Gå till innehåll
söndag 20 juli 2025
Skeppskatt

Vatten i sidostuvfack Aquador 23. Se bild

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Och slutligen min sista post för kvällen. Hoppas ni ursäktar 😳

Varför kommer det vatten i sidostuvfacket höger sida. Ser att det är avrinningsrör i detta men varifrån kommer vattnet? Någon med Aquador 23 (eller någon annan med kunskap) som det?

IMG_1434.thumb.JPG.393ded356992ea9f177dd278ba705275.JPG

Redigerad av Skeppskatt
Felstavat i rubrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Svarat på liknande problem i en annan tråd. Torka snustorrt och lägg in ett lager med hushållspapper mot plasten. Bevaka!

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hur smakar vattnet?

Utmärkt inlägg av George! Självklart ska du smaka på vattnet och avgöra om det är färskvatten / regnvatten eller vatten från utsidan. Om du är osäker eller har dåligt smaksinne som jag kan du ta en skvätt från insidan i facket i en burk och en från  vattnet båten ligger i i en annan burk. Be någon kompis med bra smaksinne sedan bedöma dessa.
Sedan går du vidare med felsökningen

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I de senaste båtarna som jag ägt, och i andra som jag av olika anledningar krupit runt i, är det många gånger en jätteliten läcka någonstans i färskvattensystemet, på pentrypumpens trycksida.

Det är nog inte utan anledning det brukar finnas en strömbrytare så att man kan stänga av denna pump.

Jag har heller aldrig krupit runt i en båt där det är helt torrt, möjligen i någon nyproducerad båt som ännu aldrig tagits i bruk eller sjösatts...

Förra helgen tätade jag en läcka i min egen båt, det fanns tydliga spår av vatteninträngning under en mantågsstötta, ja det var sött vatten med "träsmak" en smaknyans av plywoodskiva. Då det inte fanns någon vattenslang i närheten var det ju då lätt att tro att det kom utifrån.

Kollade nu i veckan efter några ordentliga regnskurar, torrt!

Jag har skrivit om det förr, men man kan få olika smaksensationer, glykol, olja, diesel, och då har jag aldrig haft någon läcka i septiktanken eller dessa anslutningar och slangar... ännu.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips!

Jag har smakat och torkat rent. 

Vattnet smakade salt (och jag ligger i Mälaren men har för någon vecka sedan varit i saltsjön). Möjligen kan det vara Mälarvatten som när det dunstar borde bli saltare eller så är det något som kommit in förra veckan. Jag har nu torkat rent sp jag skall se om det återkommer. Ser inte något vattenläckage i övriga durkutrymmen förutom då i motorutrymmet (se separat tråd). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev Skeppskatt:

Tack för tips!

Jag har smakat och torkat rent. 

Vattnet smakade salt (och jag ligger i Mälaren men har för någon vecka sedan varit i saltsjön). Möjligen kan det vara Mälarvatten som när det dunstar borde bli saltare eller så är det något som kommit in förra veckan. Jag har nu torkat rent sp jag skall se om det återkommer. Ser inte något vattenläckage i övriga durkutrymmen förutom då i motorutrymmet (se separat tråd). 

Då är det lätt att tro att det är havsvatten som skvätt in över båten och sedan runnit ned någonstans, eller att (om stuvfacket ligger under båtens vattenlinje) att du har en läcka i skrovet eller motorns kylvattenintag.

Tänkbara ställen där det kan läcka in uppifrån är ju alla beslag som sitter skruvade på däcket. Mantågstöttor och pulpitinfästningar är extra misstänkta då de kan ha utsatts för våld vid hårda tilläggningar. Rutor och ventiler är andra saker som kan ge läckage, för att inte tala om gammaldags skruvade teakdäck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För tillfället är faktiskt vår båt torr, tog sju år att hitta alla små läckor.

Den sista var vid en skruv vid nedre infästningen av rodret. Den går igenom skrovet visade det sig. En droppe varannan sekund eller så, så det blev väl 2 cl per dygn vilket nästan inte märktes.

Det var bara en slump att jag upptäckte denna läcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...