Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
miniraser

Trimpla funkar inte alls som jag trodde

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en Crecent 410 med en Mariner 10hk från 99.

Nu har jag satt dit trimplan och känner mig besviken. Den planar inte alls snabbare och dessutom går den ett par knop långsammare. Jag har svårt att tro att den minskar bränsleförbrukningen, snarare ökat. Här under finns en länk till trimplanet jag monterat.

https://www.watski.se/Hydrofoil-LZ-11bUC

Redigerad av miniraser
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är bara plojgrejor.  En sådan liten båt behöver inga trimplan det är bättre att flytta runt lasten. Istället för dessa kunde du grävt ned en fläsksvål norr om dasset😁

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Haha! Fläsksvål 😂

 brukar jag gräva ner på östra sidan ;)

Helt seriöst så minns jag när farsans kusin slängde på ett trimplan på sin aluminiumbåt med 15hk och gjorde ganska stor skillnad. Det var ca 20-25 år sedan och förmodligen helt andra trimplan. Enda förbättring jag upplever med dessa är att den tappar mindre fart vid kraftiga svängar.

Redigerad av miniraser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde även kunna hålla båten i plan vid lite lägre fart.

 

Du borde inte tappa två knop på toppfarten tycker jag, lite tapp kanske, men inte två knop. Kanske lite tid för att trimma in motorn efter de nya förutsättningarna kan ge farten tillbaks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, riggvinkeln torde vara en viktig faktor. Kanske speciellt med dessa monterade. Om riggen lutar lite inåt mot aktern så bromsar ju trimplanen en aning. Syftet med de där är att ge aktern lite mer bärighet och stadga i högre hastigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det hade varit fördelaktigt med hydrofoil så hade ju alla motorer sett ut så från fabrik.

 

De kanske kan hjälpa att göra det hela mindre dåligt om man har fel motor till båten, eller har en dåligt konstruerad båt.

 

Så skruva av skräpet igen, och kör och var glad.

 

Bifogar bild på trimplan, det du har monterat kallas hydrofoil.

EC7A4725-36C6-431C-B084-7D163D9C8504.jpeg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Frippe68:

Om det hade varit fördelaktigt med hydrofoil så hade ju alla motorer sett ut så från fabrik.

 

De kanske kan hjälpa att göra det hela mindre dåligt om man har fel motor till båten, eller har en dåligt konstruerad båt.

 

Så skruva av skräpet igen, och kör och var glad.

 

Bifogar bild på trimplan, det du har monterat kallas hydrofoil.

EC7A4725-36C6-431C-B084-7D163D9C8504.jpeg

👍👍👍👍👍👍👍 Här skall tummarna vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Mackey:

Du borde även kunna hålla båten i plan vid lite lägre fart.

 

Du borde inte tappa två knop på toppfarten tycker jag, lite tapp kanske, men inte två knop. Kanske lite tid för att trimma in motorn efter de nya förutsättningarna kan ge farten tillbaks.

Måste upp i drygt 8 knop innan något händer och det tar ca 300-400 meter.

Jag får testa att greja fram och tillbaks med motorn.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Strmbrg:

Ja, riggvinkeln torde vara en viktig faktor. Kanske speciellt med dessa monterade. Om riggen lutar lite inåt mot aktern så bromsar ju trimplanen en aning. Syftet med de där är att ge aktern lite mer bärighet och stadga i högre hastigheter.

Ska kolla på riggvinkeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Frippe68:

Om det hade varit fördelaktigt med hydrofoil så hade ju alla motorer sett ut så från fabrik.

 

De kanske kan hjälpa att göra det hela mindre dåligt om man har fel motor till båten, eller har en dåligt konstruerad båt.

 

Så skruva av skräpet igen, och kör och var glad.

 

Bifogar bild på trimplan, det du har monterat kallas hydrofoil.

EC7A4725-36C6-431C-B084-7D163D9C8504.jpeg

Trodde det hette trimplan eftersom det var det jag googlade på. En dag som man lär sig något nytt är en bra dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått några riktigt bra förslag här och kommer att testa dom alla innan jag tar beslut om avmontering eller ej. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många räknar du med att lasta i båten? Och samtidigt få den att plana.Fyra meter båt och tio hästar låter inte som det optimala ekipaget för planing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Hur många räknar du med att lasta i båten? Och samtidigt få den att plana.Fyra meter båt och tio hästar låter inte som det optimala ekipaget för planing.

