Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
AndW

Montera mantågsnät varje år?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en maxi 77 som jag ska montera mantågsnät på. Mantåget har jag tagit av varje vinter. Hur gör folk som har mantågsnät, det verkar för jobbigt att göra om varje år? 

 

Täckställningen skapar en ås över båtens längd. Jag skulle kunna låta mantåget sitta kvar och t ex sätta rörisolering över mantågslinan på vintern och lägga presenningen över. Men då blir lutningen svag och snön blir liggandes. Vore bra om nätetgick att demontera superlätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det går så lossa inför vintern mantågsstöttorna vid fästet och lägg ner mantåget inkl nätet på däcket. På våren res stöttor och nät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inget jag prövat eller sett, men det borde funka om man inte vill ha saker liggande på däck.

 

Trä en 4-5 mm rätt oelastisk lina genom hela nätets överkant och en likadant i underkant.

Nu kan du spänna upp nätet på de två linorna i samma fästen som mantåget sitter fast i.

Fäst sedan linan (med nätet på) vid varje stötta i överkant och underkant.

Komlettera ev. med några fästen i underkant.

 

Ett tips till som jag hittade.

Vaxa innan isen smälter.

org_3138.jpg.593638a696fbd9ef6e1acba15e3de023.jpg

Redigerad av Mackey
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Om det går så lossa inför vintern mantågsstöttorna vid fästet och lägg ner mantåget inkl nätet på däcket. På våren res stöttor och nät.

Jag gör likadant efter att jag såg att mantågen antog en rödaktig ton när jag förvarade dem hemma över vintern. Det händer inte när jag lämnar dem kvar. Dessutom mycket enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...