Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
StyrmanKarlsson

Batteri till ankarspel?

Rekommendera Poster

Jag tänkte ha ett separat batteri i fören, som laddas av batteribanken via tunna kablar, för att driva ett ankarspel på runt 1 kW. 

Hur många Ah behöver jag ha tror ni. Någon som har praktisk erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med 45ah i fören till ett 1000W spel. 6 kvadrat till huvudbrytaren/ihopkopplingen mot förbrukarbanken. Avsäkrat med 15A vid batteriet i fören och närmast huvudbrytaren. 

 

Har fungerat hur fint som helst, inga säkringar som rykt eller bränder i kablar trots att säkringen på 100A löst ut ett par gånger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du förbrukar några Ah när du tar upp ankaret. Jag hade ett batteri på 60-70Ah, hade säkert räckt med ett betydligt mindre. Det laddades enbart med en 20W solpanel och var alltid fullt.

Runt 60 Ah är nog ganska optimalt och prisvärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan bidra med är vad som sitter dedikerat till ankarspelet i vår båt, 72 Ah bly (ej AGM). Det verkar inte vara för litet i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kan ju göra ett litet överslagsberäkning. 

 

1000 W som drivs i 1 minuter(0,0167 h) ger för handen 1000*0,0167h vilket ger 16,7 Wh/minut. 

Men sen är det 12 V som man lär tänka på(om du inte har 24V-system då). Dela Wh med spänningen vilket ger 16,7/12 = 1,39 Ah. Vilket ger för handen att förbrukningen är 1,39Ah/minut. 

Här har jag inte tagit hänsyn till spänningfall mm. 

En solcell på 20 W ger 1,67 Ah per timme oaktat förluster. Så för varje minut du kör ankarspelet behöver du ladda 1 h med en 20W solcell vilket förklarar varför det räcker så väl för att ladda den.


För att batteriet inte ska må dåligt får du inte ladda ut det mer än hälften så det måste ju minst vara dubbelt så stort i Ah som ditt behov. Sen vet jag inte exakt om man måste ha "överkapacitet" för att det ska tåla spänningsfallet när det är så stora strömmar som tas ut. å andra sidan ska du ju ha ett startbatteri som är mer tåligt för strömmarna. 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag räknade oxå lite på det.

Om jag då håller på och fibblar i 5 minuter, vilket jag gissar borde vara i överkant så borde 15 Ah räcka.

 

Dessutom är det ju så att 1000W drar den ju bara när ankaret sitter fast.

 

Teoretiskt borde ett startbatteri till en större MC funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Teoretiskt borde ett startbatteri till en större MC funka.

Ja men frågan är om det klarar att ge så stor ström under så lång tid.

50A är min normalt maximal ström (har amperemeter). Då behöver batteriet kunna ge 3C dvs tre gånger sin kapacitet. Det gör det inte, blybatterier brukar inte kunna ge mer än 1C.

Ett 45Ah blybatteri bör funka helt ok.

Mitt LiFePO4 på 20Ah kan ge 3C så det räcker lätt men då måste det trolig finnas strömbegränsande elektronik.

Mitt drönarbatteri, 11,1V och 2,2Ah tog lätt upp ankaret.

 

En 20W solpanel ger i snitt 7 Ah/ dygn och att ta upp 40 m kätting tar mindre är 2Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CCA är oftast inte så intressant, det är den ström batteriet kan leverera under 30 sek vid -18°C.

Fortfarande vill jag påstå att ett normalt blybatteri klarar större belastning än sin kapacitet annat än kortvarigt.

Ska batteriet kunna leverera 50 A under några minuter så krävs nog 50 Ah batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, den mängd ström batteriet kan lagra blir ju ganska oväsentligt då det inte behövs många Ah utan det är batteriets urladdningsförmåga som spelar roll då det kan vara upp mot 84 A som ska levereras momentant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay bara 30 sekunder. Det är ju lite kort. Jag gissar att det behöver lite återhämtning innan man kan köra 30 s till.

När ditt spel drar 50 A, är det vid normal inspelning av kätting?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

När ditt spel drar 50 A, är det vid normal inspelning av kätting?

Det är i början, har ankaret släppt från botten så drar det runt 20A.

Det kan ta mer än 50A men jag brukar släppa knappen när det går över och vänta lite på att båten rör sig lite framåt. Eftersom jag oftast är själv är det svårt att köra motorn samtidigt. Skulle vädret vara tuft så krävs nog mer ström.

Det är inte omöjligt att 14 Ah räcker, åtminstone inte i bra väder. Men jag vill ha lte mera marginaler. Dessutom ser jag ankarspelsbatteriet som en reserv som i nödfall till tex 'vhf.

En intressant variant skulle kunna vara att köpa ett 14Ah batteri och om det inte funkar, parallellkoppla ett till. Fast det blir ju dyrare än ett 45 Ah batteri.

 

Kompisen provade att köra sin elsnurra (30 A) med en hjälpstartare (9 Ah). Teoretiskt ska det gå i 18 min men det tappade den mesta av kraften efter mindre än 10 min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...