Vi köpte den ny och den planade fint de första 7-8 åren med 4st vuxna i. I ytterligare några år så planade den med 2 vuxna och 2-3 barn. Efter det har den planat med 1-2 personer, men med åren har det varit svårare. Jag förstår att motorn behöver en översyn och förmodligen behöver nya kolvringar.

Tänker även kolla eventuella strypningar. Den kan fortfarande plana, men med mycket besvär. Jag hade hoppats på dessa vingar då jag är sjukpensionär och inte har ekonomi för större utsvävningar.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara motorn. 

Hur ser botten på båten ut..?

Finns det vatten i ett dubbelskrov som gjort båten tyngre?

Osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Peter_K:

Det behöver inte vara motorn. 

Hur ser botten på båten ut..?

Finns det vatten i ett dubbelskrov som gjort båten tyngre?

Osv...

Håller med om att det inte behöver vara motorn, utgår ifrån att det är en tvåtaktare. En sådan håller hur länge som helst om den är rätt skött och fått gå med rätt olja. Men det är klart har den fått slita med full gas under långa perioder

och inte fått varva ur i mellan åt så kanske den gett upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Det behöver inte vara motorn. 

Hur ser botten på båten ut..?

Finns det vatten i ett dubbelskrov som gjort båten tyngre?

Osv...

Botten brukar jag hålla efter och jag "upplever" inte att båten blivit tyngre. Vänder den varje höst och vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Jorgen01:

Håller med om att det inte behöver vara motorn, utgår ifrån att det är en tvåtaktare. En sådan håller hur länge som helst om den är rätt skött och fått gå med rätt olja. Men det är klart har den fått slita med full gas under långa perioder

och inte fått varva ur i mellan åt så kanske den gett upp.

Jag har bara behövt strax över halv gas tidigare för att den ska plana. Ibland har jag kört fullt. Om jag gjort lagom av båda vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med all respekt men jag tror du tänker lite fel. "trimplan", plattor är saker som sänks ner i vattnet. Det är då oundvikligt att dessa plattor orsakar vattenmotstånd när båten färdas framåt. Detta ökade vattenmotstånd ska då göra att din båt går fortare? 


Frippe68 skrev:

De kanske kan hjälpa att göra det hela mindre dåligt om man har fel motor till båten, eller har en dåligt konstruerad båt.

 

Håller helt med Frippe68. Jag har trimplan på min båt. Använder dem endast vid extrem sidvind för att motverka att båten lutar för mycket. Då får jag betala med minskad fart och ökad bränsleförbrukning.


Trimplan på mindre båtar är överreklamerat.

Nu kommer säkert någon skriva att båten går lättare upp i plan eller annat. Ok, fine! Då har du hittat din lösning. Använd den.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Med all respekt men jag tror du tänker lite fel. "trimplan", plattor är saker som sänks ner i vattnet. Det är då oundvikligt att dessa plattor orsakar vattenmotstånd när båten färdas framåt. Detta ökade vattenmotstånd ska då göra att din båt går fortare? 


Frippe68 skrev:

De kanske kan hjälpa att göra det hela mindre dåligt om man har fel motor till båten, eller har en dåligt konstruerad båt.

 

Håller helt med Frippe68. Jag har trimplan på min båt. Använder dem endast vid extrem sidvind för att motverka att båten lutar för mycket. Då får jag betala med minskad fart och ökad bränsleförbrukning.


Trimplan på mindre båtar är överreklamerat.

Nu kommer säkert någon skriva att båten går lättare upp i plan eller annat. Ok, fine! Då har du hittat din lösning. Använd den.

 

Snabbare har jag inte förväntat, men inte att den ska gå långsammare.

Farsans kusin hade liknande och den gick både snabbare, planade lättare och drog mindre bränsle. Förstås ingen garanti att det fungerar likadant på min båt, men jag måste ju testa för att veta.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För mer än 30 år sedan hade jag en styrpulpetbåt, en Lohi 435 med 35Hk Evinrude på.

Den båten bar tung i rumpan och grävde gärna ned sig och var ibland svår att få upp i planing.

Då fanns det en fena som hette "Dolphin" som man skruvade fast på kavitationsplattan, Dagens Hyrdofoil ser väldig snarlik ut.

Men denna fena monterad fick jag en helt ny båt, kändes det som, den kom upp i planing väldigt snabbt och blev stabilare under fart. Snabbare gick det också, 3-4 knop över lag.

