Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Jocoi

Huvudströmbrytare

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en huvudströmbrytare liknande denna i min Minor 750.

 

https://www.watski.se/Batterifranskiljare-11bXS?utm_source=kelkoose&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Batterifrånskiljare+140mm

 

Jag kan således välja mellan batteri 1, 2 eller 1+2. Jag är dock osäker på om jag kan växla mellan lägena under gång... (för ovanstående produkt ska ju det vara möjligt, men vågar inte chansa med min). Förstår isåfall inte hur det ska funka i praktiken. Jag vill ju såklart bara använda förbrukningsbatteriet (2) när jag ligger still och sen starta med ett fulladdat startbatteri (1), men sen vill jag ju ladda båda så då måste jag ju antingen slå över till 1+2 under drift (om det är riskfritt) alternativt slå av motorn efter ett tag och slå om till 1+2 och starta från båda. Om jag startar från 1+2 från början (dvs med ett fullt batteri och ett halvtomt parallellt), finns det någon risk för urladdning från det fulla till det halvtomma även fast det bara är under ett kort ögonblick vid start? I teorin borde ett fullt och ett halvfullt batteri i läge 1+2 (säg 80Ah + 40Ah) ge mer startström än bara ett fullt, eller?

 

Tack på förhand!

Mvh

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som sägs om dessa omkopplare är att det är en risk att slå om när motorn går, precis som du skriver. De flesta (?) har därför gått över till skiljerelä för styrning av laddningen. Biltema har ett (artnr 25-219) som många använder, bla jag. 

Detta är lätt att installera och fungerar förträffligt. Nackdelen är att det drar lite ström kontinuerligt så på vintern bör man koppla bort det från batterierna. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte slå om den under drift då generatorn laddar, generatorn kan skadas(har jag hört...)!

När motorn är avstängd står den på 1 och när du ska starta motorn ställer du den på 1+2 innan, då får du startström från båda batterierna och båda batterierna laddas av generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna omkopplare kan ses som ett manuellt skiljerelä...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev petelars:

Denna omkopplare kan ses som ett manuellt skiljerelä...

Som 99% av båtägare minst någon gång glömmer och detta ofta vid helt fel tillfälle. Enkla, tillförlitliga lösningar behövs iaf för mig 😇

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slår inte av huvudbrytaren när jag går hemifrån, inte heller i bilen när den inte används. Följaktligen använder jag bara batterifrånskiljaren i båten när det ska vara absolut strömlöst tex pga arbete. Batterifrånskiljaren bryter då allt, utan undantag.

 

Motorns batterifrånskiljare slår jag i från när motorn inte ska användas på ett tag. Dels därför att ibland finns det små läckströmmar dels för att man inte ska kunna starta av missag. Använder ingen nyckelströmbrytare då dessa ofta krånglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev petelars:

Du ska inte slå om den under drift då generatorn laddar, generatorn kan skadas(har jag hört...)!

När motorn är avstängd står den på 1 och när du ska starta motorn ställer du den på 1+2 innan, då får du startström från båda batterierna och båda batterierna laddas av generatorn.

Ok, det var så jag hade tänkt att tillämpa det...Den enda farhågan jag hade då var att jag får 2 parallellkopplade batterier med väldigt olika status (på sikt urladdning av det fulla batteriet till det tomma), men det borde såklart inte hända under det korta startförloppet....

 

27 minuter sedan skrev ChristerN:

Som 99% av båtägare minst någon gång glömmer och detta ofta vid helt fel tillfälle. Enkla, tillförlitliga lösningar behövs iaf för mig 😇

 

Dvs att jag ligger kvar i läge 1+2 och sen inte har någon kräm kvar att starta med? Får väl fundera ut nån lösning för att inte glömma att slå över till enbart förbrukningsbatteriet, så får jag kanske installera ett skiljerelä till nästa säsong. Skulle dock ändå vilja ha en huvudströmbrytare utöver detta som från avskiljer relät manuellt helt och hållet när båten ligger länge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Jag slår inte av huvudbrytaren när jag går hemifrån, inte heller i bilen när den inte används. Följaktligen använder jag bara batterifrånskiljaren i båten när det ska vara absolut strömlöst tex pga arbete. Batterifrånskiljaren bryter då allt, utan undantag.

 

Motorns batterifrånskiljare slår jag i från när motorn inte ska användas på ett tag. Dels därför att ibland finns det små läckströmmar dels för att man inte ska kunna starta av missag. Använder ingen nyckelströmbrytare då dessa ofta krånglar.

 

Det var en sån frånskiljare jag syftade på i tillägg till relät, men du hann före...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit det förut i flera trådar, jag anser att denna batteriomkopplare är mindre bra!

Inte helkass, eller jättedålig, men mindre bra. Man behöver inte vara drabbad av alzheimers demenssjukdom för att glömma av att koppla om batterigrupperna, båda skall vara inkopplade då motorn går, endast förbrukarbatterierna när båten ligger i hamn och du bor ombord, då vill du ju spara startbatteriet så att du kan starta motorn efter något, några dygns stillaliggande.

Vanligtvis kan man koppla om mellan 1-2 och 1+2 under gång, men INTE till 0/off, då är risken stor att generatorns dioder går sönder.

 

Jag hade en sådan omkopplare i en båt för omkring 25 år sedan, och det var på den tiden man hade stora fast monterade mobiltelefoner, NMT 450 som förbrukade en hel del även i standby-läge...

Glömde koppla om i hamn, det blev ett dygn extra på Bohus-Malmön och ihoplånade förlängningssladdar, det fanns inga eluttag vid stenkajen i den inre hamnen på den tiden...

Jag hade alltså tömm båda mina batterier, solcellspaneler fanns då på sen tiden bara i laboratorier... 

 

Byt ut den omkopplaren, köp två vanliga batterifrånskiljare (=huvudströmbrytare) av god kvalitet, undvik gärna "69kr-modellerna av plast" men du behöver heller inte köpa de dyraste.

Om du inte redan har en dubbeldiod generatorn och  batterierna/batterigrupperna, så installerar du Biltemas skiljerelä enligt inläggen ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...