Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
farn

biltema startbatteri statusindikator

Rekommendera Poster

Hej, ännu en batterifråga! Till min 42 år gamla 55hk utombordare har jag ett Biltema startbatteri som jag nu laddat med CTEKs fina laddare som automatiskt varierar belastningen på batteriet efter behov. Jag hade inte tillgång till voltmeter när jag kopplade in laddaren på startbatteriet men indikatorfönstret som finns på ovansidan visade grönt. Laddaren var sedan inkopplad i en dryg vecka pga orsaker, men det borde ju inte vara några problem mtp dess automatik tänker jag. När jag kopplade ur laddaren stod den på steg 6 (se bild på laddaren).

 

Batteriet har stått ett par dygn efter att jag kopplat loss laddaren och visar ständigt 13.03 V -- men den där indikatorn föreslår ladda, nästan byta batteri. Batteriet är nog 2 år gammalt, tyvärr stått mycket utan laddning men som sagt, visade grönt innan jag började ladda.

 

Jag tror mig förstå att indikatorn visar en cell och dessutom lite svårt att lita på den då det kan se lite grönt ut ur vissa vinklar/med visst ljus. Men visst kan det vara så att batteriet visar fint i vila men om jag försöker starta motorn visar det sig att indikatorn har rätt och att spänningen faller som en sten? Med resultatet att motorn inte startar? Eller finns erfarenhet av att indikatorn gått bananas?

 

Vad skulle ni gjort i detta läge? Har båten hos kapellmakare och den ska sedan helst direkt i plurret så det är lite svårt att testa batteriet på motorn, varken på land eller i vatten, innan skarpt läge och undrar om det går att få lite mera klarhet i detta.

 

PS. ja det är Biltema, som vissa tycker har alltigenom kassa batterier och som andra tycker har bra batterier. Jag förstår att vissa kommer tänka "köp nytt din troglodyt!" men det är något jag helst inte vill göra om det inte är nödvändigt.

IMG-3710.JPG

IMG-3712.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev farn:

Hej, ännu en batterifråga! Till min 42 år gamla 55hk utombordare har jag ett Biltema startbatteri som jag nu laddat med CTEKs fina laddare som automatiskt varierar belastningen på batteriet efter behov. Jag hade inte tillgång till voltmeter när jag kopplade in laddaren på startbatteriet men indikatorfönstret som finns på ovansidan visade grönt. Laddaren var sedan inkopplad i en dryg vecka pga orsaker, men det borde ju inte vara några problem mtp dess automatik tänker jag. När jag kopplade ur laddaren stod den på steg 6 (se bild på laddaren).

 

Batteriet har stått ett par dygn efter att jag kopplat loss laddaren och visar ständigt 13.03 V -- men den där indikatorn föreslår ladda, nästan byta batteri. Batteriet är nog 2 år gammalt, tyvärr stått mycket utan laddning men som sagt, visade grönt innan jag började ladda.

 

Jag tror mig förstå att indikatorn visar en cell och dessutom lite svårt att lita på den då det kan se lite grönt ut ur vissa vinklar/med visst ljus. Men visst kan det vara så att batteriet visar fint i vila men om jag försöker starta motorn visar det sig att indikatorn har rätt och att spänningen faller som en sten? Med resultatet att motorn inte startar? Eller finns erfarenhet av att indikatorn gått bananas?

 

Vad skulle ni gjort i detta läge? Har båten hos kapellmakare och den ska sedan helst direkt i plurret så det är lite svårt att testa batteriet på motorn, varken på land eller i vatten, innan skarpt läge och undrar om det går att få lite mera klarhet i detta.

 

PS. ja det är Biltema, som vissa tycker har alltigenom kassa batterier och som andra tycker har bra batterier. Jag förstår att vissa kommer tänka "köp nytt din troglodyt!" men det är något jag helst inte vill göra om det inte är nödvändigt.

IMG-3710.JPG

IMG-3712.JPG

Kan det vara så att du har bil eller annat med startmotor?

