Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Mawe85

Evinrude tvåtakt tappar kraft (video)

Rekommendera Poster

35 minuter sedan skrev Ahmed:

Ja, förmodligen eftersom det mesta av bränslet hamnar i motorrummet.

 

Innebär att det förmodligen droppar från motorrummet ut till vattnat. Hade Great Thunberg fått veta detta hade det förmodligen resulterat i en ny klimatkonferens.

Nej Greta hade inte varit glad så det är bäst att jag hittar felet snabbt :)

 

Jag hade någon tanke om att den får för mycket bränsle och inte hinner förbränna allt. Kan det vara troligt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det absolut vara. Men lös problem nr 1, sen så fixar vi problem nr 2. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Ahmed:

Så kan det absolut vara. Men lös problem nr 1, sen så fixar vi problem nr 2. 

Yes. Köper en bränsleslang imorgon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oförbränt bränsle i avgaserna har alltid gamla 2-takts förgasarmotorer...så mycket som 20-30% av den totala förbrukningen. Så det lilla spill av bränsle som ditt haveri lett till är bara en bråkdel av vad en frisk gammal 2-taktare spyr ut under sin livstid.

 

Men som sagt, byt bränsleslang, skulle inte det lösa problemet, plocka ner förgasaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har nu  varit nere vid båten och plockat av startmotor, förgasare och bränslefilter med tillhörande trasig bränsleslang. Tog en dryg timme för en icke mekaniker och var faktiskt lite roligt :)

 

Det jag reagerade på var choke primerns baksida. Ska den verkligen se ut så här? Tyckte jag kunde skymta lite bränsle vid de konstiga hålen. Tänker om detta är läcka nr tre.....

C217C475-6441-41F0-9242-2128BB874788.jpeg

Redigerad av Mawe85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har beställt en bättre begagnad choke primer som förhoppningsvis ser bättre ut på bakstycket. 

 

Plockade även isär förgasaren och den känns oförskämt ren ut. Vad är det med nålen som gör att flottören fastnar? Tycker att den verkar röra på sig inom rimliga intervall. 

35E1502C-0B2A-4DE8-806D-FD4903438844.jpeg

C5F184A5-F49B-4C02-A9F5-4E8A9A45DEEB.jpeg

098D291C-BC40-48E6-9D85-A785BEC9FEAB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Mawe85:

Vad är det med nålen som gör att flottören fastnar?

 

På din sista bild håller du förgasaren upp och ned. När bränslet i koppen fylls på så stiger den flytande flottören och trycker då upp nålen som täpper till bränsletillförseln till förgasaren. Sjunknade bränslenivå = flottören sjunker och nålen med = bränslet i koppen fylls på. Tror det som åsyftades av någon var att nålen inte tätade när den ska, ev pga skit eller pga något jox med flottören.

 

Även om det ser rent ut är förgasare nog rätt otroliga på att få problem pga skit i något av alla små hål du inte ser. Sök på youtube på evinrude carburetor cleaning så får du se hur seriöst man kan ta det även om man inte har en ultraljudstvätt.

 

PS. Min kommentar om att undersöka förgasarna gällde inte småskit i hålen, utan att något var tydligt tokigt som att dräneringsskruven satt lös, att en packning saknades, eller ngt annat som gör att det läcker bränsle.

Redigerad av farn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev farn:

 

På din sista bild håller du förgasaren upp och ned. När bränslet i koppen fylls på så stiger den flytande flottören och trycker då upp nålen som täpper till bränsletillförseln till förgasaren. Sjunknade bränslenivå = flottören sjunker och nålen med = bränslet i koppen fylls på. Tror det som åsyftades av någon var att nålen inte tätade när den ska, ev pga skit eller pga något jox med flottören.

 

Även om det ser rent ut är förgasare nog rätt otroliga på att få problem pga skit i något av alla små hål du inte ser. Sök på youtube på evinrude carburetor cleaning så får du se hur seriöst man kan ta det även om man inte har en ultraljudstvätt.

 

PS. Min kommentar om att undersöka förgasarna gällde inte småskit i hålen, utan att något var tydligt tokigt som att dräneringsskruven satt lös, att en packning saknades, eller ngt annat som gör att det läcker bränsle.

