Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Baxlaget

Jämföra inombordare och utombordare

Rekommendera Poster

Denna tråd kommer säkert brinna upp. Ändå, här är mina för- och nackdelar med respektive motortyp:

 

Inombordare

Fördelar:
Svårare att stjäla
Ett motorrum man kan krypa ner i och meka
 

Nackdelar:
Omständig service, glykolfyllning
Avgaslimpor som rostar
Drivknutar som låter och försämrar verkningsgraden
Bälgar som måste bytas
Mercruiser: Korkad konstruktion på vinkelgivaren för drevet: 
Allt måste bytas vilket innebär demontering av drevet (för en enkel elektrisk givare?)
Hög vikt
Tar stor plats
Högre bränsleförbrukning för samma antal kW som en utombordare


Utombordare:

Fördelar:
Enklare service, ingen glykolfyllning
Bättre verkningsgrad (en växel istället för två (eller tre för duoprop) )
Mindre vikt
Mindre plats
Mindre bränsleförbrukning för samma antal kW som en inombordare


Nackdelar:
Lättare att stjäla
Inget motorrum man kan krypa ner i och meka
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Baxlaget:

Denna tråd kommer säkert brinna upp. Ändå, här är mina för- och nackdelar med respektive motortyp:

 

Inombordare

Fördelar:
Svårare att stjäla
Ett motorrum man kan krypa ner i och meka
 

Nackdelar:
Omständig service, glykolfyllning
Avgaslimpor som rostar
Drivknutar som låter och försämrar verkningsgraden
Bälgar som måste bytas
Mercruiser: Korkad konstruktion på vinkelgivaren för drevet: 
Allt måste bytas vilket innebär demontering av drevet (för en enkel elektrisk givare?)
Hög vikt
Tar stor plats
Högre bränsleförbrukning för samma antal kW som en utombordare


Utombordare:

Fördelar:
Enklare service, ingen glykolfyllning
Bättre verkningsgrad (en växel istället för två (eller tre för duoprop) )
Mindre vikt
Mindre plats
Mindre bränsleförbrukning för samma antal kW som en inombordare


Nackdelar:
Lättare att stjäla
Inget motorrum man kan krypa ner i och meka
 

Sitter alltid i vägen när man ska bada. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre plats i båten då motorbrunnen tar stor plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Egentligen ska man ju inte svara på sådana här tramstrådar vilket kommer allt oftare nu mera, men jag kan inte låta bli. Köp en jetmotor om du inte är nöjd med brakket hahaha😁

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Baxlaget:

Utombordare:
Nackdelar:
Lättare att stjäla
Inget motorrum man kan krypa ner i och meka

Du har missat en hel del förutom det där med badandet...

 

All tyngd bakom akterspegeln.

Inte bara lättare att stjäla, de stjäls oftare också.

Dyrare att försäkra båt med utombordare.

Mera buller än en inombordare i ett välbyggt och välisolerat motorrum.

Trist motorljud jämfört med en V8:a.

Dyrare motorer tror jag.

Trist att få akterspegeln bortsågad vid stöld om man har för bra lås.

Finns få dieslar så man kan inte köra på HVO eller andra mindre miljöovänliga bränslen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Mackey:

Du har missat en hel del förutom det där med badandet...

 

All tyngd bakom akterspegeln.

Inte bara lättare att stjäla, de stjäls oftare också.

Dyrare att försäkra båt med utombordare.

Mera buller än en inombordare i ett välbyggt och välisolerat motorrum.

Trist motorljud jämfört med en V8:a.

Dyrare motorer tror jag.

Trist att få akterspegeln bortsågad vid stöld om man har för bra lås.

Finns få dieslar så man kan inte köra på HVO eller andra mindre miljöovänliga bränslen.

 

 

Finns v8 utombordare:-). Och sången i min suzuki 300 är rätt go den med:-)

 

Inga limpor, knän och drevjox är rätt bekvämt också. 

 

Diesel utombordare had varit fint. Nästan ingen sjötapp har bensin i skåne längre

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ziggemannen:

Finns v8 utombordare:-). Och sången i min suzuki 300 är rätt go den med:-)

 

Inga limpor, knän och drevjox är rätt bekvämt också. 