Koppla i så fall dit ditt batteri som du vill testa och kör några starter. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att ge direkta råd men då laddaren aldrig kommer i läget att den tycker batteriet är fullt är det säkert inte helt kurant. Vad det mest beror på är då hur mycket överkapacitet du har i ditt batteri. Har du stor marginal (alltså att motorn kräver långt mindre än de 620 CCA som ett helt friskt batteri ger) så skulle jag ha lite is i magen och köra på detta batteri. Skulle du däremot ligga på gränsen med de 620 CAAna så skulle jag köpa nytt för att vara på säkra sidan. Skulle jag sedan kunna använda ett extra batteri till något annat så skulle valet vara ganska lätt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Caribic410:

Kan det vara så att du har bil eller annat med startmotor?

Koppla i så fall dit ditt batteri som du vill testa och kör några starter. 

 

Hmm 🤔 varför vill jag instinktivt inte koppla ur batteriet på min mkt nya bil och prova detta? Googlade och ser att det kan vara rätt besvärligt. Olika inställningar kan nollställas, någon skriver att bilen måste stå 4h efter att ett nytt batteri monterats pga olika sensorer m.m.

 

Oavsett, ett sådant belastningsprov är väl bästa möjligheten, men är det den enda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev farn:

 

Hmm 🤔 varför vill jag instinktivt inte koppla ur batteriet på min mkt nya bil och prova detta? Googlade och ser att det kan vara rätt besvärligt. Olika inställningar kan nollställas, någon skriver att bilen måste stå 4h efter att ett nytt batteri monterats pga olika sensorer m.m.

 

Oavsett, ett sådant belastningsprov är väl bästa möjligheten, men är det den enda?

Ta med batteriet till en bensinmack eller batterisäljare som har belastningstestare och testa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ChristerN:

Svårt att ge direkta råd men då laddaren aldrig kommer i läget att den tycker batteriet är fullt är det säkert inte helt kurant.

 

Hm. Enligt laddar-manualen så är batteriet fulladdat vid steg 6..? https://www.ctek.com/storage/ma/2ccd11575bc64062b11aa644e69c7410/4f7fc11c7cb4435eb6d54a67f9d651c3/pdf/DBC72203EA8199A0342C82DAB465733ACFDACED4/MXS_3.8-manual-SE-SV.pdf

 

CCA var ett nytt begrepp för mig - intressant! Ser vid en kvick läsning av amerikanska forum ut som att runt 450 CCA vore tillräckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Kane:

Ta med batteriet till en bensinmack eller batterisäljare som har belastningstestare och testa det.

 

Jaså, finns det? Är det vanligt förekommande på mackar? Det låter smart. Känns lite tveksamt att testa hos en batterisäljare - risk att jag kommer därifrån med ett nytt batteri oavsett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lär sig... hittade den här, och tänker att för mig med mina båtar som finns långt från mackar och verkstäder skulle det nog vara en smart pryl att ha. Verkar kunna testa både batteri, startmotor och generator.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteritestare/batteri-laddtestare-604178/#tab02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev farn:

Jag förstår att vissa kommer tänka "köp nytt din troglodyt!" men det är något jag helst inte vill göra om det inte är nödvändigt.

Väldigt klokt skrivet.

Hitta felet först och köp nytt sedan (om det behövs) är en bra regel.

 

Nu är det ju rätt så tydligt att batteriet är felet, men det kan ju även vara laddaren...

 

Kolla med en batteritestare först som du tänkt.

Du skrev att batteriet inte alltid skötts om så bra och om det står dåligt laddat länge så sulfaterar det (bildas löst material på blyplattorna) som kan trilla ner i botten på batteriet och be kortslutning i en eller flera celler. Det kommer att framgå om det är kortis om du testar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Du skrev att batteriet inte alltid skötts om så bra och om det står dåligt laddat länge så sulfaterar det (bildas löst material på blyplattorna) som kan trilla ner i botten på batteriet och be kortslutning i en eller flera celler. Det kommer att framgå om det är kortis om du testar.

