Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bopman

Byte drivrem Engbo Xforce bogpropeller

Rekommendera Poster

Jag har en 7 år gammal Aquador 23HT som är vår lilla ögonsten. I år åkte vi dock på ett missöde. Bogpropellen la av (drivmotorn går dock). Öppnade skyddskåpan på motorn och där jag kunde konstatera av drivremmen gått av. (Varför kan man undra... måndagsex på remmen eller ett lager vid propellern... det vet jag inte ännu).

 

Jag har letat i timmar på hur man gör detta på enklaste och säkraste sätt men det verkar vara helt tomt på nätet kring detta (både på engelska och svenska). Är det någon av er som vet något om detta?

 

20190604_222636.thumb.jpg.71750a3704a9637b8dba58cafdc6a6b2.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Fick byta min rem i våras.

Du kan inte göra det när båten ligger i vattnet.

Det man måste göra är att ta bort propellern, lossa på 2st skruvar som håller själva huset,

man får även släppa på dom bultar som håller själva motorn inifrån.

Sen drar man ut hela axeln utfrån, sätter på remmen inifrån, sen trycker man in axeln igen, kan vara lite bökigt, bra om man är två st. Sen är det bara att montera tillbaka allt, och till sist spänna remmen.

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min har också gått av nu. 

Fick svaret att man slutat med reservremmar utan säljer bara helt nytt kitt med drev och allt. 

Var fick ni tag i era remmar ?

vill ogärna byta allt bara för att remmen gått av. 

Hörde någon som sa Rotera kan ha men vad heter den i så fall. 

Tack på förhand 

peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag lyckade få tag på ett kit utan drev, däremot innehöll det  lite andra delar som inte behövdes.

Däremot googlade jag efteråt på beteckningen som står på remmen, det går att beställa fr bl.a England har jag för mig, till ett betydlig bättre pris än det jag betalade, men jag fick den direkt i handen.

//Jörgen

Redigerad av Venezia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tippset Venezia, men var hittade du kittet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack  Ve.. / Jörgen  jag ska på dom igen, besökte deras Täby butik som försökte hjälpa mig men gav beskedet byt hela. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blir nog svårt att få tag på orginalremmen utan att få med grejjer man inte behöver, då får man söka på nätet/utrikes.

Men man behöver ju inte byta allt man får med i kitet, vissa saker är inte ens för den bogproppen,

onödigt ja, men vill man ha remmen så...;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jörgen, 

 

Jag vill ha remmen och vill undvika att byta hela drevet för ca 5000:- när bara remmen gått av. Det är ju detta som Marinsystem nu erbjuder då agenten har tagit bort reservkittet till dom mindre bogpropparna  ( XF 20 , XF 40 ) och hänvisar till ett nytt drev

Jag har sökt på nätet efter remmar men hittar inga på det nummer som står på min rem

det är en GATES Powergrip 3MR 360  156 1 097DS 

Kan jag få numret på den rem ni köpte så kanske det går lättare att hitta.

 

Tack på förhand.

 

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev Gpk:

Jörgen, 

 

Jag vill ha remmen och vill undvika att byta hela drevet för ca 5000:- när bara remmen gått av. Det är ju detta som Marinsystem nu erbjuder då agenten har tagit bort reservkittet till dom mindre bogpropparna  ( XF 20 , XF 40 ) och hänvisar till ett nytt drev

Jag har sökt på nätet efter remmar men hittar inga på det nummer som står på min rem

det är en GATES Powergrip 3MR 360  156 1 097DS 

Kan jag få numret på den rem ni köpte så kanske det går lättare att hitta.

 

Tack på förhand.

 

Peter

 

Det förstår jag om dom vill ha 5.000:- nu, jag tror jag betalade ca 3.000:- och tyckte det var dyrt.

Däremot går det att få tag på remmen skulle jag tro från tillverkare, jag fick fram den efter lite googlande, jag har inte tillgång till min gamla rem just nu.

Tror också att du kan få hjälp från länken ovan som Lintott bidrog med. 

Redigerad av Venezia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar detta ämne så där i efterhand.

Den trasiga tandade remmen ser precis likadan ut som drivremmen till min bandsåg.

Men du har väl förstås inte en sådan himla bonntur att man kan få taq i en hos "Clas i sjön"....

 

Men säkerligen är det en standardrem som används litet här och var inom industrin.

Industriförnödenheter i Kalmar har en del olika drivremmar, kolla på deras hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för att ni försöker hjälpa till.

