Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bhemac

Vad har ni för VHF i bilen?

Rekommendera Poster

En gång i tiden, när man hyrde sin VHF av Televerket Radio för 1200kr/år, så tyckte de att man skulle kunna ha sin VHF i bilen under vintern. Mobiltelefoner var ju både dyrt ock sällsynt-

Man beslutade att kanal 18 fick användas på vägen.

Det blev ingen succé, själv hade jag svårt att hitta plats till min Sailor RT144.

Jag har haft en bärbar i bilen framförallt för att höra vädret eftersom det alltid sänds när jag är på väg någonstans. Vintertid är det kul att höra isbrytartrafiken i synnerhet om isläget är svårt.

Så nu köpte jag en Shipmate RS8400 för 250 kr och skruvade in.

Man har inte roligare än man gör sig...

 

VHF i bilen.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis fått hem en Baofeng GT-3 som jag köpte för 400 kr med massa tillbehör. Köper man bara radion ligger den runt 250-300 kr. Tänkte det kunde vara bra att ha som backup, men just nu har jag den bara i lägenheten, kan väl komma att få plats i bilen också. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yaesu FT-7800.

Egentligen en flerbands amatörradio (då både jag och frugan är radioamatörer), men går med lite kunskap att även köra som marin-VHF.

 

Men det har jag aldrig känt behov av.....från bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tror det var runt 1986 som Kuststationerna kom på idén att båtägare kunde använda sin Vhf i bilen under övrig tid. Tillåtna kanaler var trafikkanlerrna och L1 och L2. Detta var en tid då mobiltelefonerna, NMT 450 kostade 20-30 000 kr. Jag monterade min Vhf i bilen då båten kom på land och jag vet inte någon gång det klickade med att få kontakt med kuststationernas kanaler. Kostnaderna för ett samtal tror jag var 9 kr/min, minst 3 minuter. En gång en kväll under arbete blev jag instängd på Sotenäs elverk och ringde då Göteborg radio som letade upp ansvarig för verksamheten som kom och öppnade för mig, den gången var detta värt 27 kr. Efter något år var det någon som kom på att detta var ett marinband som inte fick användas på land.

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Ove-T:

Jag tror det var runt 1986 som Kuststationerna kom på idén att båtägare kunde använda sin Vhf i bilen under övrig tid. Tillåtna kanaler var trafikkanlerrna och L1 och L2.

1986 låter rimligt men fanns  L1 L2 då? Kanal 18 lanserades som "vägkanal". Tror inte det lades ner utan mer eller mindre självdog, det var ytterst få som använde det, de flesta apparater satt stadigt fastmonterade i båtarna. Något förbud tror jag aldrig det kom, jaktradio använder ju tex vissa VHF-kanaler.

NMT 450 kom 1981 men det tog några år innan det var tillräckligt utbyggt. Någon gån 83-84 fick man väldigt bra erbjudande om man bytte in sitt MTD-system. Det gamla systemet hade sina fördelar, man tryckte på knappen och en telefonist svarade. Hade man inte numret  så slog hon upp det i telefonkatalogen. Eller, ännu roligare, man kunde be henne koppla till ett visst registreringsnummer, man såg ju om någon hade antenn för mobiltelefoni. Minu

tavifterna var ungefär desamma för mobiltelefoni och VHF.

 

4 timmar sedan skrev Dan-Erik:

Jag har precis fått hem en Baofeng GT-3

Har en Baofeng UV-5, kul grej. Hade den i bilen men man måste ha yttre antenn för att få någon räckvidd och när jag till slut fick dit en antenn så var det enklar att sätta in en vanlig VHF.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Jag tror det var runt 1986 som Kuststationerna kom på idén att båtägare kunde använda sin Vhf i bilen under övrig tid. Tillåtna kanaler var trafikkanlerrna och L1 och L2.

- - -

 

1 timme sedan skrev bhemac:

1986 låter rimligt men fanns  L1 L2 då?

- - -

Jag skaffade VHF i mars 1987 och den hade L1 o L2 installerat när jag köpte den. Något år senare skickade Televerket ut information om tillåtelse att använda apparaten i bilen (Kustradion var en del i Televerket Radio på den tiden). Som jag uppfattade det var det "starten" på den användningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Det gamla systemet hade sina fördelar, man tryckte på knappen och en telefonist svarade. Hade man inte numret  så slog hon upp det i telefonkatalogen. Eller, ännu roligare, man kunde be henne koppla till ett visst registreringsnummer, man såg ju om någon hade antenn för mobiltelefoni.