 

Jovisst, jag nämner det i mitt inlägg eftersom det blivit så, det är ibland är  svårt att hinna med vad som ibland känns som ett daltande med batterierna - särskilt om man bor och lever så att man inte har varken båtplats eller meck-möjligheter nästgårds. Just därför tänkte jag att detta kalciumbatteri som ju ska ha avsevärt bättre egenskaper jämfört med de äldre syrabatterierna kunde passa. Men efter att jag skaffat mig en belastningstestare får jag väl se om jag bör lära om vad avsevärt bättre betyder.

 

Oavsett hade det varit smart av mig att spara kvittot på ett ställe jag skulle komma ihåg idag.

 

Det kan ju också vara så, inser jag, att min motor inte kan ladda batteriet, vilket gör en belastningstestare desto mera på sin plats:

"Den ”nya” kalcium/kalcium-tekniken kom 1997. Dessförinnan var i princip alla batterier antimon/antimon-batterier och en liten del var hybrid-batterier (antimon/kalcium). Antimon-batterier behöver en laddningsspänning på 13,8–14,2 V medan kalcium/kalcium-batterierna kräver en högre laddspänning på 14,4–15V. Kalcium/kalcium-batteriet fungerar mindre bra i en bil gjord innan 1997"

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-nytt-batteri-i-gammal-bil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gjort något försök att starta på det batteriet?

13,03 V säger att det är fullladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Väldigt klokt skrivet.

Hitta felet först och köp nytt sedan (om det behövs) är en bra regel.

 

Nu är det ju rätt så tydligt att batteriet är felet, men det kan ju även vara laddaren...

 

Kolla med en batteritestare först som du tänkt.

Du skrev att batteriet inte alltid skötts om så bra och om det står dåligt laddat länge så sulfaterar det (bildas löst material på blyplattorna) som kan trilla ner i botten på batteriet och be kortslutning i en eller flera celler. Det kommer att framgå om det är kortis om du testar.

Man kan ha otur och få "måndagsexemplar" då man köper batterier, även på Biltema.

Jag köper batterier hos Batterilagret, dom har butiker på många ställen i landet.

1 timme sedan skrev farn:

 

Jovisst, jag nämner det i mitt inlägg eftersom det blivit så, det är ibland är  svårt att hinna med vad som ibland känns som ett daltande med batterierna - särskilt om man bor och lever så att man inte har varken båtplats eller meck-möjligheter nästgårds. Just därför tänkte jag att detta kalciumbatteri som ju ska ha avsevärt bättre egenskaper jämfört med de äldre syrabatterierna kunde passa. Men efter att jag skaffat mig en belastningstestare får jag väl se om jag bör lära om vad avsevärt bättre betyder.

 

Oavsett hade det varit smart av mig att spara kvittot på ett ställe jag skulle komma ihåg idag.

 

Det kan ju också vara så, inser jag, att min motor inte kan ladda batteriet, vilket gör en belastningstestare desto mera på sin plats:

"Den ”nya” kalcium/kalcium-tekniken kom 1997. Dessförinnan var i princip alla batterier antimon/antimon-batterier och en liten del var hybrid-batterier (antimon/kalcium). Antimon-batterier behöver en laddningsspänning på 13,8–14,2 V medan kalcium/kalcium-batterierna kräver en högre laddspänning på 14,4–15V. Kalcium/kalcium-batteriet fungerar mindre bra i en bil gjord innan 1997"

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-nytt-batteri-i-gammal-bil

Batteritestare är bra, men bered dig på litet gnistbildning vid inkopplandet.

Tänk på att mäta i max 10 sekunder.

Mät sedan med voltmeter också, över batteripolerna dels när motorn går och förhoppningsvis laddar, och med motorn avstängd, om du nu får igång den. Se om det blir någon skillnad.