 

Diesel utombordare had varit fint. Nästan ingen sjötapp har bensin i skåne längre

Hur står du ut med det där 4 takts ylandet då? Det låter ju som en brunstig dammsugare med laxermedel, I jämförelse med en pro xs 250 av den gamla skolan samt V8 med raka rör hehe😋

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ohhh...det finns tvåtakr v8 där maskinljudet är underbarat. Till och med finns det galningar som stoppat dylikt monster i en Amazon!

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha visserligen. Har en V8 utombordare själv fast där tycker jag ljudet låter som en 3-4 cylindrig ihopkopplad med en slipmaskin. Däremot det råa ljudet från en V6 Pro xs/Pro V, Vindicator mmm  mmmm. V8 borde ju låta råare än en V6?? när det gäller utombordare två takt men inte de som tillverkades tydligen, kan ju bero på att V8 bygger på just de 3 cylindriga och inte som V6 en helt annan konstruktion??🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med borde du skrivit ”inombordare bensin med drev”. 

 

Och varför är det en nackdel att behöva konservera med glykol? Jag vill påstå att snarare är en väsentligt sämre metod att låta sjövattnet skölja genom motorn som hart när alla utombordare gör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte alls om bekväm motorbrunn att krypa in, på min Ryds med Mercruiser är det mesta väldigt svårt att komma åt och man jobbar med benen upp och skallen ner. Allt var lättare att komma åt på utombordaren.

 

Det med glykolkonservering gör att inombordaren kan knappt användas som trailerbåt när det är risk för minusgrader. 

 

Drevet i vattnet kräver massa anoder samt devmålning för att slippa påväxt.

 

Finns inga inombordare till mindre båtar heller. 

 

Enda fördelen är att den inte stjäls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Håller inte alls om bekväm motorbrunn att krypa in, på min Ryds med Mercruiser är det mesta väldigt svårt att komma åt och man jobbar med benen upp och skallen ner. Allt var lättare att komma åt på utombordaren.

 

Det med glykolkonservering gör att inombordaren kan knappt användas som trailerbåt när det är risk för minusgrader. 

 

Drevet i vattnet kräver massa anoder samt devmålning för att slippa påväxt.

 

Finns inga inombordare till mindre båtar heller. 

 

Enda fördelen är att den inte stjäls.

Håller med dig. Utombordarens nackdel, stöldrisken är ju delvis dess fördel.  Lättskruvat. Skulle motorn rasa byts utombordaren lätt och snabbt. Kan Ju i princip ta upp båten och sjösätta samma dag med ny motor. Inombordare betydligt svårare. Med utombordare Slippa ligga på mage och krypa, hitta udda vinkar för att försöka komma åt. Man står på en liten pall och skruvar. Helt klart mindre och enklare underhåll. Utombordaren är ju tystare, speciellt i lägre farter. Man kan komma in i grundare vikar. Visserligen sämre badbrygga men å andra sidan betydligt bättre stuvutrymmen. Utombordaren är mycket lättare än inombordare och drev, bränsleeffektivare än motsvarande inombordare med bensin. Vad grundar jag detta på? Min erfarenhet med att äga utombordare jämfört med några vänners inombordare, både penta och mercruiser i så kallade premiumbåtar. Jag brukar få hjälpa dess med deras mekande. Och jag har skruvat betydligt mindre med mina motorer än de med sina genom åren. Men detta är min sanning, inte allas sanning såklart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Finns inga inombordare till mindre båtar heller. 

Nu vet inte jag vad du menar med "mindre båtar" men jag har inombordare med drev i en femmetersbåt och det finns fortfarande att köpa. 

 

Stöldrisken är för övrigt ingen liten detalj...

 

Jag tycker det är mera lättmekat med inombordare men det beror ju på hur installationen ser ut.

 

Dessutom är det väldigt skönt att bara kunna plocka upp verktyg man tappar under mekandet istället för att åka och köpa nya.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den stoooora fördelen med inombordare är att den sitter långt ner i båten med lägre tyngdpunkt (med alla dess fördelar) och ffa att den inte vispar i luften lika lätt, tex på en segelbåt vid lite sjögång. 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigare med gammal inombordsmotor med drev. Mycket båt för pengarna. och såå mycket coolare :)

 

Jag såg en riktigt cool båt förra sensommaren, en rejäl pulpetbåt, säkert drygt fem meter,  med motorlådan framför pulpeten. Första gången jag sett en pulpetbåt med inombordare och axel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Men den stoooora fördelen med inombordare är att den sitter långt ner i båten med lägre tyngdpunkt (med alla dess fördelar) och ffa att den inte vispar i luften lika lätt, tex på en segelbåt vid lite sjögång. 

