Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Diither

Krånglande Lombardini

Rekommendera Poster

Hej allesammans!

Sen i höstas köpte vi en båt, en Norsk plastsnipa med en nyare motor installerad, en Lombardini 194 JMT, 160 hk. Det är en turbodiesel med common rail, utvecklad av fiat och då marinkonverterad av Lombardini. Samma  motor återfinns i flera bilmodeller såsom SAAB 93 1.9 TTID, Fiat Doblo, Alfa Romeo, och i några opelmodeller. 

Vi var först mycket skeptiska då priset var högt. Dock fick förra ägaren problem med motorn i samband med försäljningen,och han bytte ut flera dyra delar, den startade, och gick braupp till 1900 RPM, där den sedan tvärdör, lättstartad efter detta. Jag har haft god hjälp av Rhodals Marin, men försöker även här, det kanske kan ge något?

Förra ägaren demonterade spridarna och skickade dem till Bosch center, och de är rengjorda, borde inte vara något fel med dem. Högtryckspumpen till commonrailen är utbytt (ink kamremsbyte) ca 20 000 kr, liksom att matarpumpen är kontrollerad av Bosch, och är välfungerande.

Turbon hade kärvat lite så den är totalrenoverad på turboservice Hisingen (det kan ju kvarstå vissa justeringsinställningar, men den är alltså helt ny kan man säga, inställd enl specifikationenpåturbon).

Felsökningen av motorn ger 2 st felkoder

Current: P0092 Pressure control valve

Historic: P0230 Pre-supply pump power stage -----0100: OC

Vidare kan man utläsa via datorn att bränsletrycket i common railen är ca 2,5 ggr högre än vad det skall vara.

Turbon laddar ca 0,2 bar vid ca 1900 rpm då motorn dör, den skall öppna ventilen vid 1,5 bar.

 

Nu har Rohdal hjälpt mig en hel del,och de tror att det är den nya högtryckspumpen som  är fel spec på, då denna finns i en uppsjö av varianter av denna, den är dock beställd från Lombardini Italien, det är en renoverad utbytespump. Denna nya pump har omkastade bränsleanslutningar, och bränsleregulatorn ser inte alls likadan ut varpå misstanken nu är att fel bränslepump de facto sitter monterad. Vi har nu valt att renovera den gamla originalpumpen på en dieselfirma i Luleå. Rutinerad mekaniker hjälper till med själva bytet (kamremsjobb) och trångt som attans.

 

Är det någon vänlig själ som kan komma med ideer, tips eller någonting annat som kan hjälpa oss med denna fina båt.

Motorn har endast gått ca 140 timmar, körd lite grann varenda år. Alla bränsleslangar utbytta, liksom alla filter. Tanken tömd och fylld med ny diesel i samband med de nya filtrena.

 

Hjälp!

 

Mycket tacksam för svar.  

PS, jag har massor med bilder och filmer på vad som händer vid gaspådrag om någon är intresserad 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har provat en annan common rail sensor,för att se om det var denna det var fel på, men samma fel uppstår där. Turbotrycket (0,2 bad) är uppmätt med en extern turbotrycksmätare, och detta värde stämmer bra överens med felsökningsdatorns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Diither:

Antar att motorn är väldigt lik VP D3

 

 

Nej. Inte ens till färgen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Diither:

Någon?

 

Verkar ju helt klart vara relaterat till bränsletrycket. Har du mätt om regulatorn får signal/har spänning? 

Typiskt brukar det ligga 5 volt på givare. Denna spänning fluktuerar sedan mellan 0-5 volt på signalkabeln. Försök utröna vilken som är signalkabeln på kontakten till bränsletrycksregulatorn. (Elschema eller googla.) Tryck sedan i en voltmeter bakifrån på kontaktstycket och se om den reglerar öht. Gör den inte det kommer det ligga samma spänning (5V?) konstant. 

Kan vara svårt att få vettiga värden med en voltmeter när motorn är igång men om voltmetern blir ”tokig” kan man anta att givaren skickar signal iaf. 

På en bil brukar man ha tändningen igång och dra runt motorn med ett spärrskaft och hylsa på vevaxeln. Det blir då väldigt tydligt på ex,vis kam och vevaxelgivare. 

Det lär ju vara en servomotor som reglerar själva ventilen. Får den spänning?  