 

Mer "viss" erfarenhet av utombordare från den jurassiska tidsepoken så har dom ju i egentlig mening ingen bra generator, ja ingen generator alls egentligen, bara en laddningsspole under ett roterande magnetiskt svänghjul. Magnetismen i svänghjulet kan ha halverats under årens lopp några gånger, spolen i sig har åldrats. Det där ladd- eller "belysningsspolarna" gav ju sällan heller inte ren likspänning, det var litet överlagrad dåligt likriktad växelspänning med i bilden också.

 

Jag föreslår att du köper ett nytt men billigt traditionellt syra/blybatteri hos en bra butik, Batterilagret eller Batteriexperten, som jag tidigare skrev har dom många butiker i landet, dom är kanske litet dyrare en Biltema, men subjektivt känns det som om dom har bättre produkter och ffa bättre kunnande i butiken.

 

Annars kan jag tycka att byta plats med bilbatteriet är en bra idé. Jag har också en helt digital bil, fransk tillockmed, med samma varningar i instruktionsboken. Det enda i den som jag fick justera efter batteribyte var klockan och dess 24-timmarsvisning, allt annat inklusive inställda radiokanaler fanns kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Har du gjort något försök att starta på det batteriet?

13,03 V säger att det är fullladdat.

 

Nej, inget försök ännu. Som jag skrev undrade jag om jag kunde göra något innan jag åker till båten för att testa. 13.03V säger fullt men indikatorn säger ju annat, varför jag undrade över denna motsägelse.

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Mät sedan med voltmeter också, över batteripolerna dels när motorn går och förhoppningsvis laddar, och med motorn avstängd, om du nu får igång den. Se om det blir någon skillnad.

 

Vad ger detta mig för information utöver det jag skulle få av att använda en belastningsmätare när motorn är igång?

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Mer "viss" erfarenhet av utombordare från den jurassiska tidsepoken så har dom ju i egentlig mening ingen bra generator, ja ingen generator alls egentligen, bara en laddningsspole under ett roterande magnetiskt svänghjul. Magnetismen i svänghjulet kan ha halverats under årens lopp några gånger, spolen i sig har åldrats. Det där ladd- eller "belysningsspolarna" gav ju sällan heller inte ren likspänning, det var litet överlagrad dåligt likriktad växelspänning med i bilden också.

 

Det är en snurra från 1977, så lite fossil är den kanske. Statorn och cdi-boxen byttes dock för 4 år sedan.

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Annars kan jag tycka att byta plats med bilbatteriet är en bra idé. Jag har också en helt digital bil, fransk tillockmed, med samma varningar i instruktionsboken. Det enda i den som jag fick justera efter batteribyte var klockan och dess 24-timmarsvisning, allt annat inklusive inställda radiokanaler fanns kvar. 

 

Förvisso. Men jag har en VW och vettetusan om det kanske är så att det var just det att din var fransyska som gjorde att så lite nollställdes...

 

Nä, nu måste jag hitta en bra belastningsmätare/batteritestare att köpa. Den kommer att användas flera gånger. Erfarenhet av Biltemas, Julas, eller något annat tips välkomnas därför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om batteriet drar runt motorn på land innan du investerar i annat.

Biltema är extremt stora på batterier och vissa kommer från "fina" fabriker, du kan lugnt handla hos dem.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt batteri är ok, både enligt vilospänningen och CTEK laddaren.

 

Testa, måla inte fan på väggen. Ha dock en plan b ifall det inte fungerar.

 

Har fått liv i ett par batterier med 2-4 volt i vilospänning med en CTEK med recondläge. De blir absolut inte som nya, men funkar ofta ok ett tag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mange249:

Ditt batteri är ok, både enligt vilospänningen och CTEK laddaren.

 

Testa, måla inte fan på väggen. Ha dock en plan b ifall det inte fungerar.

 

Har fått liv i ett par batterier med 2-4 volt i vilospänning med en CTEK med recondläge. De blir absolut inte som nya, men funkar ofta ok ett tag. 

