Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Emilioten

Polera gammal båt för nybörjare

Rekommendera Poster

Ska polera upp en hobbygodkänd yta på min gamla plastsnipa. Den har mig veterligen antagligen aldrig blivit polerad av någon tidigare ägare. Jag har fått tips av en väldigt kunnig inom branchen att använda 3m polermedel grön med tillhörande trissa.  

 

Nu till frågeställningen, jag äger ingen polermaskin och eftersom jag är nybörjare så vill jag inte heller lägga 4-5000 på en maskin som jag antagligen inte kan hantera prickfritt ändå.

Min budget ligger runt 1000kr möjligen upp mot 2000.  vad ska jag köpa för polermaskin och tips?

Har kollat på turtlevax 850w men den är ju slut i hela landet så tips med länk till maskin som finns inne och kan användas i slutet på veckan mottages tacksamt. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grön 3M är enligt mig helt rätt produkt för ändamålet. Den tar ordentligt!

 

Själv har jag och ett par polare kört Biltemas variant. Tror det var denna: https://www.biltema.se/bilvard/maskiner-for-bilvard/polermaskiner/polermaskin-pm-150b-2000037527

 

Den har fungerat mycket bra på ett antal båtar och bilar. Viktigt att välja en modell med justerbart varvtal och gärna en som inte väger så mycket.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick du vidare med 3m gul och blå kork sen eller hur gjorde du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Denna gång blev det bara grön 3M och sedan vax, men då blir det mer bra än perfektion.

 

Har inte köpt något finare steg av 3M ännu, utan kör slut på en flaska Cleaner från Autosol som finare variant. Har fungerat mycket bra både på bil och båt...

När den är slut blir det dock 3M, men har inte testat någon ännu så får läsa på lite först:)

 

Vax har jag kört 2 varv med Sonax Nano Boat Wax, men även där blir det 3M när denna är slut.

 

Har som du ser varit nöjd med mina andra grejer också, men 3M är en ny favorit och är lite kul att pröva nytt. Dessutom har 2 av 2 varv jag sett polera i år använt just grön 3M så det verkar ha blivit populärt även hos de som kan:)

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
On 6/2/2019 at 5:52 PM, Emilioten said:

Ska polera upp en hobbygodkänd yta på min gamla plastsnipa. Den har mig veterligen antagligen aldrig blivit polerad av någon tidigare ägare. Jag har fått tips av en väldigt kunnig inom branchen att använda 3m polermedel grön med tillhörande trissa.  

 

Nu till frågeställningen, jag äger ingen polermaskin och eftersom jag är nybörjare så vill jag inte heller lägga 4-5000 på en maskin som jag antagligen inte kan hantera prickfritt ändå.

Min budget ligger runt 1000kr möjligen upp mot 2000.  vad ska jag köpa för polermaskin och tips?

Har kollat på turtlevax 850w men den är ju slut i hela landet så tips med länk till maskin som finns inne och kan användas i slutet på veckan mottages tacksamt. 

 

 

 

Har du köpt nån maskin än? Annars kan jag rekommendera denna https://www.biltema.se/bilvard/maskiner-for-bilvard/polermaskiner/excentrisk-polermaskin-po150a-2000041606

 

Denna kanske inte avverkar i riktigt samma takt som den mange249 rekommenderade men har istället ett mycket bredare användningsområde. En oscillerande maskin är även mycket lättare att jobba med som nybörjare :) 

 

3M's polermedel kommer nog vara alldeles dugligt för ditt projekt. Men gå gärna på med en ulltrissa för att få bra bett under första steget. 

 

Lycka till

Redigerad av sebastianfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Facit kommer här,  jag köpte en turtle vax 850 och körde på med 3m grön med tillhörande rondell.  sedan på med autoglym polish och till sist vax från tw.  det blev ett helt fantastisk resultat! Så jag rekommenderar verkligen denna metoden 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...