Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
miniraser

plasta plywoodbåt

Rekommendera Poster

Jag tänker plasta den här lite ruttna båten under vattenlinjen.
Frågan är om dessa produkter blir bra om man har en begränsad budget? Sen är ju frågan hur mycket jag behöver av respektive produkt?


https://www.biltema.se/bat/batvard/polyester/polyester-2000017196

 

Hittar tyvärr inte härdaren.

 

https://www.biltema.se/bat/batvard/kompositer/glasfibermatta-2000023906

 

Vad jag förstår så behöver jag topcoat på det.

Båten är 3,4 meter lång och är tyvärr det enda mått jag har.

Screenshot_2019-06-03-14-27-08.png

Screenshot_2019-06-03-14-27-23.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att man blandar gelcoat med paraffin för att få topcoat 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Hugg upp den och skaffa något annat.

Tänk att du alltid är så positiv.

 

Antingen så bidrar du genom att svara på frågorna eller så kan du väl blunda totalt för tråden.

Jag har aldrig frågat om din personliga åsikt om huruvida jag ska behålla båten eller ej.

Den ska plastas, därav frågeställningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plywood är ju inget bra båtmaterial men lite plast utanpå så kan det säkert hålla några år. En 2k lack är enklare än gelcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev bhemac:

Plywood är ju inget bra båtmaterial men lite plast utanpå så kan det säkert hålla några år. En 2k lack är enklare än gelcoat.

Tack för svaret.

 

Jag överväger att använda bara plast och topcoat på det då 2k lack verkar ha en tendens att "blåsa" upp sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går nog att ge den båten några år till med glasfiber.

Om du är noggrann och håller insidan torr när båten inte används kan den hålla länge än.

Skrapa och slipa bort färgen där du lägger glasfibern annars finns risk att färgen reagerar mot polyestern och börjar bubbla eller släppa senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Faderullan:

Går nog att ge den båten några år till med glasfiber.

Om du är noggrann och håller insidan torr när båten inte används kan den hålla länge än.

Skrapa och slipa bort färgen där du lägger glasfibern annars finns risk att färgen reagerar mot polyestern och börjar bubbla eller släppa senare.

Precis så jag tänker göra :)

Har du någon aning om hur mycket topcoat det kan gå åt per m2?

Har läst att polyester går det åt cirka ett kg per m2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev miniraser:

Tänk att du alltid är så positiv.

 

Antingen så bidrar du genom att svara på frågorna eller så kan du väl blunda totalt för tråden.

Jag har aldrig frågat om din personliga åsikt om huruvida jag ska behålla båten eller ej.

Den ska plastas, därav frågeställningen.

Jag trodde du drev med läsarna och ställde frågan för att få igång en tråd om galna renoveringar. Ett roligare och mer lärorikt projekt är att använda den som

plugg och tillverka en ny i plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket är ruttet?

Varför inte bara byta ut det som ruttnat..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipa rent ordentligt.Lägg på några lager glasfiber matta över så jämnt som möjligt tänk på skarvarna så att dom överlappar ordentligt riv mattan ej skarpa kanter slipa sedan kan du lägga på glasfiber väv tassa av ytan när den torkat rolla på polyestern låt den torka sedan kan du lägga på topcoaten eller 2 k topplack.Visst kostar en slant och för dom pengarna köper du en fin begagnad båt eller så känner du dig tillfreds med båten gör som jag säger så har du båt några år.

Totalrenoverade en Lohibåt för tusentals kronor enbart för att ha den i en sjö i närheten byggde även ett bromsat släp javisst hade jag kommit billigare undan och köpt färdigt men jag gillar att vara i verkstaden och pyssla och arbeta med olika projekt .Hur gick det då med båten som jag renoverade bara bra den står i carporten och blänker .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Jorgen01:

Jag trodde du drev med läsarna och ställde frågan för att få igång en tråd om galna renoveringar. Ett roligare och mer lärorikt projekt är att använda den som

plugg och tillverka en ny i plast.

Haha! Ok

Har inte möjlighet att lägga dom pengarna, men faktiskt övervägt att ha som plugg i framtiden.

Just nu behöver vi bara väldigt snabbt en extra båt. När någon av oss ska till jobbet eller har ärenden på fastlandet så ska inte vi andra vara låsta på ön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Hur mycket är ruttet?

Varför inte bara byta ut det som ruttnat..?