 

Nej, målar inte något på väggen. Undrar lite över vad som egentligen händer där nere i indikatorn. Plan B: Kan det, realistiskt, vara något annat än att baxa sig 40 min enkel väg till Biltema? Tror inte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mäta spänningen över batteriet med motorn i gång resp avstängd talar om för dig om "generatorn" laddar någonting. Det skall alltså vara en högre spänning med motorn igång.

Under årens lopp har jag kommit i kontakt(!) med dåliga batterier som visat bra spänning obelastade, när de varit nyladdade, för att sedan vara kassa när de belastas ens bara med en liten glödlampa, antingen har det haft belägning på plattorna. Varit sönderladdade eller bara fallit för åldersstrecket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Indikatorn i batteriet visar dels densiteten på batterisyran, dels att nivån på denna inte är för låg. 

När batteriet blir stående med alltför låg laddningsnivå är att sulfatkristallerna klumpar ihop sig till större sådana, vilket minskar deras totala yta som kan deltaga i den elektrokemiska processen. Det blir som att batteriet krymper i storlek. Detta påverkar då dels hur många amperetimmar det kan hantera, dels hur stora strömmar det kan leverera. 
När en laddare laddar ett åldrat batteri så kommer det att bli fullt, med en tomgångsspänning som visar fulladdat, fast som sagt med lite batterikapacitet. 
Ditt batteri var troligen halvladdat med halvskaplig syradensitet och grön indikator innan du kopplade in Cteken. Sen stod det en vecka och laddade. Då torkade troligen lite mera av vattnet i syran bort. Detta kan ha orsakat att indikatorkulan sjönk under miniminivån. Det kan även ha varit så batteriet efter laddningen var varmare än innan, och då sjunker densiteten på syran, och kulan sjunker.
Slutna våta batterier kan man inte göra något åt då de blir gamla.

I vissa fall kan man bända upp cellocken så batteriet blir "öppet" och fylla på destillerat vatten (batterivatten). Sen kan man koppla in en urgammal "idiotladdare" som saknar varje form av intelligens, och som ger ifrån sig pulserande spänning (likriktad växelspänning utan utjämnande kretsar) på mellan noll och c:a 18 volt  och låta detta ladda under någon månad, alltmedan man fyller på batterivatten typ varannan dag. Om batteriåldringen inte varit alltför svår, kan man med denna metod få tillbaka kanske 60-70% av nyegenskaperna, genom att man på detta sätt tvingar sulfatkristallerna att minska. Men risken är att en del lossar och hamnar på botten, vilket kan leda till interna kortslutningar vilket är riskabelt.
Men det hela är inte något att syssla med, det är alldeles för omständigt, riskabelt och ger ändå bara ett halvdant resultat. 
Mitt råd är att köpa ett nytt batteri. Ta med dig din voltmeter till butiken och mät att det exemplar du köper har en tomgångsspänning på mer än c:a 12.6 volt. Det är mycket vanligt att butikerna har batterier stående alldeles för länge och självurladdas så att de har en viss åldring redan vid köpet. Firman Global i Stockholm kan rekommenderas, de underhållsladdar alla batterier de lagerför så de är fullvärdiga vid deras utleveranser.

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våta batterier ska utjämningsladdas med jämna mellanrum. Men detta är ett slutet batteri.

Det kan hända att det är slut om det det stått oladdat under en tid.

Men prova att starta med det, funkar inte det så köp ett nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Att mäta spänningen över batteriet med motorn i gång resp avstängd talar om för dig om "generatorn" laddar någonting. Det skall alltså vara en högre spänning med motorn igång. 

Under årens lopp har jag kommit i kontakt(!) med dåliga batterier som visat bra spänning obelastade, när de varit nyladdade, för att sedan vara kassa när de belastas ens bara med en liten glödlampa, antingen har det haft belägning på plattorna. Varit sönderladdade eller bara fallit för åldersstrecket.

 

Tror att belastningsmätare/batteritestare gör just detta när motorn är igång.