 

Alltihop sitter förmodligen i samma kontaktstycke så kruxet är att veta vad som är vad. Men det verkar ju som att bränsletrycksregulatorn inte reglerar som den ska med felkod P00092. 

 

Kan ju också vara fel på styrdonet (boxen) men troligen inte. 

 

Sådana här fel kräver lite systematisk felsökning och en massa googlande om man inte har tillgång till original verkstandshandböcker och elscheman. 

 

Skickar med en länk om generiska felkoder. Visserligen från bilvärlden men det funkar samma lika på alla common rail maskiner. 

 

https://www.obd-codes.com/p0092 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och supertack för klok input. Kontaktdonen på denna motorn är dessvärre helgjutna och llir därför mycket svåra att mäta upp. En ide som jag haft är att bygga stift mellan donen så jag kommer åt,  men misstänker att det skapar förvirrande resistans. Men det du talar om i det stora hela pekar ju i samma riktning som mina och Rohdals tankar. Ska nu naturligtvis ge mig an denna kontakt för att se om jag åtminstone kan rengöra den. Supertack, verkligen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Diither:

Hej och supertack för klok input. Kontaktdonen på denna motorn är dessvärre helgjutna och llir därför mycket svåra att mäta upp. En ide som jag haft är att bygga stift mellan donen så jag kommer åt,  men misstänker att det skapar förvirrande resistans. Men det du talar om i det stora hela pekar ju i samma riktning som mina och Rohdals tankar. Ska nu naturligtvis ge mig an denna kontakt för att se om jag åtminstone kan rengöra den. Supertack, verkligen!

 

Såg nu att Du i det tidigare inlägget nämnde att den nya bränsletrycksregulatorn inte såg alls likadan ut. 

Kan stiften sitta olika på kontaktstyckena? 

Passa på att mäta upp kabeln mellan regulator och styrdon också. Just in case. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen och tack för ditt engagemang. Hela högtryckspumpen är utbytt. I denna inkluderas regulatorn, som såg helt annorlunda ut än på originalpumpen. Originalpumpens regulator skickades till mig för byte, men jag insåg direkt att detta ej var samma, då den som satt på plats i nuläget har två skruvfästen, och original har tre. Jag har dock funderat över vad du skrev tidigare, och finner detta som mycket relevanta orsaker till detta fel. Huvudspåret är dock att det är fel pump (och då såklart även bränsleregulator, då de kommer ihop) är specat för en annan motor, även om det enl grundspecen är samma pump. Inte alls lätt att reda i för en sjuksköterska som mig, men, förhoppningsvis löser det sig. Ska mäta upp regulatorn om möjligt. Hoppas att Rohdals inte skinnar mig ekonomiskt, de var de som beställde den misstänkt felaktiga bränslepumpen från början, enl original reservdelslistan, men vad som levererade så helt annorlunda ut än originalet, alltså inte Rohdal som bär ansvaret enl mig utan lombardini, italien som uppenbarligen levererat en boschpump, men inte den som passar denna motorn avseende bränsletryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men felet fanns väl även innan man bytte pump? Därför jag spekulerade i givarfel eller fel i kablaget. 

Vore ju tråkigt att byta så mycket dyra grunkor pga, en klämd sladd. 

 

En sjuksköterska borde vara alldeles ypperligt spantad för lite systematisk felsökning. Även om det kanske krävs lite teoriplugg. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan man bytte högtryckapumpen startade inte motorn vid sjösättningen 2018. Den startar ju alldeles ypperligt med den nya pumpen, men ger sig som sagt konsekvent vid ca 1900 rpm. Förhandsinformation från firman som renoverar originalpumpen säger att den var igensatt p ga miljödiesel som stått för länge. Kanske något annat också. Den totalrenoveras iallafall nu.

 

Att renovera en pump kostar mindre än hälften av att köpa en renoverad utbytespump. Kan ju vara bra för alla att veta.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst.

Det var högtryckspump och regulatorn som var felet. Utbytespumpen som monterades på motorn var alltså ej kompatibel, trots att den beställdes från lombardini Italien, enl korrekt artikelnummer.

Allt funkar nu bra.

Varvade idag upp båten till 3500 rpm, och nådde nog redan där skrovets maxfart, alltså 1000 rpm från motorns maxvarv. 

Detta känns naturligtvis som en enorm seger efter 8 månaders grubblande.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...