 

Jag har bestämt mig för att lämna in förgasaren till en firma för rengöring i ultraljudstvätt. 

 

Ett annat misstänkt fel jag hittade var det som du var inne på med flottören. Enligt en video ska den i nedfällt läge gå ner mellan 28-41 mm. Min gick endast ned 19mm. Då borde inte lika mycket bränsle komma in. Nu har jag justerat den. Se skillnaden på bilderna. 

CBDA4EB0-72BA-4054-B054-10C7F3060DD6.jpeg

1AE56D18-08CC-434E-8997-D27A5F0B492B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valde även att byta packningar i bränslepumpen nu när jag ändå var igång med servicen. 

 

Är det vanligt att membranet blir såpass slappt att det inte ger tillräckligt med bränsle på högre varv? 

 

Har även servat förgasaren och bytt ut chokeprimern helt. 

 

 

4AFB8138-901D-40D3-BF79-77D48DA15E97.jpeg

981B5096-4E0B-442F-A30A-E9BFA3C49EAD.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Mawe85:

Är det vanligt att membranet blir såpass slappt att det inte ger tillräckligt med bränsle på högre varv? 

Just detta vet jag inte, även om det inte låter som svaret på dina problem. Men jag tycker att metallen på din bränslepump ser väldigt åtgången ut, har det varit otätt där eller vad? Ytan i första fotot ska ju vara täckt av membran och lock, och jag undrar lite över hur det kan se så slitet ut.

 

Oavsett, har du fixat läckan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev farn:

Just detta vet jag inte, även om det inte låter som svaret på dina problem. Men jag tycker att metallen på din bränslepump ser väldigt åtgången ut, har det varit otätt där eller vad? Ytan i första fotot ska ju vara täckt av membran och lock, och jag undrar lite över hur det kan se så slitet ut.

 

Oavsett, har du fixat läckan?

Bränslepumpen är i aluminium så det är väl korrosion som bildats över åren. Körde även den delen i UL-tvätt så den blev mycket bättre när jag återmonterade den. 

 

Läckorna från bränsleslangen och chokeprimern är åtgärdade. När jag startar upp den på nytt så får jag se om det är några läckor kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-20 vid 07:58 skrev Mawe85:

Bränslepumpen är i aluminium så det är väl korrosion som bildats över åren. Körde även den delen i UL-tvätt så den blev mycket bättre när jag återmonterade den. 

 

Läckorna från bränsleslangen och chokeprimern är åtgärdade. När jag startar upp den på nytt så får jag se om det är några läckor kvar. 

 

Återkom gärna när du har testat, jag tycker att det vore intressant att få höra om resultatet av de åtgärder som du redovisat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade en gång en Yamaha 600

XT. 

Uppförde sig exakt, som Du skrev inledningsvis. 

 

Flödade när den fick stå över natten, med glömd öppen bensinkran.

Gick som ett jehuu, ca 20 sekunder, sen bara lurkande på lågvarv. 

 

Efter nästa start, samma sak. 

Gick bättre med full tank. 

 

Det var inte bränslefiltret, ej heller silen i tanken. 

Däremot låg det bös ovanför sätet som flottörventilen går mot. Alltså på slangsidan av sätet. Den som vände utåt. 

Ströp flödet och gjorde även så att förgasaren flödade över, efter längre tid, med öppen bränslekran. 

Ett hårstrå från böset hade lagt sig genom/förbi sätet. 

 

Två fel samtidigt, motpoler till varandra. 

 

Tätning mellan flottörnål sker på åtmindstonde tre sätt. 

 

1. Ren metallnål mot metallsäte. 

 

2. Metallnål med typ gummispets mot metallsäte. 

 

3. Ren metallnål mot ett säte av typ gummi. 

 

När man lossar nålen och är oförsiktig, så är det lätt hänt att säte av gummi far iväg, speciellt om man använder tryckluft. 

 

Om det ett sånt säte av gummi, men har tidigare kommit på avvägar, så kan nålen ev täta mot kanten på hålet, där sätet skulle setat. 

Då kommer flottören och nålen att

hamna för högt upp, och förgasaren

flödar. 

 

- För övrigt så har flottörens möjlighet att röra sig mer eller mindre nedåt, ingen som helst påverkan på funktionen.

