst till båt, men det kräver rejäla gaspatroner om det ska fungera. Sen måste flytkropparna vara ordentligt förankrade i båten.

 

Personligen har jag aldrig gillat när man måste lita på att ett förlopp sker, tex hoppa fallskärm. Därför började jag segelflyga i stället. Samma sak med gaspatroner, jag fyller hällre på flytkroppar innan jag sticker iväg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tänker jag.
För att göra ett enkelt överslag så måste minst den volym av båten som är under vattenlinjen utgöra flytkraft om båten skall flyta helt vattenfylld invändigt. Om alla stuvfack under tofterna och under förpikskojen, motorrummet, sittbrunnstofterna och akterstuv är vattentäta element så måste sittbrunnen, mittgången och kölsvinet kompenseras någonstans. Jag ser det inte som realistiskt utan målet bör vara att en läcka skall begränsas till ett mindre utrymme. Jag håller på med det på min båt men det är inte det lättaste att skapa helt täta delutrymmen med vattentäta lock/luckor som samtidigt är praktiskt användbara.
Roger Taylor på sin MingMing, först 21 fot, numera 24 fot, fyllde hela förpiken och två tredjedelar av sittbrunnen med cellplast. Han rensade sedan den lokala plaståtervinningen på ketchup-, schampo- och och andra kraftigare flaskor. Dessa tryckte han in i alla små skrymslen han kunde hitta samt en stor del av kojstuvarna. Slutligen in med polyesterskum i mellanrummen. Hans lilla båt på drygt tonet är osänkbar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om flytkropparna jag föreslår mot förmodan inte funkar, då är du i samma sits som utan dem. Det blir inte värre. Och för ett system stort nog för en båt går det att bygga in enormt mycket redundans utan att det väger särskilt mycket mer.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peka67:

Personligen har jag aldrig gillat när man måste lita på att ett förlopp sker, tex hoppa fallskärm. Därför började jag segelflyga i stället. 

Ha! Vår pilot hävdade att vi var dumma i huvet som klev av ett fullt fungerande flygplan.
Vi kontrade med att vi tränar med vår nödutrustning dagligen medan han sitter på sin år efter år och tror att den kommer att fungera när han behöver den. 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Men om flytkropparna jag föreslår mot förmodan inte funkar, då är du i samma sits som utan dem. Det blir inte värre. Och för ett system stort nog för en båt går det att bygga in enormt mycket redundans utan att det väger särskilt mycket mer.
 

Utlös livflotten inne i ruffen så har du all nödutrustning plus att båten flyter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BSven när jag skulle börja med fallskärmshoppning, så var jag dum nog och frågade flera utövare vilka skador de råkar ut för. Efter det kontaktade jag raskt flygklubben i stället. 🙄

 

Sedan tänker du fel i din överslags beräkning. När du tittar på vattenlinjen så ser du all vikt i båten, men du ser nästan ingen flytkraft. Tex. trä har stor possitiv flytkraft, plast 1/3 osv... Du ser det negativa men inte det positiva. Ofta kan det vara lättare att göra en större båt osänkbar än en mindre. Säg bara att du har ett vattentätt skott efter efter motorn hur många kubik har du då avgränsat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Själv är jag förvånad över att det inte finns integrerade, uppblåsbara flytkroppar för utvändig montering, som kan hålla en helt vattenfylld båt flytande.

Det verkar inte finnas ett reelt behov. En fungerande lösning är avancerad och lär kosta.

Hur många människoliv skulle det spara?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En Marieholm 33 (fortissimo) sjönk för att roderinfästningen tog in vatten. Kanske kunde ett vattentätt skott räddat båten.

 

Lika så i fören bör man ha något förhindrar att vattnet sprider sig vid kollision under vattenlinjen. Tex. vattentät förvarning under kojerna.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Raol jag gillar idén, lite som tuberna på en uppblåsbar jolle. Tyvärr blir det nog svårt att göra något på egen hand, utan det måste nog komma från tillverkare av båtar.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Instämmer med bhemac.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att göra lite större båtar osänkbara finns det inte många som försöker sig på nuförtiden. Dagens melodi är snarare att båtar sjunker långsamt och kontrollerat. En viktig del av detta är den sk läckstabiliteten.