Just i segelbåt är nog inombordare smidigare , dels för att propellern inte ska gå i luften vid vågor, del komma åt reglagen. Ser osmidigt ut när man ska hänga sig ut över aktern och manövrera motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare saknar väl (än så länge) katalysator?

 

Jag är av gamla skolan - har svårt för utombordare på lite större båtar och framförallt daycruisers. Dels så förstör det ofta harmonin i linjesköna båtar. Sedan så förstår jag inte hur man vill blockera hela (eller åtminstone halva) badbryggan.

 

Sedan så "känns" det fel. En medelstor till större båt bör ha inombordare. Detta är ord man säkert får äta upp nuförtiden, men sån är jag.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har bara haft utombordare tidigare men förra året blev det större båt med inombordare. Största nackdelarna är att den själ utrymme i båten, påväxt/korrosion på drev, frost/frysrisken men med lite rutin på konserveringen så blir det nog bra. Utombordare är mer lättmeckat på land med huvudet upp och fötterna ner. Inombordaren bjuder ju på mer eller mindre bekväma arbetsställningar men kan repas med båten i sjön.

 

På plussidan så är det behaglig ljudnivå i båten i alla farter, gångvärme och bra plats på badbryggan för t.ex jolle. Nästan obefintlig stöldrisk och låg försäkringspremie. 

 

Hade gärna haft 300hk utombordare men då är inköpspriset utanför min budget. Har som mål att köpa och äga båt utan lån :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som komplettering till mitt inlägg strax ovanför om linjer...

 

Askeladden C83 är ett bra exempel. En otroligt snygg båt med tidlös harmoni....

 

...och så kommer åbäket i aktern och förstör allt. Det är som att koppla på ett minisläp på din nya Tesla.

 

 

3121668911.jpg

askeladden-c83-06.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rejäl utombordare inger respekt i hamnen.

Men en inombordare med V8 på tomgång finns inget som slår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Jorgen01:

En rejäl utombordare inger respekt i hamnen.

 

Sure, om målgruppen är 10-12 år gamla...

  • Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk vad det är lätt att generalisera.

 

Några saker som inte har behandlats:

Minus utombordare:

Finns inga att köpa som går på diesel (finns/har funnits mer eller mindre experimentella sådana).

Stora muskelutombordare är förfärligt fula.

Badandet då som redan omnämnts, men det kan även bli platskonflikt med ankarspel, för att inte tala om jolledävertar.

Tyngdpunkten långt bak, längre bak än inombordare med drev.

 

 

Inombordare:

Det finns väldigt små för små båtar (och vattenskotrar).

Om installationen är vettigt gjord så finns alla servicepunkter på motorns framsida, med oljefilter och bränslefilter på sidan om.

Inombordare med "baxslag" och propelleraxel har inga kardanknutar, däremot kan det förekomma andra lösningar som inte är speciellt underhållskrävande.

 

Fördel utombordare; det får plats flera stycken i utlandsregistrerade skåpbilar.

 

När det gäller den sammanlagda kostnaden för bränsle- och underhållskostnader kan det ju kanske kvitta, lika dyrt vilket som.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta var faktiskt skrivet tidigare utom konflikt med ankare och möjligen fördelen att kunna transportera flera stycken utombordare i en utlandsregistrerad skåpbil.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Fördel utombordare; det får plats flera stycken i utlandsregistrerade skåpbilar.

 

Det får väl plats flera inombordare i en dylik skåpbil också ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag anser att inombordare med rak axel är den överlägset bästa lösningen för väldigt många båtar. Inte för alla men för många.

-Vikten på rätt ställe där den bidrar till båtens stabilitet

-Det går att bygga ett ordentligt fiskjärn under propellern så den är skyddad när (inte om) man kör på grund. Utombordare brukar gå sönder nästan varje gång man smäller i en sten och så kan man ju inte ha det.

-Det går att montera sötvattenkylning på motorn så den håller länge.

-Eftersom vikten är på rätt ställe kan man ta till dimensioneringen på motorn så den får en rimlig livslängd.

-Alla delar som är utombords är av brons eller rostfritt stål (om man inte är gammaldags och kör med svart axel).