 

Detta rem-brott blev en riktig långkörare då det visade sig att tack vare Engbos konkurs har Sleipner som tagit över nu valt att skippa Engbos tidigare XForce program av dom små modellerna.

Remmen som reservdel blev ett moment 22 i deras prislista från 2019 då artikelnummer på remmen visar att den utgått och man hänvisar till ett nytt växelhus. Tittar man på växelhusets artikelnummer har detta utgått.

I skriftlig kontakt med Sleipner säger man nu att jag ska köpa helt ny komplett som passar för min tunneldiameter. Detta innebär då att jag måste byta allt inklusive min fjärr som är samma för både ankarspel och bog prop ( skulle få två fjärrkontroller att hantera) samt kostnader för att plasta om infästningen i trumman som inte är samma. Blir också en stående motor som eventuellt inte går in under för-kojen.  Allt detta för en brusten rem.

Att försöka hitta en liknande rem är en riktig djungel då det finns massa olika tandningar på kuggremmar samt så klart olika längd och bredder och hittar ingen lager rem som liknar.

 

Nu har jag efter mycket sökande hittat att Volvo Pentas QL bogproppar ser väldigt lika ut på ritningar och sprängskisser ( kanske är samma tillverkning), här har Volvo Pentas Webb butik  lager på reserv remmar som jag nu beställt för 800:- och hoppas nu att den ska passa.

 

Skriver detta för att andra som stöter på samma problem kanske kan få hjälp att hitta innan dom följer Sleipner AB s  råd att byta hela bogpropellern  

 

Ska uppdatera när jag fått remmen och testat

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste kolla upp vilken sida jag hittade ny rem med exakt samma specifikationer som orginalremmen, ganska säker att det var från en firma i England, glömde ta med remmen fr båten efter helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för omtanken Venezia

 

Kan vara mycket bra om inte min beställda QL rem passar.

När jag letat i detta ämne har jag hittat att Transportstyrelsen gjorde en varning  2007 https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Sjosakerhet/Bristfalliga-produkter/Bogpropeller-Volvo-Penta/

på dessa små maskiner då en bogpropp orsakade en båtbrand.

Åtgärden man gjorde var att byta styrboxen men nu har alla dessa utgått.

Upptäckte att min rem blivit skadad av att min motor gick varm och stannade ( värme säkringen löste ut) så remmgummit smälte vid motorhjulet.

Kan vara bra att veta för oss som har dessa kvar.

Så här skrev Volvo Penta i sitt recall 2007 och nu har alla dessa små modeller utgått från Engbo och QL. ( Dom är ju samma) 

 

Volvo Penta/QL CT600, CT900 Bow Thrusters 12-Volt

and SP600, SP900 Stern Thrusters 12-Volt.

Dear Boat Owner:

This letter is intended to notify you of an important safety recall campaign involving the thruster on your boat.

Recently, Volvo Penta become aware of several incidents where these thrusters have overheated during operation. At least one incident resulted in an electrical fire onboard a boat.

To address these risks, Volvo Penta has started a safety recall to replace the thruster control box, to check system installation and connections and to provide revised, detailed operating instructions for use. New control boxes will be available soon. Please contact your Volvo Penta dealer to arrange for this important service. The campaign is estimated to take approximately 1.5 hours, and the service will be performed at no expense to you.

If service is delayed, the bow thruster or stern thrusters can be used safely by following the instructions below:

• Use thruster only in short bursts of time, not to exceed four (4) operating periods of 30 seconds each within a 25 minutes span of time.

• When not in use, the make sure the main circuit breaker for the thruster is in the off position.

We apologize for this inconvenience,

and appreciate your cooperation.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna rem storry fortsätter.

 

Remmen till QL passade inte trots att det är en Engbo Propeller. Både för bred och fel längd och tandning.

Har dock hittat en firma i USA som har GATES remmar och fann exakt rätt rem i deras katalog men när jag ska lägga order skickar man inte på export utanför USA, ytterligare ett moment 22.

Ska kolla om man kan få ordna hämtning av DHL själv som tar den till Sverige.

 

Funderar dock på att plasta igen infästnings hålet i trumman och hitta en ny bogpropeller som inte har rem utan riktig vinkelväxel. Blir dyrt men detta tar för lång tid att hålla på att leta delar. 

 

Ni som hittade rem i Sverige kan vara glada och hoppas dom håller båten ut.

