Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
cainer

AQD40 överhettar, slut på idéer.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tjena,

 

I vintras monterade jag av värmeväxlare, oljekylare och tredjeparts-intercoolern för rengöring.

Bakgrunden var att den kylde ganska dåligt, och ville upp över 110 grader efter att man kört ca 30 minuter på marschvarv.

 

Jag hittade då en vettextrasa (!) i oljekylaren, och tänkte ju givetvis att jag löst problemet. När jag ändå hade montera av grejerna så rengjorde jag allting och provtrycktes både oljekylare och värmeväxlaren. VV läckte på något ställe men detta löddes och provtryckets igen med gott resultat.

 

När jag nu monterat tillbaka allt igen och sjösatt så visar det sig att den kyler ännu sämre än tidigare. Temperaturen håller sig på 76* om jag kör under 2000 RPM, men kommer jag över det så stiger tempen direkt tills larmet går. Om jag drar av på farten till under 2000 RPM så kyler den direkt och lägger sig på 76*.

 

Följande återfärder har jag gjort hittills:

 

- Bytt impeller

- Luftat sötvattensystemet uppe vid turbon tills det kommer glykol.

- Fyllt glykol genom både termostathuset och expansionskärlet (för att undvika luftfickor).

- Fyllt på glykol medan motorn varit igång för att ha cirkulation och på så vid undvika luft.

- Plockat ut termostaterna och kört utan, ingen skillnad.

- Kontrollerat flödet på sjövatten, allt verkar normalt.

- Inga bubblor i expansionskärlet.

- Sjövattenröret till avgaskröken är iskallt vid lättare körning, men blir varmt efter att jag kört hårdare (dvs värmeväxling verkar ju fungera?)

- Glykolen håller sig på samma nivå, men det verkar läcka någon deciliter som hamnar i kölen när jag kört länge. Hittar inte vartifrån.

- Oljenivån normal och oljan ser bra ut.

 

Allt verkar i mina ögon fungera som det ska, men temperaturen stiger snabbt så fort jag går över 2000 RPM.

Det har alltså blivit en avsevärd försämring mot förra sommaren. Nu går det helt enkelt inte att köra över 6 knop utan att den överhettar.

 

Jag har verkligen helt slut på idéer nu, men hoppas någon här kan ha fler?

 

Tack!

 

 

 

Redigerad av cainer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du någon cirkulationspump som kan ha kastat in handduken?

 

Du har visserligen inte klockrena symptom, men om kylsystemet verkligen är ok och tempen sticker vid belastning tänker jag osökt på topplockspackningen/komp i kylsystemet när du börjar bygga ladd...

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har svårt att tro att det är cirkulationspumpen. Dela för att den fungerade i höstas, och dels för att jag har tryck på sötvattnet (märks när jag luftar turbon). Visst kan väl trycket vara lägre än det ska, trots att det kommer ur turbon, men jag hoppas iaf på något annat. Blir en stor operation att byta ut den, och det känns olustigt när jag inte är säker på att det är den som krånglar.

 

Hade topplockspackningen varit dålig borde det väl bubbla i exp.kärlet? Men det kanske det inte alltid gör?

Redigerad av cainer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för drivning drev eller axel? Om drev vilken typ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kylvätskeflöde är inte detsamma som statiskt tryck i kylsystem, som uppstår, när en förbränningsmotor

blir varm. 

 

Är inte sötvattensystemet med glykol helt tätt och tryckbestämt av ventilerna som brukar sitta i expansionskärlets lock (i vart fall på bilar), så händer just detta du beskriver. 

 

Minskar inte kylvätskenivån i systemet, så är läckaget ovanför  kylvätskans yta. Typ spräckt expansionskärl eller felaktiga ventiler i locket till dessa. 

 

Köp nytt lock, och låt sen vilken bilverkstad som helst provtryck systemet. De har en enkel pump med manometer för detta. 

Dock provtrycker de inte locket.

 

Googla. Principen för husmors tryckkokare, så förstår du varför det ska vara ett visst tryck, i dagens motorer med tunt gods i block mm. 

 

Koka potatis vid 120 grader, på 1/3 av normal tid. Rrincipen uppfanns, av Dennis Papin. 

 

I länder där energin är dyr för uppvärmning / tillagning av mat används detta flitigt, så även tidigare i Sverige. 

Men nu är energin billig. Eller så begriper inte folk. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledning till att jag frågade om det var drev här ovan, är att ett sådant fenomen som du har kan bero på kylvattenslangen och dess stos på drevet. Blir det läckage där så fungerar kylningen på låga varv och farter men så fort varv och fart ökar så kommer slangen/stos att förlora vatten och ta luft istället.

Att kröken blir varm vid lite högre fart/varvtal innebär att du har dåligt föde, Visst lite varmare blir det men inte mycket.

Stosen brukar erja sönder med tiden.

 

Att det läcker glykolvatten kan ju tyda på locket som Hybro skriver, eller så blir den så varm/kokar att säkerhetsventilen i locket öppnar vilket är helt normalt. (Inte normalt att den kokar alltså).

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sitter det en säkerhetsventil i locket på båtar just båtmotorer kylsystem?

I bilar sitter det två ventiler, eller en kombinerad ventil, med två funktioner. 

 

 

En som släpper in luft när systemet kallnar. Annars sugs t ex slangar ihop. 

 

En som reglerar trycket vid varm motor. Detta så att inte kylvätskan lokalt ska koka vid heta partier partier i motorn,

p g a tunt gods, som jag skrev ovan. Gäller även vid turbon. 

Termostaten reglerar värmen s a s övergripande i systemet. 

 

Förklara gärna vart en säkerhetsventil sitter och vilken funktion den har.