-Tillåter andra skrovformer än en bred djup rumphuggen akter.

-Dränks inte i hög sjö akterifrån

-Släpper inte hög sjö akterifrån rätt in i båten genom något urtag i akterspegeln.

-Inga kardanknutar och inga vinkelväxlar som kan gå sönder

-Eftersom litet vikt inte gör så stor skada kan man ha grövre dimensionerad kraftöverföring som går på lägre varvtal vilket ger bättre verkningsgrad än en liten högvarvig propeller.

 

Att det sedan dräller av båtkonstruktörer som inte vet hur man konstruerar ett servicevänligt motorrum och båtköpare som inte vill ha ett servicevänligt motorrum är en helt annan femma.

 

Ett annat problem är att utbudet på mindre inombordsmotorer är minst sagt dåligt. Förr fanns det gott om olika modeller ända ned till 2 hästkrafter men nu finns det nästan ingenting under 20 hästkrafter eftersom alla utgår från att man skall ha utombordare.

 

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev MinbusNimbus:

 

Sure, om målgruppen är 10-12 år gamla...

Dem bör du nog hålla dig ifrån.

Trodde inte att det fanns sådana pajsare här som tog de orden i sin mun.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt sett enligt mig:

Små båtar = aktersnurra. Och små är väl typ upp till omkring 5 meter.

Mellanstorlek, säg mellan 5 och knappa 10 meter, kan fungera väl med såväl inom- som utombordare men ju större båten är desto rimligare med inombordare. Diesel eller bensin för styras av behov.

Allt ovan detta ska ha inombordare och då diesel. Drev/IPS om båten är åt det mindre hållet och timuttaget är relativt lågt eller om speciella skäl föreligger, annars är det axel som gäller (Heimlaga summerar det bra ovan). Vattenjet om behov finns för vad den är bra på.

 

Min egen axelbåt (10 meter och 6 ton) drar hälften av motsvarande med snurra. Min maskin bör gå åtminstone 20000 timmar (backslaget det dubbla), om Suzukin jag jämför med klarar 4000 i medeltung kommersiell drift blir jag förvånad. Jag servar var 600:e timme utan att behöva torrsätta, snurran ska upp var 100:e timme. Och visst ja, min installation är byggd för gång i lätt is (gissa vad en Suzuki duoprop tycker om det) och priset för min drivlina är ungefär samma som för utombordaren – i inköp alltså, inte uttaget per timme och definitivt inte inräknat servicekostnader. Det ska iofs erkännas att utombordaren marschar 23 knop när jag ligger i 21 samt att den går lite tystare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev heimlaga:

Jag anser att inombordare med rak axel är den överlägset bästa lösningen för väldigt många båtar. Inte för alla men för många.

 

Jag håller med fullständigt. Jag har riktigt svårt att tänka mig en båt med drev. Jag hade drev ett par somrar, och det får nog räcka, om inte något oförutsett inträffar.

Dessutom, om man ser på gamla inombordare, så har det bilmotorer som jag är van med, och det är ju kul ( oftast med drev), Volvo B20-21-23, Chevrolet V6 och V8. Hur kul som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-06-05 vid 23:53 skrev Kronvik:

 

Jag håller med fullständigt. Jag har riktigt svårt att tänka mig en båt med drev. Jag hade drev ett par somrar, och det får nog räcka, om inte något oförutsett inträffar.

Dessutom, om man ser på gamla inombordare, så har det bilmotorer som jag är van med, och det är ju kul ( oftast med drev), Volvo B20-21-23, Chevrolet V6 och V8. Hur kul som helst.

Det där är väl halvnya inombordare?

De gamla inombordarna kommer ofta från "Bröderna Wickströms Motorfabrik" som det stod på märkskylten på den tiden då de hade helstrumpa (cylinder och topplock i ett stycke). Bristen på reservdelar slår ut dem en efter en men rent tekniskt  skulle många av dem kunna hänga med i 50 år till om man bara kunde få tag på delar. Litet synd när en motor har fungerat väl i 80-90 år och så blir man tvungen att avsluta den bara för att man inte kan få tag på delar.

Jag undrar hur en modern utombordare eller för den delen ett modernt drev kommer att se ut och fungera efter 90 års flitig användning.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur miljösynpunkt är de nog bra att de försvinner från daglig användnng...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...