 

Bifogar bild på min trasiga rem och den jag hittade hos Volvo Penta postorder

2 (1).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu äntligen har min nya rem anlänt från USA, med tull och frakt tog det 3 veckor att få hit den.

Nu är det bara monteringen kvar , läste inlägget att propeller ska bort och växelhuset skruvas loss och dras ut, här finns det ett evighetssmort lager som jag hoppas är ok.

 

Har kollat att remmen nu är lika med tidigare och har för säkerhets skull köpt två då dom inte kostade så mycket ( är det någon med samma problem har jag alltså en till salu ) 

 

Har få köra i sommar utan bog men det har funkat bättre än väntat så nyttig övning  trots allt.

 

Rem.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innser at dette er litt sent svar, men tenker det kan være nyttig for andre. Har selv en 4 år gammel Sidepower EB40. Forhandler fikk svar fra Sleipner at de ikke leverte 55-00205 Belt Kit, kun komplett undervannshus til kr. 5000,-. Men etter en frustrerende email til Sleipner så kunne de likevel levere dette settet. Pris kr. 800,-. Fikk også tak i identisk rem fra et engelsk firma, men den ville ikke vært til nytte uten alle delene som fulgte med settet fra Sleipner. Simmeringene ytterst klarte jeg ikke å demontere uten å ødelegge dem. Endte opp med å skru inn en skrue og dra de ut. Begge lagere som holder akselen var i dårlig forfatning, og jeg skjønner nå hvorfor min thruster lagde så mye lyd. Med nye lager så er den nesten lydløs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Karsti

 

Låter som att det blir ett nytt problem när jag ni ska byta min i vinter när båten är uppe. 

 

Hoppas kunna få ut axeln utan att skada den. 

Ska kanske försöka byta lagren när man ändå håller på. Låter från ditt inlägg som att dom är dålig kvalitet. 

 

Bra att man inte försökte i somras att bara dra upp båten på stranden och byta. 

Men varför ville Sleipner inte svälja kitet om d

o har det på lager. 

Kanske för att dom haft problem med dessa bogproppar som jag skrev om i tidigare inlägg 

Peter 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Undrar Om Du Peter (GPK kadett) kan dela informationen om vart  I USA du hittade /köpte remmen? Länk? Och gärna deras artikelnummer. Reser ofta till USA och kan då köpa med mig en rem tänkte jag.  
Tack på förhand

Med vänlig hälsning, 

’Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@FredrikSp Det är inte jag som är @Gpk men jag startade tråden och kan ju återkoppla hur det löste sig för mig.

 

Det är tydligen inte så enkelt, vad jag förstått. Till slut löste det sig för mig via Marinkompaniet i Karlshamn som till slut fickntag i remmar i England. Det berättades för mig att det svåraste var att hitta rätt antal kuggar och kuggavstånd. Själv tycker jag det är lite märkligt då det finns en hel del tillverkare av kuggremmar i önskade mått om man gogla runt lite. 

 

Förra sommaren körde jag utan bogpropeller hela sommaren men nu är den bytt inför våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mitt sena svar men här kommer info på remmen jag köpte i USA

 

5 juli 2019 kl. 22:00 skrev Philip Biedler <support@biedlers-belts.com>:

We can offer 2 of the Gates 9390-5120 (3MR-360-15)  belts for $9.53 each ($19.06 for 2). The lead time before shipping is about a week.  Shipping to Sweden via US Postal Service First Class Mail International would be $14.25.

If you would like to proceed, we can send you an invoice through PayPal that you can pay with a credit card.

Thanks,

Philip Biedler

www.biedlers-belts.com

 

 

Vill gärna höra hur det gått för er som bytt rem och hur ni fick loss propelleraxeln från växelhuset .

Ser ut som den bara sitter med en yttre bricka sen en klämmring.

Bytte ni även lageret när ni plockade ut axeln?

Ska försöka få till en fungerande bogpropp till denna säsong.

 

Tack på förhand

Peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med hjälp av Google Translate - original engelska nedan:
 Jag har ett liknande problem.  My Bow Thruster är en QL CT900, som jag förstår är densamma som en Engbo XF90 eller XF90R.
 Har någon bytt tandremmen på ett av dessa och kan ge mig nytta av din upplevelse.  Jag har ett nytt bälte, tätningssats och lagersats - bara för fall.
 Efter att ha tagit bort tätningarna och snöret förstår jag att jag behöver en glidhammer för att dra ut axeln och rullagardragarna för lagren.
 Vad händer med det yttre lagret?  Kanske det kommer ut med det nedre tandhjulet (eller glider det från axeln och släpper ner i fästet?).
 är det bättre att försöka ta bort detta från tunneln eller kan det servas medan det fortfarande är monterat i tunneln?

