Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bob965

Vatten mellan skroven, är det meningen?

Rekommendera Poster

Hej

 

Är idag ägare till en Uttern HT båt som varken har bottenplugg eller dubbla skrov, kapellet är tätt så det samlas väldigt sällan vatten i den.

Funderar på att byta till en öppen styrpulpet och när jag läser om dessa verkar många ha vatten mellan skroven.

Är det meningen att det ska komma in eller är det fel på båten då?

Vissa båtar har ju skum mellan skroven har jag förstått, möglar detta om det samlas vatten där?

Om det är "okej" att det samlas vatten mellan skroven, hur mycket är i så fall "normalt"? Behöver man ta upp och tömma eller kan en sådan båt ligga i en hel säsong?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Dubbelskrov är det många styrpulpetare som har ja. Det ska inte komma in några mängder vatten mellan skroven men det brukar alltid slinka in några cl varje år genom skruvhål och ffa genom kabeldragningen till motorn i aktern. Detta töms enkelt genom dyvikan på hösten och sen lämnar man den öppen under vintern så ev kvarvarande vatten inte får någon sprängeffekt. 

Det skum som vissa båtar har mellan skroven är ofta till för att ge flytkraft (fel tänkt då luften mellan skroven ger samma) eller som isolering mot ljud. Har inte hört att detta skum ska mögla men det har ofta problem att torka. Ingen större skada om det är lite fuktigt iaf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Det skum som vissa båtar har mellan skroven är ofta till för att ge flytkraft (fel tänkt då luften mellan skroven ger samma)

Precis men skummet ser till att ev. vatten inte kan ta (så mycket) plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vattensjukt skum är inget mindre än en katastrof. 

Det torkar aldrig och väger bly. 

Ta betalt för att ta hand om en. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar. 

Nu gissar jag bara men skummet kanske kan vara till för om det blir hål på yttersta skrovet och det fylls mellan skroven. Då har skummet fortfarande flytkraft? Det tänkte jag iaf.

 

Du säger centiliter... Pratade med någon säljare på blocket som sa att det brukade komma 10 liter ur pluggen efter säsongen. Då är det något större fel antar jag? Kan det kanske tom vara en säkerhetsrisk?

Är det någon fara att köpa en sådan båt?

Är allt bra så länge man låter den torka under vinterförvaring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev coppertail:

Ett vattensjukt skum är inget mindre än en katastrof. 

Det torkar aldrig och väger bly. 

Ta betalt för att ta hand om en. 

Såg inte ditt svar innan jag skrev. Hur kan man kolla detta då? Borde vara lätt för säljare att bara ta upp och tömma ut ev vatten innan försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev coppertail:

Ett vattensjukt skum är inget mindre än en katastrof. 

Så du menar att skummet är inte vattenresistent utan drar istället åt sig vatten som en svamp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Bob965:

Såg inte ditt svar innan jag skrev. Hur kan man kolla detta då? Borde vara lätt för säljare att bara ta upp och tömma ut ev vatten innan försäljning.

 

Det gäller skum som är inplastat i ”flytelement” eller dubbelbotten. Där finns ingen dränering. 

Svårt att upptäcka utan att ta borrprov eller liknande. Ibland kan man se fryssprickor runt kanterna. 

I uppenbara fall märker man att båten är onaturligt tung. 

Sök lite på forumet så hittar du gott om skräckexempel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

 

Det gäller skum som är inplastat i ”flytelement” eller dubbelbotten. Där finns ingen dränering. 

Svårt att upptäcka utan att ta borrprov eller liknande. Ibland kan man se fryssprickor runt kanterna. 

I uppenbara fall märker man att båten är onaturligt tung. 

Sök lite på forumet så hittar du gott om skräckexempel. 

Vilka märken använder detta i sina konstruktioner? Det känns som något man bör undvika på begnagnat marknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va inte så orolig!

Flytskum finns i många båtar och vad jag vet har ingen båt sjunkit pga det. Oavsett hur mycket vatten det sugit åt sig. 

Om en båt har flera liter mellan skroven på hösten har den förmodligen något som är otätt. 

Jag hade en gång problem med min styris med att det kom in ganska mycket vatten mellan skroven. Återförsäljaren hade aldrig hört om detta tidigare. Det var genomföringen av kablar i aktern, i motorbrunnen, som inte var tät och jag låg med aktern mot vinden och därmed skvätte det vatten kontinuerligt mot den otäta genomföringen med vatten mellan skroven som följd. Var ganska lätt att åtgärda. 

Ett annat exempel är min gamla Flipper-jolle där skrovhalvorna inte sitter ihop så bra längre. Där kommer det in vatten och efter varje tur bör man tömma ut det. Inga problem bara man vet om det. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan finns det ju äldre båtar som är byggda för att ha en viss mängd vatten mellan skroven. Där man leder ner "regnvatten" under durken till/via en ösbrunn. De båtarna brukar ju dock inte ha något skum där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...