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev cainer:

Tjena,

 

I vintras monterade jag av värmeväxlare, oljekylare och tredjeparts-intercoolern för rengöring.

Bakgrunden var att den kylde ganska dåligt, och ville upp över 110 grader efter att man kört ca 30 minuter på marschvarv.

 

Jag hittade då en vettextrasa (!) i oljekylaren, och tänkte ju givetvis att jag löst problemet. När jag ändå hade montera av grejerna så rengjorde jag allting och provtrycktes både oljekylare och värmeväxlaren. VV läckte på något ställe men detta löddes och provtryckets igen med gott resultat.

 

När jag nu monterat tillbaka allt igen och sjösatt så visar det sig att den kyler ännu sämre än tidigare. Temperaturen håller sig på 76* om jag kör under 2000 RPM, men kommer jag över det så stiger tempen direkt tills larmet går. Om jag drar av på farten till under 2000 RPM så kyler den direkt och lägger sig på 76*.

 

Följande återfärder har jag gjort hittills:

 

- Bytt impeller

- Luftat sötvattensystemet uppe vid turbon tills det kommer glykol.

- Fyllt glykol genom både termostathuset och expansionskärlet (för att undvika luftfickor).

- Fyllt på glykol medan motorn varit igång för att ha cirkulation och på så vid undvika luft.

- Plockat ut termostaterna och kört utan, ingen skillnad.

- Kontrollerat flödet på sjövatten, allt verkar normalt.

- Inga bubblor i expansionskärlet.

- Sjövattenröret till avgaskröken är iskallt vid lättare körning, men blir varmt efter att jag kört hårdare (dvs värmeväxling verkar ju fungera?)

- Glykolen håller sig på samma nivå, men det verkar läcka någon deciliter som hamnar i kölen när jag kört länge. Hittar inte vartifrån.

- Oljenivån normal och oljan ser bra ut.

 

Allt verkar i mina ögon fungera som det ska, men temperaturen stiger snabbt så fort jag går över 2000 RPM.

Det har alltså blivit en avsevärd försämring mot förra sommaren. Nu går det helt enkelt inte att köra över 6 knop utan att den överhettar.

 

Jag har verkligen helt slut på idéer nu, men hoppas någon här kan ha fler?

 

Tack!

 

 

 

Hybro och Gelis har helt rätt i sina inlägg undersök de saker de påtalat. Kolla även så du inte har avgasbälgen med klaffar i de kan också ställa till det. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kylvatten tillåts koka partiellt på extra heta delar i motor, turbo e t c, så bildas heta luftbubblor och kokande vatten, som då kan indikeras av motorns temgivare o s v. 

 

Några av de bilar jag kommit i kontakt med, tryckte ur sig skummande kylvätska, andra inte. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har du tydligen redan gjort rent värmeväxlaren och provtryckt, men men...

I värmeväxlaren finns cirka 30 parallella "tuber" där sjövattnet värms av glykolkretsen.
    Är det stopp i kanske 26 av dessa så påverkas inte totala sjövattenflödet alls, men värmeutbytet blir kass så motorn överhettas. Har du rensat tuberna ordentligt, kan sitta kalkbeläggningar som är svåra att få bort? Ibland rekommenderas en cykeleker för att krafsa rent i de smala rören.
Finns f.ö. en 58-sidig verkstadsmanual på boatinfo.no (kräver PC).
 
Bildkälla: Marinpartseurope.com
 

vvx.tuber.png

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Förklara gärna vart en säkerhetsventil sitter och vilken funktion den har.

 

Vi pratar säkert om samma sak fast i olika ordalag.

 

På mitt sötvattensystem finns inget yttre expansionkärl utan utrymmet för expansion finns i värmeväxlaren. Vid eventuell kraftigare varmgång så öppnar en ventil i locket och släpper ut vatten genom en smal slang som sitter strax under kylarlocket. Vattnet hamnar under motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På en bil för många år sedan hade jag ett liknande problem. Det var en kylslang på sugsidan av pumpen som blivit gammal och som klämdes ihop när pumpen gick. Det tog ett tag att komma på det.

 

Annars hade jag sett över toppen. En läckande toppackning kan vara svår att tolka genom olika symptom, beroende på var den läcker.

Redigerad av -PLM-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan tillägga att "stosen" som kylvattenslangen sitter runt på drevet är ny sedan två år tillbaka. Även locket till termostathuset är endast något år gammalt.

 

Kylvattnet som läcker kommer inte från påfyllnadslocket/termostathuset. Möjligtvis att det läcker från värmeväxlaren där den går in i blocket. Så trångt och svårt att se så mer eller mindre omöjligt att hitta varifrån det kommer. Men inte från locket/säkerhetsventilen iaf.

 

Efter tre timmars körning idag hade det läckt ut max 1 dl. Kan denna läcka verkligen påverka så mycket att den inte kyler alls över 2000 RPM? Det går ju alltså väldigt snabbt för tempen att stiga så fort jag går över 2000 RPM. Inom en-två minuter ligger den på 110 grader.

Redigerad av cainer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så inte sjövattenslangen i drevet "delaminerat" inuti och orsakar stopp i flödet. Är ganska vanligt då slangen börjar bli till åren. Ser fin ut på utsidan men kan vara helt igensvälld inuti.

 

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittat någon lösning på detta? Min gör exakt lika dant och haft nere den i vinter och gått igenom allt känns det som, idag gick den upp i 110 grader och vill knappt gå ner i temp även fast man drar ner på tomgång.

 

Trycker inget vatten eller liknande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste i en annan tråd om ett liknande problem, båtägaren hakade loss expansionskärlet och höjde det högre än motorn och plötsligt kunde han fylla på flera liter till med kylvätska. Monterade sen bara tillbaka kärlet på sin rätta plats och kylningen fungerade efter det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...