Däremot rörelsen uppåt ska begränsas till ett bestämt mått, bestämd nivå av bränslet, så att detta inte blir för högt i flottörhuset, för då flödar förgasaren konstant. Om det inte finns någon bränslekran och om tanken ligger högre än förgasaren. 

Vilket hände på min åkbara gräsklippare. Såg oljan på sickan, nådde ända upp. Bensin hade runnit ned i vevhuset. Kollar alltid oljenivån innan start, och numer har jag även bensinkran. 

 

För att bränslet inte ska rinna in i cylindern eller vevhuset så brukar det finnas ett avrinningshål i nederkant på förgasarens hals, strax innan trottel eller gasspjäll. 

 

Kommer för stor mängd bränsle in i motorn, så är det stor risk att vevstaken går av, ifall motorn skulle tända, vid startförsök. 

 

Vissa 2-takts motorer, t ex på min nyare snöskoter, har en dräneringsplugg i underkant på vevhusen. 

 

Även om tank, med backventil för bränslet, ligger lägre än förgasaren, kan bränsle stiga uppåt om solen värmer, vilket tydligen händer i bland... 

 

Over And Out

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett snabbt svar så jag kommer att återkomma med utförligare svar. 

 

Monterade tillbaka förgasare och bränslepump i torsdags och igår var jag ute och testade på nytt. Samma dåliga resultat. 

 

Har dock upptäckt nytt bränsleläkage på en annan bränsleslang som måste åtgärdas. Kommer att ta upp båten idag för lättare felsökning. 

 

Flottören är fortfarande misstänkt eftersom jag noterat att det rinner ut bränsle från förgasaren när jag reser motorn efter en körning. Bra input Hybro! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du typ tiltar upp motorn, så lär ju bränslet i flottlrhuset rinna ut oavsett. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte hunnit köpa tank och slang, så vill jag passa på att bestämt avråda från att köpa detta på Biltema. Jag har köpt mycket där genom åren. Mycket är bra, men just plasttankarna och slangarna/blåsorna är riktigt kassa. Tankarna läcker och luktar vad man än gör. Dålig konstruktion, helt enkelt. Slangarna är alldeles för stela, och blåsan var visserligen mjuk inledningsvis men är nästan helt stel efter ett år. Köp nåt bättre! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Om du inte hunnit köpa tank och slang, så vill jag passa på att bestämt avråda från att köpa detta på Biltema. Jag har köpt mycket där genom åren. Mycket är bra, men just plasttankarna och slangarna/blåsorna är riktigt kassa. Tankarna läcker och luktar vad man än gör. Dålig konstruktion, helt enkelt. Slangarna är alldeles för stela, och blåsan var visserligen mjuk inledningsvis men är nästan helt stel efter ett år. Köp nåt bättre! :)

 

 

Hrm. Har redan köpt en Biltema bränsletank 😬

Blåsa och slang kan jag däremot fortfarande undvika!

 

Tog ytterligare en tur idag och den puttrade på bra i 5 knop. Bra väder om inte annat för en lugn båttur hehe. 

 

Nu är båten tillbaka på vår uppfart och jag ska byta alla bränsleslangar som läcker. 

 

Hela motorn var nersölad med bränsle efter dagens åktur, se nedan bild. Innan läckaget är åtgärdat så är det inte lönt att gå vidare med annat. Ska skruva ner förgasaren på nytt för att kolla på flottören på nytt. 

 

Tack för bra input!

9D5FE182-8A9C-4A23-AAD5-14D1B98298BB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockade av tändstiften idag och de ser lite olika ut. Vad kan det innebära?

 

 

019A301A-97EA-4234-AFFB-DAD5B386D049.jpeg

2B146BD4-46FF-42CB-B9EF-0E7C0B1AACFA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blötare tändstift satt i den nedre cylindern kan det bero på läckande membran i bensinpumpen. Bensinpumpens membran får sin rörelseenergi från tryckvariationerna i nedre cylinderns vevhus. Om membranet läcker rinner bensin in i vevhuset och vidare in i cylindern med alltför fet blandning som resultat. Då går motorn illa både pga den alltför feta blandningen och för att bränslepumpen inte klarar av att pumpa bensin till förgasaren.

