Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Mniklasson81

Ingen bensin till förgasare?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Åkte i förrgår med den. Hostade till lite och stannade. Kändes som bensinstopp. Hällde i 20 l i min fasta tank idag. Körde på starten en bra stund. Ingen tendens till att starta. Konstaterade att det inte går någon bensin i slangen upp till förgasaren? Har det bildats luft i tanken eller är det smuts som har lossnat och satt sig? Känns konstigt om bränslepumpen gått sönder bara sådär? 

 

Eftersom jag körde på starten några ggr i fredags, kan den ha sugit med sig smuts?

 

Båten är en bayliner 130hk mercruiser

 

 

Redigerad av Mniklasson81

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle inte bränslepumpen kunna gå sönder?

Var är det för motor?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är en inombordare mercruiser 130 hk. Har inte beteckningen i övrigt här. 

 

Absolut, kan gå sönder. Tänkte mest om det kunde vara något annat tänkbart fel? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta loss bränsleslangen och blås i den, bubblar det i tanken?

Då är det inte täppt där. Kolla luftningen.

Testa med att stoppa bränsleslangen i en lös dunk. Prova att starta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Har tagit bort slangen från pumpen till förgasaren. Det var en del smuts i den nippeln. Tog en nål och gjorde rent. Testar att lossa den tjocka slangen ner till tanken och blåser i den, så får vi se. Det är lite det jag undrar angående luftningen till tanken var sitter den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei

 

Bensin filteret har väl tatt det mesta, kolla där om det er stop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

gFörutom att följa råden ovan kan du även följa bränsleslagen/slangarna från tanken och ända till förgasaren.

På vägen finner du ett bränslefilter, som kan vara igensatt av smuts, sedan då en mekanisk eller elektrisk bränslepump. Bränslepumpar kan gå sönder på olika sätt, den mekaniska kan få fel på sitt membran, och om bränslefiltret släpper igenom skräp kan det fastna här. Ungefär likadant med de elektriska bränslepumparna, men dom kan ju också drabbas av elfel, kolla att den "tickar" när tändningen är påslagen.

Vidare kan bränsleslangarna ha torrsprickor, vilket Gud förbjuder, då känner du att det luktar bensin, och bränslepumpen suger luft istället, dessvärre går bensinmotorer eller andra förbränningsmotorer inte enbart på luft allena...

Sedan måste det komma in luft i tanken i samma mängd som du tömmer den på bensin, det finns alltid en avluftningsslang med tillhörande bordsgenomföring, här kan det ärja, bli oxid och med det tvärstopp, det brukar sitta ett finmaskigt nät i dessa för att hindra skräp utifrån att komma in.

Sedan har vi då förknasaren, kommer det fram bensin till dessa anslutning? Finns det bensin i flottörhuset, om inte det finns bensin där kan nålventilen som påverkas av flottören vara tät.

 

Men det är ju då bara att tänka logiskt och följa bensinen på dess väg från tanken till förgasaren och se var någonstans det blir stopp.

Och det är ju inte helt ovanligt att bränslefilter sätts igen och membranen i bränslepumparna spricker, liksom elektriska pumpar förlorar anslutningen till elsystemet vid pumpen eller uppe vid tändningslåset, och det brukar ju finnas någon säkring till sådana pumpar också, som kan lösa ut eller samla på sig oxid.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Mniklasson81:

Ok. Har tagit bort slangen från pumpen till förgasaren. Det var en del smuts i den nippeln. Tog en nål och gjorde rent. Testar att lossa den tjocka slangen ner till tanken och blåser i den, så får vi se. Det är lite det jag undrar angående luftningen till tanken var sitter den? 

Se där ja, vi skriver om varandra.

Då behöver du även kolla och byta ut bränslefiltret.

Tankens avluftning sitter säkerligen nära tanken, man vill inte dra så långa slangar. Kolla på båtens utsida. Eller följ slangen inifrån, vilket kan vara förenat med diverse akrobatiska övningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Papelione:

Hei

 

Bensin filteret har väl tatt det mesta, kolla där om det er stop.

Bytte filtret innan sjösättning. Fast visst kan väl vara skräp i ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Se där ja, vi skriver om varandra.

Då behöver du även kolla och byta ut bränslefiltret.

Tankens avluftning sitter säkerligen nära tanken, man vill inte dra så långa slangar. Kolla på båtens utsida. Eller följ slangen inifrån, vilket kan vara förenat med diverse akrobatiska övningar.

Sitter nytt filter i inför denna säsong. Tror dom sagt att jag kört tomt men är inte säker. Min teori då är att eftersom jag försökte starta den ett antal ggr så har den sugit i sig smuts? Kommer en slang från tanken under durken som går till filtret och pumpen. Är om jag lossar filtret och kollar hur det ser ut där? Luftning begriper jag inte riktigt var den sitter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Mniklasson81:

Sitter nytt filter i inför denna säsong. Tror dom sagt att jag kört tomt men är inte säker. Min teori då är att eftersom jag försökte starta den ett antal ggr så har den sugit i sig smuts? Kommer en slang från tanken under durken som går till filtret och pumpen. Är om jag lossar filtret och kollar hur det ser ut där? Luftning begriper jag inte riktigt var den sitter?

Det är ju dieselmotorer man kan ha problem att lufta...

Men blås slangarna bakvägen, skruva loss slangen vid förgasaren, trä den i en flaska, kör startmotorn tills det kommer fram bensin, var uppmärksam på brandrisken, ha brandfilt och/eller släckare inom räckhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Vad tror du är felet om man kan säga så. Vad är det mest troliga? Ska jag fixa ett nytt bränslefilter oavsett? Är lite obehagligt när man håller på med bensin som sagt. Om jag lossar bränsleslangen som går från tanken till bränslepumpen och filtret då kommer det väl ingen bensin. Den arbetar väl under tryck, dvs bara när jag börja köra startmotorn och försöker få igång den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...