Här finns det en del att göra med väl placerade skott mm. Inte minst att se till att om båten vattenfylls så ska vattnet kunna strömma fritt tvärskepps för att undvika att båten kantrar.

En enkel och vettig läcktätningsutrustning kan vara vettigt, finns typ paraplyer och lätta presenningar med "lattor". En bra pump är också bra.

Jag är inte så pessimistikt lagd men när det blev en rejäl 230V pump över så hamnade den i båten. Körs via invertern. Till skillnad från vanliga 12V pumpar så håller den för att gå i flera dygn.

Det troligaste användningsområdet är när man fått ett läckage och har tagit sig till en brygga så kan man köra på landström tills räddningstjänst el liknande kan komma.

Pumpen klarar ca 150 lit/min vilket är vad som kan rinna in i ett 35mm hål i båtten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bhemac såg på något amerikanskt forum att det finns en tätningsmassa på burk som pluggar igen hålet. Den trycks på innefrån och ska fungera under vatten. Låter fantastiskt om det är sant.

 

Flytkraft är något som väldigt få funderar över (med all rätt). Ska man inte långfärdssegla så finns ingen anledning tycker jag.

 

Men många båtar väger mindre idag och har sandwich skrov (mycket flytkraft) så förutsättningar finns, för den som vill.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Peka67:

Bhemac såg på något amerikanskt forum att det finns en tätningsmassa på burk som pluggar igen hålet. Den sprutas på innefrån och ska fungera under vatten. Låter fantastiskt om det är sant.

 

Japp, tror det varit uppe här också. Annars ska det fungera med kondom och fogskum.

Men plåt och bultpistol är roligare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Screenshot_20190615-215518_Google.jpg.20d2fc05947140645ddb98bb7f37762b.jpg

Kolla in den här videon på tätningsmassan som heter "stay afoat".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser verkligen inte vitsen med en osänkbar långfärdsbåt. Vad ska det vara bra för? Om båten är fylld till relingen med vatten är allt, precis allt förstört ändå, motor, all el, hela inredningen osv. Om du ska överleva måste du ändå överge båten förr eller senare i all fall. Dessutom är en flytande övergiven båt en påtaglig risk för andra seglare.

Ett tips. Gör som alla andra långseglare. Se till att det finns träpluggar, livflotte och epirb ombord och tveka inte att använda dem om det verkligen behövs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev BSven:

Utlös livflotten inne i ruffen så har du all nödutrustning plus att båten flyter?

Ser ingen smiley, men hoppas verkligen att du skämtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett billigt och bra tätmedel är en helt vanlig cykelslang. Klipp av den och linda den hårt runt ett sprucket rör, slang , propelleraxel , roderaxel eller liknande. Knyt ihop ändarna. Fungerar utmärkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej GroundControl jag lovar att jag kommer att ha träpluggar, livflotte och epirb. Men bara vetskapen om att båten inte sjunker är värt mycket för mig.

 

Om vattnet står 20cm över durken när du tittar ned, så har du längre tid på dig att hitta läckan. Går det inte, okej försök nästa dag då.

 

Sedan hur mycket som är förstört efter ett dygn kan man diskutera, förhoppningsvis är det bara den elektronik som man inte kan flytta. Det mesta går nog att tvätta rent (Även motorn).

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten upp över durken klarar väl alla båtar utan problem? Upp till relingen är en annan sak. Och då har man enligt min mening ingen nytta av att båten är osänkbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu brukar man inte ha så högt flytläge. Det vanliga är en bit under sittbrunns lådan. Men det bestämmer man själv, utifrån båtens förutsättningar. Kan man lägga in vattentäta utrymmen både i fören och akter så borde man kunna hålla vattnet strax ovanför soffor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...