 

@Seawolf Tack för förklaringen. Jag gillar idén om att tänka på det som att batteriet krymper. Trots att din uttömmande beskrivning skulle vara till god hjälp tänker jag inte börja greja med ett slutkört batteri i den omfattningen som behövs - jag skulle inte ens kunna om jag ville pga hur omständligt det verkar. Också bra tips att mäta nya batterier vid inköp, jag har inte tänkt på den detaljen förut.

 

MEN nu till upphovet till denna tråd. Jag kollade batteriet nu igen, och se på fan, nu är det grönt i indikatorn. Multimetern visar 13.01V. Så min ursprungsfråga faller platt till marken, eftersom batteriet och mätaren indikerar samma sak. Varför det tog flera dygn innan grönt ljus kan man fundera på, men Seawolfs inlägg ger ju några indikationer. Men en mer omfattande mätutrustning som kan säga något om prestanda vid belastning kommer jag ändå att skaffa mig.

 

Det är lustigt det där, att när en viktig sak på båten trilskats någon gång, fastnar en vaksamhet hos mig under väldigt lång tid. Hade en Mercury förut där ett litet plastclips till gaslänkaget i motorn gick sönder vid en färd med familjen varpå vi fick puttra för tomgång till bryggan (inte långt bort som tur var). Jag tror inte att jag någonsin blev av med en viss vaksamhet vid gaspådrag, trots att jag satte dit sprillans nya clips, innan jag sålde motorn. (Men i min värld är det ju galet snålt att använda små plastclips för att förbinda stänger som rör sig hit och dit.)

 

 

 

IMG-3725.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev farn:

...

 

Vad ger detta mig för information utöver det jag skulle få av att använda en belastningsmätare när motorn är igång?.

...

Nej nej!

När du använder en belastningsmätare ska batteriet vara ifrånkopplat (och motorn avstängd)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev farn:

 

Tror att belastningsmätare/batteritestare gör just detta när motorn är igång.

 

Nej, inte belasta med det mätinstrumentet när generatorn snurrar.

Om du gör det så blir det felvärde eftersom generatorn kompenserar förlusten som belastningtestaren ger.

Belastningstestaren är ett stort kraftigt motstånd med låg resistans, närmast liknandes en värmeelement, samt en enkel voltmeter, ibland är den digital.

Gissningsvis passerar mist 50-60 A detta instrument vid test, kanske mycket mer, varför man bara skall mäta under en kort stund.

Voltmetern brukar vara så där underbart välkalibrerad, har en skala med rött- gult- och grönt fält, märka med "bad", "weak" och "good".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där på batterierna tar jag med en nypa salt. Har upplevt flera gånger att den inte lyst för något batteri för att sen lysa för samma batteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ChristerN och @Georg_Ohm jag tror att vi pratar förbi varandra - eller att jag pratar förbi er genom att fortsätta säga belastningstestare när jag borde säga batteritestare. När tråden kom in på belastningstestare kom jag att läsa manualen för julas och biltemas batteritestare som har flera funktioner, varav en är att mäta laddning när motorn är igång, och det är en sådan jag tänkte skaffa. 

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteritestare-pro-2000039750

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteritestare/batteri-laddtestare-604178/#tab02

 

1 timme sedan skrev Azguz:

De där på batterierna tar jag med en nypa salt. Har upplevt flera gånger att den inte lyst för något batteri för att sen lysa för samma batteri

 

Från och med idag kommer jag definitivt att ta indikatorn med en nypa salt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev farn:

@ChristerN och @Georg_Ohm jag tror att vi pratar förbi varandra - eller att jag pratar förbi er genom att fortsätta säga belastningstestare när jag borde säga batteritestare. När tråden kom in på belastningstestare kom jag att läsa manualen för julas och biltemas batteritestare som har flera funktioner, varav en är att mäta laddning när motorn är igång, och det är en sådan jag tänkte skaffa. 

