Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Donleone

Avgasrör under vatten

Rekommendera Poster

Hej!

På våran Winga har slutröret modifierats för tystare gång genom att vinkla ner det en bit under vatten. Vårat problem just nu är att det luktar avgaser i båten runt 2400rpm och upp, ingenting vid 2000rpm som vi vanligast kör på, kan det vara en bov i problemet eller är det så enkelt som ett läckage någonstans. Då jag inte ännu har läck-sökt har jag tänkt mig ett "JA, skär bort eländet" eller "jag har så och har inga problem" svar på frågan.

sketch-1559638449802.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att vid vissa förhållanden så blir det en olycklig turbulens runt aktern som drar ombord avgaserna igen.

Det var oftast inga snillen som konstruerade båtar och några vindtunnelprov var man inte i närheten av.

En kall höstdag kan man se hur röken från en del båtar väller tillbaka in över aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att slippa avgaserna som virvlade tillbaka upp i sittbrunnen och ner i ruffen förlängde jag avgasröret 6-7 cm så att det skulle komma under ytan vid motorgång.

Hjälpte det? Nä. Avgaserna stiger upp ur vattnet och virvlar tillbaka. Man kan öppna förluckan lite på glänt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...