Comvik hade ett konkurrerande 450-system samtidigt, och de hade sekreterarservice som standard. Inte för att koppla samtalen - det var automatiskt - utan som en service och för att motivera kunderna att välja den lilla uppstickaren istället. Jobbade f.ö. som tekniker på det företaget då.

 

På tal om automatiskt - det fanns faktiskt en lag som förbjöd automatisk koppling fram t.o.m.  MTD-tiden, en lag som av någon outgrundlig anledning försvann strax innan NMT450 startades :lol:. Comvik lär ha gått runt det hela fram till dess genom att ha en sekreterare som manuellt kvitterade numret användaren slagit när det kom upp på hennes LED-display...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

1986 låter rimligt men fanns  L1 L2 då? Kanal 18 lanserades som "vägkanal".

Kanalerna L1 och L 2 kom 1982 när Vhf telefon släpptes för fritidsbåtar, kanal 18 var vägkanal på PR radion. 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Ove-T:

Kanalerna L1 och L 2 kom 1982 när Vhf telefon släpptes för fritidsbåtar, kanal 18 var vägkanal på PR radion. 

Så kan det vara, jag har en gammal VHF där man märkt kanal 18 med "Väg", där kan jag blivit lurad.

Min första VHF hyrde man av Televerket Radio, anskaffades 1981. Sen släpptes de fira och ca 3 år senare fick man erbjudande om att köpa loss den hyrda apparaten. Det blev en riktigt bra affär, jag kunde sälja min RT144C, köpa en betydligt smidigare Shipmate och tjäna lite pengar. Den nya hade L1, L2 - som ingen använde då i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

Den nya hade L1, L2 - som ingen använde då i alla fall.

L1 och L2 används rätt ofta på land också, t.ex. av jägare. Så, VHF i bilen? Jodå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När andan faller på tar jag med min bärbara Cobra och på på jobbet åker en bärbar Simrad med ibland. Men inga fasta installationer vilket givetvis hade varit det bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Makro:

Men inga fasta installationer vilket givetvis hade varit det bästa.

417 kr tyckte jag det var värt ;) 

Det är en Shipmate RS8400 med handenhet och separat huvudenhet. Fick även med en separat DSC enhet, den har en tysk MMSI och jag kan inte programmera om den så den får ligga på hyllan tsv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-03 vid 16:32 skrev bhemac:

417 kr tyckte jag det var värt ;) 

Det är en Shipmate RS8400 med handenhet och separat huvudenhet. Fick även med en separat DSC enhet, den har en tysk MMSI och jag kan inte programmera om den så den får ligga på hyllan tsv.

Absolut prisvärt, men man skall ju hitta någon VHF till bra pris också. Hittills har jag inte lyckats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Makro:

Absolut prisvärt, men man skall ju hitta någon VHF till bra pris också. Hittills har jag inte lyckats.

Det tycker upp ibland på Blocket men oftast vill folk ha väldigt bra betalt för sina gamla gerejer. Men ibland så...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur blir det med MMSI och anropssignal när man har båtradion i bilen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BSven:

Hur blir det med MMSI och anropssignal när man har båtradion i bilen?

Du menar bortsett från att man inte får använda den i bilen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BSven:

Hur blir det med MMSI och anropssignal när man har båtradion i bilen?

Man kan söka  "tillstånd att använda markstation för sjöfart" och då också få ett MMSI.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-02 vid 19:17 skrev Dan-Erik:

Jag har precis fått hem en Baofeng GT-3 som jag köpte för 400 kr med massa tillbehör. Köper man bara radion ligger den runt 250-300 kr. Tänkte det kunde vara bra att ha som backup, men just nu har jag den bara i lägenheten, kan väl komma att få plats i bilen också. :)

Har en likadan som jaktradio. Funkar utmärkt.

 

Jag bor bredvid en farled där det är mycket trafik med större fartyg och ibland slår jag på kanal 16 på kvällarna för att se om det händer något. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Baofen finns en massa, väldigt billiga tillbehör. jag har tex ett par olika headet, både polis och CIA-modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Till Baofen finns en massa, väldigt billiga tillbehör. jag har tex ett par olika headet, både polis och CIA-modeller.

Har du mikrofon i manschetten också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart! Men även om man känner sig lite hemlig så tycker jag inte den är praktisk.

Oftast kör jag med hörsnäcka, en sådan där med slang, och en mik i som man fäster i kragen. 

Eller en kombinerad mik/högtalare som jag har på flytvästen och apparaten i en ficka. Har samma till min Simrad bärbara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...