Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Joelidalen

Ytterligare en propellertips-tråd

Rekommendera Poster

Hej. 

 

Ber om ursäkt på förhand om ytterligare en tråd i denna fråga.. Hittar dock ingen vettig svar bland tidigare trådar.

Jag är alltså ute efter en ny/bättre propeller, främst 4-bladig alu.

 

Förutsättningar:

Uttern 6200 CC -96, med Suzuki df115 -03, ca 400 timmar.

Nuvarande propeller (original..?) 3x14x21 i  perfekt skick.

Ekipage nytt för mig sedan i slutet av förra säsongen.

 

Varvar max ca 5000-5100 rpm med lätt last och en person ombord.

 

Vid ca 5000-5100/max rpm ca 25 knop.

ca 4200 ca 21-22 knop.

ca 4000 ca 20 knop.

Under 20 knop börjar aktern gräva ned sig, jag brukar ligga på ca 4200 rpm. 

Ca 2000 rpm 5-6 knop.

 

Motorn uttiltad max utan att den kaviterar. Gångläget som bäst/snabbast i detta läge.

 

Tiltar jag ut ytterligare så motorn suger luft varvar den upp till ca 5600-5700 rpm.

Rekommenderat maxvarv på denna motor googlar jag fram till 5000-6000 rpm, någon som kan bekräfta detta?

Hittade ett gammalt test på likadan båt, med 115 hk Yamaha 2-T, där toppfart anges till ca 32-33 knop.

 

 

Båten kommer upp i planing fort. Motorn går i övrigt bra. 

Liknande siffror förra året, men då misstänkte jag påväxtning på skrovet. 

Skrovet är i slätt/bra skick, bottenfärg nymålad denna vår, ej vatten mellan skroven etc.

 

Jag är inte ute efter högsta möjliga fart, däremot god bränsleekonomi vid marschfart (20-25 knop), i låga varv. 

 

Läst en del om 4-bladiga propellrar, då dessa verkar ha de egenskaper jag är ute efter.

Även mindre slingrande i lågfart ser jag som ett stort plus, då jag har en transportsträcka utanför min hemmahamn i 5 knops-begränsning.

 

Min lokala marina föreslog Solas Amita 4, då dom hade många nöjda kunder som köpt dessa. 

Dessa ligger i min prisklass, och jag kan antagligen få bytesrätt efter test. 

Någon med erfarenhet av dessa propellrar? 

Tips på storlek/stigning?

Just Solas Amita 4 verkar finnas i storleken 13.75´ och stigning 15/17/19/21´ 

 

Tack på förhand.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ett litet testresultat från -94 med Yamaha 115 2T av Praktiskt Båtägande.

 

Intressant enligt detta test är att ekonomiskt fart ligger runt 26 knop, som jag inte ens når upp till med nuvarande propeller. 

 

1185217380_Y1152-T.PNG.7b7e6f6f99a48d9821722665b9631a25.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du har ju en 14x21 propeller. Är inte den för stor?

 

I denna tråd finns körfakta på en Uttern 6300 med 13 1/4 x 17 propeller, 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Kane:

Men du har ju en 14x21 propeller. Är inte den för stor?

 

I denna tråd finns körfakta på en Uttern 6300 med 13 1/4 x 17 propeller, 

 

 

 

Ja, min 14x21 propeller är för stor.

Tips på ny, mindre, samt fyrbladig aluminiumpropeller önskas.


Ekipaget i länkad tråd skiljer sig ganska mkt från mitt ekipage. 

 

Mvh Joel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreslår en kontakt med Propellertrim, de har koll och ger även bytesrätt. Köpte min Solas 4-blad via dem. Jag har en annan båt men som ett exempel fick jag gå från 3-blad 21p till fyrblad 17p för att nå rek varvtalsområde. http://www.propellertrim.se/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

Föreslår en kontakt med Propellertrim, de har koll och ger även bytesrätt. Köpte min Solas 4-blad via dem. Jag har en annan båt men som ett exempel fick jag gå från 3-blad 21p till fyrblad 17p för att nå rek varvtalsområde. http://www.propellertrim.se/

 

 

Tack för tipset, jag ska kontakta dessa.

