Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Mr_m

Bästa drev och bottenfärgen?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Som rubriken lyder. Vilken är din erfarenhet av den bästa drev & bottenfärgen (Västkusten/Tjörn)

 

Tänkte shoppa hem både Drev och bottenfärg och har kollat på Trilux International för drevet och Samma Trilux international för skrovet.

Några erfarenheter på det?

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har nu i flera år målat med Biltemas västkustfärg.

Inför förra säsongen hade jag några slattar med olika färger som jag testade, bland annat Hempels.

Jag kan väl få tycka att det var en marginell skillnad, möjligen var Bilteams färg bättre, men å andra sidan var den där slatten från Hempel flera år gammal.

 

Jag har motorbåt, och på de fria bottenytorna har jag sällan havstulpaner, kan hända att det finns någon koloni där färgen släppt. DSC_0001_23_zpsmxpnaasu.jpg.d295f427f4489bd6338eb914f3f53a1a.jpgMen det växer rätt bra på akterspegeln och in emellan drevet och skölden, liksom på logggivarnas padellhjul. Inte bara havstulpaner utan också musslor.

Båten har tidigare gått på baksidan, ostkanten i Östersjön och hade troligtvis ingen västkustfärg på skölden. Nu har den det...

 

Drevfärg, ömsom Internationals och ömsom Biltemas med tillhörande grundfärger, skit samma, lika dåliga båda två. Egentligen samma sak, ingen påväxt på de fria ytorna men väl i skrymslen och vrår.

 

Förra våren strök jag propellrarna med Hempels Silic One, och det var ju väldigt bra, provade också loggivarna, men fuskade och glömde den speciella grundfärgen, där Silic One satt kvar i höstas fanns det inga havstulpaner. I våras gjorde jag om det och då med grundfärgen, dessvärre byggde den färgen ett för tjockt lager på Siva/nexusgivaren, så den fick skrapas ren, den andra givaren jag har till plottern har mer space mellan paddelhjul och lagringsgaffel så där fick färgen plats.

Även interceptorererna som är känsliga för havstulpaner fick sig en omgång av Silic One.

 

Det syns väl dåligt på bilderna, men på nedersta bilden ser du hur bra det hade vuxit, lukten kan du ju förnimma, detta var efter torrsättningen 2017. 2018 var det lindrigare.DSC_0002_17_zpsbun1zowc.jpg.c3f008216269ae12fb73674c8d8a20e9.jpg

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För s-drevet (segelbåt) har Jotun Aqualine funkat mycket bättre för mig än International Trilux. Aqualine har samma begränsningsområde som "västkustfärg" medan Trilux är tillåtet hela kusten runt ända upp till Örskär.

Har båten i Salthomen utanför Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ottow:

För s-drevet (segelbåt) har Jotun Aqualine funkat mycket bättre för mig än International Trilux. Aqualine har samma begränsningsområde som "västkustfärg" medan Trilux är tillåtet hela kusten runt ända upp till Örskär.

Har båten i Salthomen utanför Göteborg.

Kan det vara så att AQ-drev som ligger närmare vattenytan där solen kommer åt, och kanske i marginellt mer syrerikt vatten har en sämre miljö i detta avseende än S-dreven som ligger djupare i vattnet och merendels i skugga???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för er input. En fråga bara. verkar vara olika bud om hur det ska gå till vid målningen. En del säger att båten ska i inom 2-3h efter strykning medans andra säger att den ska härda.

Bara en fundering. 

 

Ang trilux och Jotun så kanske man skulle pröva jotun då. Men vad jag läst så verkar ju faktiskt Biltema funka bra. Min båt används flitigare under min semester såklart, men kan sedan ligga någon/några veckor då jag har en 2h till båten. Så iår tänkte jag pröva som en del säger att trä en svart soppsäck över drevet och dra åt när jag inte är där, ska visst funka rätt bra.

 

Ang godkännande osv, så känns det sjukt luddigt. Vatten flyttar ju på sig iofs men förstår ju att segment faller ner på botten osv. men vem kollar detta egentligen? 

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Biltemas bottenfärg på skrovet, funkar utmärkt tycker jag. Men drevet är ju aluminium, så där måste jag ha specialfärg. Dvs Jotun Aqualine.
Brukar gå minst ett par dagar mellan målning och sjösättning, har aldrig upplevt att det medfört ngn försämring. Har för mig att det finns rekomendationer ang detta från färgtillverkarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...