 Alla tankar tacksamt emot.
 Jonathan
 

Original English below:

I have a similar problem.  My Bow Thruster is a QL CT900, which I understand is the same as a Engbo XF90 or XF90R.

Has anyone changed the toothed belt on one of these and can give me the benefit of your experience.  I have a new belt, seal kit and bearing kit - just in case.

After removing the seals and circlip, I understand that I need a slide hammer to draw out the shaft and blind bearing pullers for the bearings.  
What happens to the outer bearing?  Is it likely to come out with the lower toothed drive wheel ( or does that slide off the shaft and drop down into the mounting?).

Is it better to try and remove this from the tunnel or can it be serviced whilst still mounted in the tunnel?

 

Any Thoughts gratefully received.

Jonathan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

har också fått loss propellern men inte propelleraxeln - någon ide om hur det kan lösas?

tror inte att jag måste skruva bort huset, verkar inte ha något med axeln att göra nere i propellerhuset.

 

Mvh

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hej johan.

 Informationen jag har är att det finns en cirkel och två tätningar innan de bärs.  Dessa måste tas bort innan du installerar en glidande hammare och försiktigt tappar axeln framåt och utåt.  De två tätningarna kommer nästan säkert att skadas i den processen och måste därför bytas ut.

 

 Det jag inte är klart om är om den undre tandremskivan kan komma ut genom lagerhålet.  Det är platser på axeln med en nyckel och kan i teorin glida av axeln - och ingen verkar kunna hjälpa mig här, särskilt eftersom detta skulle falla ned i huset.  

Jag vet inte heller om du måste ta bort axeln helt för att kunna installera allt och i vilken ordning - allt verkar bero på om hela enheten kommer ut i en och sedan kan återvända som en enhet.  När du klickar på lagret hem och kretsar på plats och förseglar sedan om axeln är på plats.  Är det bara möjligt om benet tas bort från tunneln och hur lätt det kommer att vara att ta bort utan att skada tunneln och återmontera till tätning.

 Tyvärr har jag inga svar eftersom jag är i lockdown i England och båten är fortfarande i vattnet i Venedig.  Lycka till och låt mig veta hur du går.  Jonathan

 

Hi johan.  
The information I have is that there is a circle and two seals before they are worn.  These must be removed before installing a sliding hammer and gently dropping the shaft forward and outward.  The two seals will almost certainly be damaged in that process and must therefore be replaced.  

 

What I am not clear about is whether the lower toothed pulley can come out through the bearing hole.  It is places on the shoulder with a key and can in theory slip off the shoulder - and no one seems to be able to help me here, especially since this would fall into the bottom of the house.  

Also, I don't know if you have to remove the shaft completely to be able to install everything and in what order - everything seems to depend on whether the whole unit comes out in one and can then return as one unit.  Hiw you click on the bearing home and get circled in place and then seal if the shaft is in place.  Is it only possible if the leg is removed from the tunnel and how easy it will be to remove without damaging the tunnel and reassembly to seal.  

 

Unfortunately I have no answers as I'm in lockdown in England and the boat is still in the water in Venice.  Good luck and let me know how you go.  Jonathan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har hittat en rem som passar och säljer denna med 2 packboxar för 799 inkl moms. Mvh Daniel marinsystem.se

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har fått hjälp av Christian på Marinbutiken i Åkersberga, han tog hem material och bytte rem och packboxar. Kan verkligen rekommenderas. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

We had to leave our bow thruster as non operational in Venice as so little appropriate marine engineering back up there.... much to my surprise.  We did get the yacht to Dubrovnik, Croatia, where we had her lifted and took out the bow thruster.  Managed to strip her down and fit the new drive belt, plus front bearing and the new seals arranged as a stuffing box.  Not able to test yet but reinstalled easily and am optimistic all will be well.  Needed to make a new part fir the top motor shaft as no end plate present.  Hope to get back out to Croatia for early next season to finish this off and prepare here for a season sail cruising......   COVID allowing......  hopefully.

 

I have a few photoso of the system stripped down.  And reassembled - PM me if you need to see these

 

5A69DB66-6CBA-4E17-A424-E79B1F7E3B8E.jpeg

5B4666EA-40D4-4494-8027-DD5678B61431.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...