Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Essex

Renovera 115 hk Yamaha 2-takts

Rekommendera Poster

Har sedan jag köpt båten haft stora problem med motorn, och nu går den bara på 2-3 av fyra cylindrar. Har gjort de vanligaste åtgärderna (nya stift, rengjorda och inställda förgasare, kontroll läckage bränslesystem, komptest, etc) men det hjälper inte. Motorn är en Yamaha 115 HK 2-taksmotor från ca år 2000.

 

Kommer därmed behöva hjälp från någon lite mer kunnig, och tänkte höra om ni har några tips på en bra motorrenoverare i Stockholmstrakten, gärna på Värmdö eller Ingarö eller på den sidan av Stockholm (söder och öster om Stockholm). Inga problem om det är en duktig hemmapillare - får inte bli för dyrt då det inte är en motor som är värd så jättemycket längre. 

 

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att den inte går på alla cylindrar oavsett varvtal?

 

Har du ok med bränsle till förgasarna, dessa är genomgångna av någon som kan och du har bra komp börjar det låta som tändfel.

 

Ta bort en tändkabel i taget och se om gången förändras(isolera handen ordentligt, det rycker till rätt bra annars). Är det någon där gången förblir samma utan tändkabel är det den cylindern som felar. Byt då tändspole(skruva loss och byt hela enheten) med den bredvid och se om felet flyttar med. Flyttar felet har du en dålig tändspole, alt tändkabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Ska testa, återkommer med resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det på alla varvtal den går dåligt?

Om det bara är tomgång så kan det ju vara packboxar vid vevaxeln som är trasiga, då får du inget tryck i vevhuset som kan mata in bränslet i cyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går tyvärr dåligt hela tiden. Testade att dra ur tändkablarna en i taget och 2:an och 3:an går den inte på överhuvudtaget. Bytte även tändspole + kabel från de två fungerande till de två ickefungerande och den gick likadant, dvs 2:an och 3:an fungerade fortfarande inte. Därmed kan man nog utesluta att det är tändkablar eller spolar.

 

Några andra idéer? Vet inte hur dessa motorer styr timingen på tändningen, och om det kan vara något i styrenheten som kan vara fel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du har gnista på de som felar. Dvs håll stiftet mot godset med tändkabeln på när motorn går. Du bör då se en gnista om det finns någon sådan.

 

Hur räknar du cylindrarna? Är det samma rad eller diagonalt det felar?

 

CDIn är en tänkbar felkälla, men byts som sista åtgärd då den kostar en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade en av de som felar mot motorblocket som du rekommenderade, och den har definitivt gnista. Det står en numrering på tändkablarna till cylindrarna, så det är den som jag refererat till, och då är 2:an och 3:an diagonalt. Dvs sett bakifrån är det den övre vänstra (2:an) och den nedre högra (3:an) som inte går. Har även kollat med Biltemas ”tändningsprovare” och den visade att det är någon typ av gnista till alla tändstiften.

 

Om jag har förstått saken rätt så matar en av mina två förgasare 1:an och 4:an (dvs ett diagonalpar) och den andra 2:an och 3:an - stämmer detta? Nu har jag ju definitivt uteslutit gnista samt komp (de ligger mellan 8,5-9 per cylinder) så då är det väl bara bränsletillförseln kvar antar jag. Om någon vet vilken förgasare (övre eller nedre) som matar cylinder 2 och 3 vore det också hjälpsamt att veta.

 

Det är dock relativt blöta stift som kommer ur de två felande cylindrarna så lite bränsle verkar det i alla fall komma dit.

 

Tips på nästa steg? lämna in förgasaren till någon som kan? Hur fungerar bränslepumpen på dessa motorer och kan det vara en felkälla givet att två av fyra cylindrar verkar gå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena  är du helt säker på att det blir bra gnista?

ta bort luftburken och choka förgasarparet med handen under gång och

kolla om det blir skillnad ( håll handen framför luftinsuget )

 

verkar konstigt att ha blöta stift samt bra gnista

jag har en del v4or på mina båtar och vill påstå att dom är ganska skottsäkra

 

pröva knacka på cdiboxen hårt med öppen hand under gång ( har bytt 2st )

 

mvh //sunbird -sthlm-huddinge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror lågfarten är tilltäppt på det förgasarparet men då borde den gå på fullgas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips, har testat men blev inte så mycket klokare. Testade att slå lite på CDIn under gång, men då hände inget. Testade att choka respektive förgasare. Om jag chokade den övre hände inget, och den sög heller inte fast handen dvs skapade inget undertryck. Den nedre sög fast handen och motorn stannade när jag höll för. Den går ännu taskigare om man varvar lite, och när man har den i vattnet och har motstånd på propellern och varvar så dör den när man kommer över ett part tusen i varvtal.

 

Som du säger vet jag ju egentligen inte om det är en bra gnista eller bara en gnista. Har dock testat både mot motorblock samt med Biltemas tändningsprovare på en av de cylindrar som inte går och det är ju en tydlig gnista. Det tänder ju dock inte för stiftet är helt blött. 

 

Det låter ju därmed som tändfel, men det som gör mig fundersam dock är ju att båda cylindrarna kopplade till samma förgasare inte tänder. 

 

En annan sak jag funderade på var färgen på soppan som kommer ut bakvägen i förgasarna - den är gulaktig (se bild). Ska den verkligen se ut så?

BA1977E1-E233-45D7-99CD-20AD28983834.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror du får in kylvatten i cylindrarna...? ( brusten topp eller packning )

tyvärr inte ovanligt att det ärgar hål i topparna heller

 

den där bensinen finns inga tändstift som vill tända på tyvärr

 

du borde isf ändå få sug även om packningen är lite dålig

ta bort förgasaren och kolla att dina reedventiler öppnar

vilka cyl hade du 8,5 i komp på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var borta i helgen så har inte kunnat testa några mer saker. En fråga bara gällande vatten i soppan - om det kommer vatten in i förbränningsrummet i cylindrarna, och det är där som soppan blandas med vatten, hur kan den då rinna tillbaka till luftintaget på förgasaren? Det är även i båda förgasarna som det kommer ut liknande färgad soppablandning, och de cylindrarna som matas av den nedre förgasaren går ju även fast de får samma typ av färg på bränslet.

 

Börjar dock känna att jag felsöker lite väl mycket i blindo nu, skulle egentligen behöva hjälp tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har lite svårt att felsöka utan att se och känna själv

jag kan hjälpa dig i mån av tid om du tar båten till mig

har skickat mitt nr på pm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...