 

Av nyfikenhet, vad har du för typ av båt/motor som du bytte från stigning 21 till 17? Hur blev resultatet?

 

Jag är ny på området, därav alla frågor.

 

Mvh Joel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag gjorde bytet från 3blad till 4bladig Solas Amita i år. Gick från 19P till 17P och fick ut rätt varvtal. Nu skiljer sig våra båtar en del jag har en Ryds 510 GTi med en Optimax 75hk. 

Jag är iallfall väldigt nöjd med bytet till 4 bladig.

 

Finns en del att läsa om för och naktdelar som vi diskuterade i en annan tråd: 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Joelidalen:

Av nyfikenhet, vad har du för typ av båt/motor som du bytte från stigning 21 till 17? Hur blev resultatet?

 

Jag är ny på området, därav alla frågor.

Jag var också ny på området i höstas😊. Anledningen till byte var att få bättre grepp och acceleration. Det är en Ryds 23 DC med en Mercriuser 4.3 mpi. Provade först med 19p, funkade i och för sig ganska bra men motorn nådde inte WOT vilket är viktigt för att inte motorn ska gå för tungt. Fick gå ner i stigning till 17p för att nå rätt varvtal. Resultatet blev bättre grepp och acc, möjligtvis något lägre toppfart. Ska tilläggas att jag valde stålpropp istället för ALU. 

 

Ser ovan att originalproppen är 3-blad 17p vilket förmodligen innebär att du behöver gå ner något i stigning om du byter till en 4-blad. Men köp av en firma där du har bytesrätt och kan prova dig fram till bästa valet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar Lofhenrik och Freez m.fl!

 

4-bladig verkar vara det jag är ute efter. 

 

Min nuvarande propeller är som sagt 14x21 och varvar max ca 5000-5100 rpm. 

 

Jag har läst någonstans att 1 tum innebär en varvtalsförändring på ca 200-300 rpm, korrekt?

 

Om jag då vill ligga på den övre halvan av rekommenderad maxvarv (uppemot 6000), ska jag då gå ned 3 tum i stigning, samt ytterligare en tum för att kompensera för det extra bladet. .?

Isf hamnar jag på 17 tums stigning. Tänker jag helt fel här?

 

Tacksam för ert engagemang. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Joelidalen:

Min nuvarande propeller är som sagt 14x21 och varvar max ca 5000-5100 rpm. 

 

Jag har läst någonstans att 1 tum innebär en varvtalsförändring på ca 200-300 rpm, korrekt?

 

Om jag då vill ligga på den övre halvan av rekommenderad maxvarv (uppemot 6000), ska jag då gå ned 3 tum i stigning, samt ytterligare en tum för att kompensera för det extra bladet. .?

Isf hamnar jag på 17 tums stigning. Tänker jag helt fel här?

2 tum innebär ca 3-400 varv. Men även propellerns diameter påverkar varvtalet.

 

Jag tänker nog att du får utgå från originalproppens prestanda enligt bilden lite längre upp i tråden dvs 3-blad och 17p vilket då normalt borde innebära ett par tum lägre stigning vid byte till 4-blad. Men som sagt kontakta ett proffs för rätt val😊.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Freez:

2 tum innebär ca 3-400 varv. Men även propellerns diameter påverkar varvtalet.

 

Jag tänker nog att du får utgå från originalproppens prestanda enligt bilden lite längre upp i tråden dvs 3-blad och 17p vilket då normalt borde innebära ett par tum lägre stigning vid byte till 4-blad. Men som sagt kontakta ett proffs för rätt val😊.

 

17 tums stigning, i liknande diameter som min nuvarande propp låter rimligt i min ovetande värld.

 

Svårt att utgå från testet ovan, annan motor med annan utväxling etc.

 

Har mailat Propellertrim för tips och råd. Väntar på svar.

 

Om någon här på forumet sitter inne med lite kunskap kring detta får hen gärna dela med sig av sin kunskap till mig och andra ovetandes :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...