För övrigt skall det inte läcka ut bensin någonstans, även om motorn är upptiltad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Faderullan:

Om det blötare tändstift satt i den nedre cylindern kan det bero på läckande membran i bensinpumpen. Bensinpumpens membran får sin rörelseenergi från tryckvariationerna i nedre cylinderns vevhus. Om membranet läcker rinner bensin in i vevhuset och vidare in i cylindern med alltför fet blandning som resultat. Då går motorn illa både pga den alltför feta blandningen och för att bränslepumpen inte klarar av att pumpa bensin till förgasaren.

För övrigt skall det inte läcka ut bensin någonstans, även om motorn är upptiltad. 

Nej, det blöta stiftet satt i den övre cylindern. 

 

Min tanke var också att det aldrig ska rinna ut bensin oavsett om man tiltar motorn. Känns ju fel med bensin utanför motorn. 

 

Kan den få för mycket bensin så att det rinner ut via en överfyllnadshål i förgasaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-23 vid 13:51 skrev Hybro:

Hade en gång en Yamaha 600

XT. 

Uppförde sig exakt, som Du skrev inledningsvis. 

 

Flödade när den fick stå över natten, med glömd öppen bensinkran.

Gick som ett jehuu, ca 20 sekunder, sen bara lurkande på lågvarv. 

 

Efter nästa start, samma sak. 

Gick bättre med full tank. 

 

Det var inte bränslefiltret, ej heller silen i tanken. 

Däremot låg det bös ovanför sätet som flottörventilen går mot. Alltså på slangsidan av sätet. Den som vände utåt. 

Ströp flödet och gjorde även så att förgasaren flödade över, efter längre tid, med öppen bränslekran. 

Ett hårstrå från böset hade lagt sig genom/förbi sätet. 

 

Två fel samtidigt, motpoler till varandra. 

 

Tätning mellan flottörnål sker på åtmindstonde tre sätt. 

 

1. Ren metallnål mot metallsäte. 

 

2. Metallnål med typ gummispets mot metallsäte. 

 

3. Ren metallnål mot ett säte av typ gummi. 

 

När man lossar nålen och är oförsiktig, så är det lätt hänt att säte av gummi far iväg, speciellt om man använder tryckluft. 

 

Om det ett sånt säte av gummi, men har tidigare kommit på avvägar, så kan nålen ev täta mot kanten på hålet, där sätet skulle setat. 

Då kommer flottören och nålen att

hamna för högt upp, och förgasaren

flödar. 

 

- För övrigt så har flottörens möjlighet att röra sig mer eller mindre nedåt, ingen som helst påverkan på funktionen.

Däremot rörelsen uppåt ska begränsas till ett bestämt mått, bestämd nivå av bränslet, så att detta inte blir för högt i flottörhuset, för då flödar förgasaren konstant. Om det inte finns någon bränslekran och om tanken ligger högre än förgasaren. 

Vilket hände på min åkbara gräsklippare. Såg oljan på sickan, nådde ända upp. Bensin hade runnit ned i vevhuset. Kollar alltid oljenivån innan start, och numer har jag även bensinkran. 

 

För att bränslet inte ska rinna in i cylindern eller vevhuset så brukar det finnas ett avrinningshål i nederkant på förgasarens hals, strax innan trottel eller gasspjäll. 

 

Kommer för stor mängd bränsle in i motorn, så är det stor risk att vevstaken går av, ifall motorn skulle tända, vid startförsök. 

 

Vissa 2-takts motorer, t ex på min nyare snöskoter, har en dräneringsplugg i underkant på vevhusen. 

 

Även om tank, med backventil för bränslet, ligger lägre än förgasaren, kan bränsle stiga uppåt om solen värmer, vilket tydligen händer i bland... 

 

Over And Out

 

 

Nålen är nr 2 som du beskriver och den har jag bytt ut. Så även sätet till nålen. 