En bra bit av det som ligger under vattenlinjen är tyvärr ruttet. Att byta allt det hade ju varit det bästa, men känns som en större insats då även spanten är dålig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Kajja:

Slipa rent ordentligt.Lägg på några lager glasfiber matta över så jämnt som möjligt tänk på skarvarna så att dom överlappar ordentligt riv mattan ej skarpa kanter slipa sedan kan du lägga på glasfiber väv tassa av ytan när den torkat rolla på polyestern låt den torka sedan kan du lägga på topcoaten eller 2 k topplack.Visst kostar en slant och för dom pengarna köper du en fin begagnad båt eller så känner du dig tillfreds med båten gör som jag säger så har du båt några år.

Totalrenoverade en Lohibåt för tusentals kronor enbart för att ha den i en sjö i närheten byggde även ett bromsat släp javisst hade jag kommit billigare undan och köpt färdigt men jag gillar att vara i verkstaden och pyssla och arbeta med olika projekt .Hur gick det då med båten som jag renoverade bara bra den står i carporten och blänker .

Jag förstår dig precis.

Jag gillar självhushållning och att fixa istället för att kasta. Har också byggt en vagn, fast obromsad. Känslan när man gör det och känslan efteråt är ren tillfredsställelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vänta ett tag. Du skriver ovan att du inte har de pengarna (att göra en plugg och ny båt) men jag gissar att du snabbt kan hitta en båt som är billigare (och fräschare) än att fixa till denna. Och spara tid. 

Hur var det nu? Ekonomi eller terapi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Men vänta ett tag. Du skriver ovan att du inte har de pengarna (att göra en plugg och ny båt) men jag gissar att du snabbt kan hitta en båt som är billigare (och fräschare) än att fixa till denna. Och spara tid. 

Hur var det nu? Ekonomi eller terapi?

Att plasta under vattenlinjen kostar runt 2000:- En båt för samma pengar kostar runt samma peng att fixa till.

Så svaret på din fråga är både ekonomi och"terapi"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev miniraser:

Att plasta under vattenlinjen kostar runt 2000:- En båt för samma pengar kostar runt samma peng att fixa till.

Så svaret på din fråga är både ekonomi och"terapi"

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Lycka till!

Tack.

Har köpt produkterna idag och kom inte ens upp i 2000:- skulle det behövas mer så handlar det inte om stora pengar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev miniraser:

Att plasta under vattenlinjen kostar runt 2000:- En båt för samma pengar kostar runt samma peng att fixa till.

 

Ha-ha! Härlig logik! Och troligen väldigt nära sanningen.

Jag känner också stor tillfredsställelse då jag fått ett projekt avklarat, också trots att det ibland har tagit emot rejält under arbetets gång.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kronvik:

Jag känner också stor tillfredsställelse då jag fått ett projekt avklarat

En viktig aspekt som långt ifrån alla kan förstå.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skrapar botten och delvis slipat den. Jag har även byggt på kölen med plaströr som sedan kommer plastas (är inte färdig med bakre delen ännu) Jag har även format om kölen i fören så den ska bryta vågorna bättre.

Även det löste jag med plaströr som sedan täcktes med spänt fleece. Fleecen är även behandlad med polyester.

 

OBS! Bilderna på mobilen är tydligen för stora för att ladda upp, men jag kan fixa det senare via datorn om intresset finns.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår var jag och jobbade lite mer med kölen och slipade ena sidan av båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, sätt in bilder absolut, det är alltid kul att se hur nån annan tacklar sitt problemlösande. Fleece är ett smart sätt att börja bygga upp former, men själv har jag inte använd den metoden, så bilder, tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Kronvik:

Ja, sätt in bilder absolut, det är alltid kul att se hur nån annan tacklar sitt problemlösande. Fleece är ett smart sätt att börja bygga upp former, men själv har jag inte använd den metoden, så bilder, tack :)

Jag har bara plastat smågrejer tidigare och aldrig använt fleece. Så det här är helt nytt för mig och jag får rädda lite misstag eftersom. Det är trots allt en båt jag räddar från att eldas upp och jag kommer inte att vara allt för noga.

Men det är helt klart roligt att lära sig något nytt.

Jag ska försöka lägga in bilder här nedanför.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6.jpg.dc259b6105f83445d16d8a59bee43765.jpg

Polyester på
Som synes så är det en ganska stor grop som kommer jämnas ut till något bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande att följa. Snyggt mönster på fleecen också. Torde vara första gången i mitt liv jag kommenterat tygmönster på ett båtforum 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Faderullan:

Spännande att följa. Snyggt mönster på fleecen också. Torde vara första gången i mitt liv jag kommenterat tygmönster på ett båtforum 😀

Någon gång ska vara den första, jag känner mig ärad 😂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...