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteritestare-pro-2000039750

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteritestare/batteri-laddtestare-604178/#tab02

 

 

Från och med idag kommer jag definitivt att ta indikatorn med en nypa salt

Jaha, en sådan har inte jag, eller jag har två, rena kortslutningarna egentligen, mer elektromekaniska än någonting annat.

 

Nu vet jag inte hur vi kom förbi varandra denna gången, men ibland blir det tidsmässiga omtag, två personer med samma eller olika åsikter i ett ämne skriver samtidigt och så undrar då tredje person varför dom inte läst varandras inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-06-02 vid 12:03 skrev farn:

Hej, ännu en batterifråga! Till min 42 år gamla 55hk utombordare har jag ett Biltema startbatteri som jag nu laddat med CTEKs fina laddare som automatiskt varierar belastningen på batteriet efter behov. Jag hade inte tillgång till voltmeter när jag kopplade in laddaren på startbatteriet men indikatorfönstret som finns på ovansidan visade grönt. Laddaren var sedan inkopplad i en dryg vecka pga orsaker, men det borde ju inte vara några problem mtp dess automatik tänker jag. När jag kopplade ur laddaren stod den på steg 6 (se bild på laddaren).

 

Batteriet har stått ett par dygn efter att jag kopplat loss laddaren och visar ständigt 13.03 V -- men den där indikatorn föreslår ladda, nästan byta batteri. Batteriet är nog 2 år gammalt, tyvärr stått mycket utan laddning men som sagt, visade grönt innan jag började ladda.

 

Jag tror mig förstå att indikatorn visar en cell och dessutom lite svårt att lita på den då det kan se lite grönt ut ur vissa vinklar/med visst ljus. Men visst kan det vara så att batteriet visar fint i vila men om jag försöker starta motorn visar det sig att indikatorn har rätt och att spänningen faller som en sten? Med resultatet att motorn inte startar? Eller finns erfarenhet av att indikatorn gått bananas?

 

Vad skulle ni gjort i detta läge? Har båten hos kapellmakare och den ska sedan helst direkt i plurret så det är lite svårt att testa batteriet på motorn, varken på land eller i vatten, innan skarpt läge och undrar om det går att få lite mera klarhet i detta.

 

PS. ja det är Biltema, som vissa tycker har alltigenom kassa batterier och som andra tycker har bra batterier. Jag förstår att vissa kommer tänka "köp nytt din troglodyt!" men det är något jag helst inte vill göra om det inte är nödvändigt.

 

Just den typen av batteri från Biltema använde jag i mina 2 Subarus med Webasto respektive Eberspächer just för att startbatteri inte funkar alls med urladdningcykler men beroende på antal urladdningar så skulle jag tro att ditt batteri gjort sitt. Mina höll ca ett år och då hade jag fast automatladdare via det elektriska värmesystemet som alltid satt i och laddade hemma (elmotorvärmaren anvndes sällan, den kom liksom med köpet) Ditt batteri visar "rätt" symptom för att vara utslitet, för hög vilospänning t.e.x

Redigerad av Olten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte och provade Biltemas batteritestare ”pro” (tror inte proffs använder den...) först. Efter belastningstest visades 675 CCA, 12.9 V, ca 98% laddat, och ”GOOD BATTERY”. 

 

Sedan sjösattes båten och batteriet funkade fint. Tre startförsök utan att startmotorn gick igång, och sedan fyra vanliga hostande startförsök gjorde susen. Inte perfekt men inte heller illa för en 42 år gammal Johnson sjöhäst. 

 

Får nu se hur länge batteriet håller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev farn:

Sedan sjösattes båten och batteriet funkade fint.

Ja, det har jag trott hela tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en sådan Biltema batteritestare i present för ett par år sedan. Även om man skall ta dessa snabbtestare med en nypa salt har den för mig trots allt varit ganska träffsäker på sin bedömning av batterier hittills. Trots att jag var skeptisk är jag lite imponerad av denna smidiga snabbtestare.

 

Bra att det funkade, och nu har du ju bra instrument att prova med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...