 

Men det kan vara så att flottören går för högt upp. Den ser ut att vara i våg men det kan vara så att gummit i nålen anpassar sig med bränslet och ger fel vinkel på flottören. Ska undersöka detta närmare. Tror du är inne på något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Mawe85 jag är ingen expert, men jag får vibbar av att du silar mygg och sväljer kameler nu när du ger dig på nålen och tändstiften? Kan du inte bara torka rent i motorn, köra den med kåpan av, ev behöver du göra det i sjön, och se varifrån det fortsätter att komma soppa? Eller har jag missat något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev farn:

@Mawe85 jag är ingen expert, men jag får vibbar av att du silar mygg och sväljer kameler nu när du ger dig på nålen och tändstiften? Kan du inte bara torka rent i motorn, köra den med kåpan av, ev behöver du göra det i sjön, och se varifrån det fortsätter att komma soppa? Eller har jag missat något?

Yes, ska byta bränsleslangar innan jag ger mig på något annat. Hoppas att det räcker med att köra det i en tank eller med spolslang. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp inte BT slang! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Hybro:

Köp inte BT slang! 

Nej har läst mycket skit om de slangarna. Åker till en slangfirma som jobbar med bra grejor! 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-23 vid 15:19 skrev Hybro:

Om du typ tiltar upp motorn, så lär ju bränslet i flottlrhuset rinna ut oavsett. 

 

Det ska inte rinna ut om flottören sluter tätt som den ska. Har du testat så att flottörnålen verkligen sluter tätt? Om du har plockat ut förgasaren brukar det gå att blåsa i i bränsleslangsanslutningen till förgasaren samtidigt som du lyfter flottören, då ska det bli tätt.

 

Har du bytt/kontrollerat packningen till flottörhuset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande det blöta stiftet (hör antagligen inte ihop med den läckande förgasaren, men kan absolut hänga ihop med den dåliga gången...), har du ordentlig gnista till det stiftet (jämför med andra cylindern)? Antar att du bytt stift? Prova först att byta plats på stiften för att se om det har med stiftet att göra, blir det ändå blött så skulle jag byta tändkabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var en bra dag. Jag lyckades identifiera en trasig packning som sitter på bypass locket. Nu är jag hundra på att denna packning har gjort att den har baktänt men impulserna till bränslepumpen kommer även från denna bypasslock. Torde göra att bränslepumpen inte får rätt signaler på högre varv för att ge mer bränsle. 

 

Har beställt packningar och kommer att köpa en momentnyckel för att dra bultarna med rätt nm. 

 

Äntligen har jag hittat något som faktiskt är trasigt!!

 

buntbandet visar var jag såg den trasiga packningen. Den nedre bilden visar den 3 cm långa delen där packningen saknades. 

8C52B9FE-6C84-4BF2-A17F-3A9811266A75.jpeg

B53C4AC0-D10F-4641-A188-C5BCF4A463CF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att någon kanske tycker det är intressant att höra lösningen på felet som gjorde att min Evinrude tappade kraft på högre varvtal. Lagom till att båtsäsongen är slut så valde jag att testa en sak som jag inte testat innan - ta bort biltema filtert som tidigare båtägare har satt på bränsleslangen mellan tank och motor. 

 

Bränslefiltrets anslutningen var helt igenklämda och gjorde att bränslemängd begränsades. Jag har letat efter felet i flera månader och det har typ förstört min första båtsäsong. Är väldigt glad över att ha hittat felet även om det bara tog fem minuter att åtgärda och inte kostade en krona :) 

C74F6683-06B4-4272-A2A7-33F2A6C05DBE.jpeg

Redigerad av Mawe85
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mawe85:

Tänkte att någon kanske tycker det är intressant att höra lösningen på felet som gjorde att min Evinrude tappade kraft på högre varvtal. Lagom till att båtsäsongen är slut så valde jag att testa en sak som jag inte testat innan - ta bort biltema filtert som tidigare båtägare har satt på bränsleslangen mellan tank och motor. 

 

Bränslefiltrets anslutningen var helt igenklämda och gjorde att bränslemängd begränsades. Jag har letat efter felet i flera månader och det har typ förstört min första båtsäsong. Är väldigt glad över att ha hittat felet även om det bara tog fem minuter att åtgärda och inte kostade en krona :) 

C74F6683-06B4-4272-A2A7-33F2A6C05DBE.jpeg

Det var bra att det löste sig till slut.Jag har de filtrena  på nästan alla småmaskiner jag äger men aldrig sett dem så ihopklämda.Det här var en riktig pärs för dig.Gott slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...