Men det var på den båten det, måhända kan det skilja sig mellan olika båttyper, å andra sidan måste man ju ställa in riggvinkeln noggrant.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev miniraser:

Snabbare har jag inte förväntat, men inte att den ska gå långsammare.

Du menar att farten ska vara oförändrad? Har du provat att förändra riggvinkeln? Den är otroligt viktig.

Hur gick din båt när du kör fullt innan du monterade trimplanen? Ligger fören nere och bromsar? Kan du ta en bild och visa hur motorn är monterad?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer nog aldrig att fungera på ett fast fix montage.

Förmodligen trycker denna tingest ned aktern för mycket.

Normalt går det ju till på följande sätt. Har man extra lass i aktersoffan

så trimmar man ned motorn eller drevet, varefter man hissar detsamma allt eftersom farten ökar tills man får rätt balans. Detta fungerar ju inte med

ett fast riggläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om riggen pekar lite utåt så skapar det rimligtvis en effekt som gräver ner aktern på båten. Alltså än mer med hydrofoil än utan. Om riggen pekar lite inåt så blir det därför sannolikt tvärtom. Men, att lyfta aktern är såklart mer effektkrävande än att gräva ner den, så istället blir nog resultatet just bara en broms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Det kommer nog aldrig att fungera på ett fast fix montage.

Förmodligen trycker denna tingest ned aktern för mycket.

Normalt går det ju till på följande sätt. Har man extra lass i aktersoffan

så trimmar man ned motorn eller drevet, varefter man hissar detsamma allt eftersom farten ökar tills man får rätt balans. Detta fungerar ju inte med

ett fast riggläge.

Jodå, man beordrar besättning och/eller passagerare att flytta sig ombord. En tung verktygs- eller fiskelåda kan flyttas i samma syfte.

Jag hade fix riggvinkel, visserligen litet trixigt men det funkade efter övning.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara populärt att såga sånt som man inte testat själv.

Jag är iallafall överbevisad att det har fungerat på andra båtar.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att flytta personal eller gods framåt i båten utgick jag

ifrån att man begrep  att man skulle göra. Det var det första steget i båtåkandets ädla konst man fick lära sig, när man hade en   undermotoriserad båt.

Att sedan flytta dessa bakåt allteftersom farten ökade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Jorgen01:

Att flytta personal eller gods framåt i båten utgick jag

ifrån att man begrep  att man skulle göra. Det var det första steget i båtåkandets ädla konst man fick lära sig, när man hade en   undermotoriserad båt.

Att sedan flytta dessa bakåt allteftersom farten ökade.

Jag har redan ganska bra koll på hur man flyttar runt folk och hur man lastar.

Uppvuxen i skärgården. Däremot är jag uppvuxen med en pappa som var helt ointresserad av motorer och därför har jag fått lära mig sånt på egen hand. Där har jag uppenbarligen brister och vänder mig därför till er.

Med tanke på hur bra den gick tidigare och båten trots allt bara är godkänd för 15hk så känns det inte underdimentionerad.

Klart att jag velat ha en större, men ekonomin tillåter inte det.

Farsan rodde hellre en mil än att starta en motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev miniraser:

Jag har redan ganska bra koll på hur man flyttar runt folk och hur man lastar.

Uppvuxen i skärgården. Däremot är jag uppvuxen med en pappa som var helt ointresserad av motorer och därför har jag fått lära mig sånt på egen hand. Där har jag uppenbarligen brister och vänder mig därför till er.

Med tanke på hur bra den gick tidigare och båten trots allt bara är godkänd för 15hk så känns det inte underdimentionerad.

Klart att jag velat ha en större, men ekonomin tillåter inte det.

Farsan rodde hellre en mil än att starta en motor.

Inget fel på en sådan farsa, att ro är bra för både kropp och miljö.

Det är ju även snyggt med väldefinierade deltamuskler vilket man får om man ror.🚣‍♀️ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Jorgen01:

Inget fel på en sådan farsa, att ro är bra för både kropp och miljö.

Det är ju även snyggt med väldefinierade deltamuskler vilket man får om man ror.🚣‍♀️ 

Farsan och farfar var stora förebilder, farfar var både flottare och fiskare.

Farsan ville inte ha någon motor, men när jag var 9år så fick jag min första motor, en orange cresent på 4hk. Farsan fortsatte att ro. Jag pendlade mellan motor och att ro, jag tyckte båda var lika roligt. Från 8år-ålder har jag rott 4,5 km till båtplatsen vid kajen. Det blev en fin tradition som jag minns med glädje.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...