Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dadid

Hur fixa dessa gelcoatsprickor på ett rationellt sätt?

Rekommendera Poster

När de mörkblå strippen togs bort upptäcktes ett härjat gelcoatlandskap fullt med djupa sprickor. Möjligen har värme eller mjukgörare bidragit. Det är inte aktuellt att försöka dölja detta under den nya vinylen. Men jut tusan åtgärdas det rationellt. Bor långt ifrån båten så jag kan inte lägga ett tjog kvällar år småpyssel. Skulle man till exempel kunna fräsa bort det i sjok och spackla mot kvarlämnade "bryggor"?

20190506_100321.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dölj det med vinylen för det har noll betydelse funktionellt och, pga vinylen, inte heller visuellt. Åtminstone kan du ju strunta i att fräsa ur sprickorna, slipa plant bara och fulspackla lite över allt, men håll dig innanför där vinylen ska sitta. Sen kan du slipa spacklet så du får en tillräckligt jämn yta så det ser perfekt ut med vinylen på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte supertydligt på bilden, men sprickornas kanter viker uppåt. Det torde innebära att kanterna inte ansluter toppenbra mot glasfibern. Jag drar slutsatsen att de kommer att resa sig ytterligare om jag inte skrapar ur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske ser liknande ut nästa gång nån tar av dekalen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har lyft den förra dekalen så att den har spruckit över varje spricka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade nog dremlat ur sprickorna och sedan spacklat igen med gelcoatspackel i rätt kulör.

 

Om du skall ha en dekal över och färgen är oviktig funkar polyester eller epoxispackel lika bra.

 

Iom att det är en plan yta och inte krav på spegelfinnish är det lätt att slipa av hela ytan efter spackling med en slipkloss.

 

Detta botar ju dock inte ev bakomliggande orsak till sprickorna.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det får nog bli så. De är bara så förbaskat många.

Om man kallt räknar med att inte finna rätt färg på gelcoaten, vad ser då bäst ut över tid? För vit eller för grå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en vanlig båtmodell finns ofta kod hos handlaren. Annars hade jag nog hellre valt för ljus/vit och hoppats på att den bleks med tiden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ett par dagar startar segelsemestern. Har för avsikt att kombinera familjeseglandet med en lagom portion båtfix. Sprickorna står högt på listan. Kanske inte att bli klara med, men åtminstone komma ett steg vidare.

Packmöjligheterna är begränsade men lite grejor får jag med.

Hjälp mig gärna med packlistan:

- Dremel

- Aceton

- Gelcoat/härdare

- Japanspackel

- Ngt att blanda i

- Plast för härdningen

- 220-400 torrslipppper med klots. Är detta dömt att misslyckas med? (Skulle gärna ta med Rotexen, men ser inte hur den skall få plats)

- Våtslippapper 400-800

 

Kommer sannolikt inte att göra allt på en gång, men vill finna rätt metod.

D4E0606E-37FD-418D-8311-3AF60FB4DABA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missförstått så sitter det bara i gelcoaten?

Batteridriven borrmaskin med lämplig trissa, slipa bort gelcoaten och lägg på nytt?

Se till att ha oljefri aceton om du skall använda det, annars finns silikonborttagare hos lackfirman, tar bort allt vad fett och smuts heter.

 

Lägg till en andningsmask i listan om du nu skall slipa i det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎07‎-‎29 vid 20:45 skrev JOLO725M:

Om jag inte missförstått så sitter det bara i gelcoaten?

Batteridriven borrmaskin med lämplig trissa, slipa bort gelcoaten och lägg på nytt?

Se till att ha oljefri aceton om du skall använda det, annars finns silikonborttagare hos lackfirman, tar bort allt vad fett och smuts heter.

 

Lägg till en andningsmask i listan om du nu skall slipa i det.

Sen reaktion från min sida. Har varit borta från båten.
Du menar att jag skall slipa bort hela ytan?
Hur bär man sig bäst åt för att bygga ett tillräckligt tjockt skick och slipa ner det till ursprunglig nivå? Är det lättare än vad jag föreställer mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...