Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stregnil

Ekolod tappar kontakt över 18 knop

Rekommendera Poster

Hej,

Har (från fabrik/leverantör) en installerad Simrad NSS7 Evo2 i min Uttern T57. Båten och utrustningen är från 2015/16 men det är min första säsong med båten.

Mitt problem är att ekolodsgivaren inte mäter djup när jag kommer upp över 16-20 knop. Den ser ut att vara placerad på rätt plats (enl. tillverkarens rekommendation) och jag har även testat att justera vinkeln på den utan resultat.

Har haft Garmin på tidigare båtar och det har aldrig varit något problem…

Någon som har tips hur man kan lösa detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Stregnil:

Hej,

Har (från fabrik/leverantör) en installerad Simrad NSS7 Evo2 i min Uttern T57. Båten och utrustningen är från 2015/16 men det är min första säsong med båten.

Mitt problem är att ekolodsgivaren inte mäter djup när jag kommer upp över 16-20 knop. Den ser ut att vara placerad på rätt plats (enl. tillverkarens rekommendation) och jag har även testat att justera vinkeln på den utan resultat.

Har haft Garmin på tidigare båtar och det har aldrig varit något problem…

Någon som har tips hur man kan lösa detta?

Välkommen till klubben!

Jag skulle tro att din ekolodsgivaren störs av luftbubblor eller strömvirvlar i högre farter.

Jag har två ekolodsgivare på min båt, korrekt monterade på akterspegeln och anslutna till var sin multiplotter, varav den ena är en Garmin.

 

Upplever i stort samma sak, men det är inte konsekvent eftersom jag ibland får korrekta värden och ekon i farter över 15 knop.

Kanske genombordsgivare fungerar bättre? Kanske fungerar det bättre om man kunde få givaren monterad litet djupare?

 

Men å andra sidan, när du går i farter mellan 16-20 knop gör du väl inte det i okända och omärkta farvatten? utan de farterna kör man i kända vatten, i farleder och långt ute på fritt vatten. Inte heller letar du fisk med hjälp av ekolodet i dessa farter, eller hur?

 

Men ok, jag var också störd av att ekoloden i pluralis visade osäkra och blinkande siffervärden utan eko i de högre farterna, om det finns instrument ombord skall dom ju fungera ordentligt... men jag har lärt mig leva med detta. När jag går in mellan bôar och omärkta grund på okända vatten är farten låg, väldigt låg. Men då visar loden rätt och riktigt.

 

Plottrarna har ju även olika blåa färgnyanser i kartbilden, oftast väldigt mörkblått för de vatten där man inte bör vistas annat än med en extra grundgående kajak under extremt högvatten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har en Ryds 510 GTI med en ny Garmin plotter och givare på akterspegeln. Samma sak här, lika på min brors båt en HR 465 där vi monterade givaren själv enligt alla instruktioner och vi har testat olika vinklar etc. 

 

Jag har också bara accepterat att det fungerar ibland och ibland inte. Är helt inne på samma spår som @Georg_Ohm att det är luftbubblor och ojämnt vatten som stör. Jag upplever att när jag åker med vågorna så går det mycket bättre och då läser den nästan alltid men när jag åker mot eller tar vågor i sidan så fungerar det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lofhenrik:

Hej

 

Jag har en Ryds 510 GTI med en ny Garmin plotter och givare på akterspegeln. Samma sak här, lika på min brors båt en HR 465 där vi monterade givaren själv enligt alla instruktioner och vi har testat olika vinklar etc. 

 

Jag har också bara accepterat att det fungerar ibland och ibland inte. Är helt inne på samma spår som @Georg_Ohm att det är luftbubblor och ojämnt vatten som stör. Jag upplever att när jag åker med vågorna så går det mycket bättre och då läser den nästan alltid men när jag åker mot eller tar vågor i sidan så fungerar det inte.

Hmmm.

I förra båten hade jag först ett äldre ekolod vars givare satt fast med sikaflex eller liknande på insidan av skrovet förut, det fungerade alltid bra i alla farter, visserligen gick den båten inte snabbare än 14-15 knop... När stävskenan av aluminium byttes mot en i rostfritt stål slutade det lodet att funka... tills givaren flyttades en liten bit.

 

Men jag bytte ut detta antika LCD-lod mot en då modern (2015) plotter/ekolod, satte fast akterspelsgivaren på samma plats och det funkade som tidigare, bra.

 

Och då nuvarande båt med dubbla akterspegelsgivare, har jag redan nämnt.

 

Mina båda ger ju ibland väldigt bra vården även i 15 knop, undrar varför? Kanske kan gångläget spela in? kanske kan temperaturer och salthalt i vattnet ha betydelse? jag har ingen aaaning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...