Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nossnahoj

Angöraren - världens bästa dricka

Rekommendera Poster

Glaset man häller upp efter en dag på sjön, precis när man kommit i hamn och allt är förtöjt och säkrat - det är nog det godaste man kan dricka. Min farbror, som lärde mig seden tog en snaps, medans jag och frugan oftast tar en skål bubbel och barnen skålar i läsk. Oavsett typ av dricka är angöraren en av höjdpunkterna jag ser fram emot under dystra dagar. Idag intogs den i Saltsjöbaden efter trevlig medvindstur från Mälaren.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bitter Drams Gammeldansk blir det hos oss, de gånger man kan samordna tilläggningskaffet, eftersom det ovillkorligen även skall vara ett wienerbröd till kaffet och gammeldansken.

Gammeldansken tillverkas i Norge.

Nohabs gammeldanskar tillverkades i Trollhättan, men det är en annan historia.

Bra wienerbröd kan man inhandla hos Zetterlinds efterträdare i Fjällbacka, om man tappat GPSen i sjön och förlorat orienteringen kan påsnavigering verkställas efter besök på detta eller annat konditori.

 

Således brukar det oftare bli en kopp (för-)middagskaffe efter tilläggning hos oss.

Tilläggning sker absolut senast kl 13, kommer man senare till såväl gäst- som de populäraste naturhamnarna är det fullbelagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påsitionering kan jag förstå, men påsnavigering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev AndW:

Påsitionering kan jag förstå, men påsnavigering?

Även kallad skorpmetoden. Man går iland till det lokala bageriet och köper skorpor. På påsen står det var man är. Funkar numera bara i Malmö.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev AndW:

Påsitionering kan jag förstå, men påsnavigering?

 

33 minuter sedan skrev bhemac:

Även kallad skorpmetoden. Man går iland till det lokala bageriet och köper skorpor. På påsen står det var man är. Funkar numera bara i Malmö.

Av miljöskäl återgår man nu på bagerier och konditorier till papperspåsar, man får ju då hoppas att trycksvärtan är miljövänlig också. När man handlar på ICA eller Coop, har man med sig en egen kasse, lika meningslöst som att ha en kompass med magnetfäste om man kommit sig bort.

 

Skorpor funkar, men ofta är dom färdigförpackade i prassliga plastpåsar. Setterlinds (i Fjällbacka) marängberg är världsberömda, dom säljes i lösvikt och läggs i papperspåse med konditoriets namn, adress. postnummer och telefonnummer på. Då vet man ju var man befinner sig.

Förr kunde man riva ut kartorna ur telefonkatalogen, man hade ingen aning om hur djupt det var, däremot hade man full koll på vilket riktnummerområde man befann sig i.

 

Till marängberg som avnjuts i Fjällbackas gästhamn funkar bryggkaffe, i naturhamn går det bra med vilket kaffe som helst.

Kvällstid kan man ju spetsa kaffet med irländsk whisky, farinsocker och grädde, det försämrar inte alls kaffets smak, tvärtom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en kall seglats och man är lite frusen blir det ibland varm glögg som piggar upp kroppen. Men under förra sommarens högtryck med medelhavsvärme blev det oftast en kall öl istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 juni 2019 vid 14:28 skrev per_62:

Efter en kall seglats och man är lite frusen blir det ibland varm glögg som piggar upp kroppen. Men under förra sommarens högtryck med medelhavsvärme blev det oftast en kall öl istället.

I en välkänd (=ökänd) gästhamn var vi några beättningar som gjorde sålunda en kulen julikväll. altså korkade upp några buteljer med Blossa.

Inte nog med det, det plockades dessutom upp en del musikinstrument ur båtarna. Så med sättningen 2x ukulele, tamburin, kazoo och tenorsaxofon bjöd vi i båtgrannarna även på såväl "White Christmas" som "Rudolph with the red nose", möjligen också "Sakta vi gå hem  genom stan" i helt nyupptäckta tonarter, detta till båtgrannarnas tvivelaktiga glädje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar göra krambambuli när det varit kallt och jävl...gt.

Är det varmt är ofta öl godast tycker jag.

 

Idén med påsnavigering gillar jag, måste prövas.

Problemet är väl att vi brukar ligga i naturhamn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varm nyponsoppa! Går att hälla i lite rom för de som har svårt att klara sig utan alkohol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade vare sig glögg eller nyponsoppa med oss idag så angöraren fick bli ett glas rosé (kanske kan påminna om rom/nyponsoppa utseendemässigt iaf?) vid Rastaholms gästbrygga. Vågar inte ta fram ukulelen heller för det är lite blandad flagg och ålder på besättningarna på grannbåtarna. Men bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...