Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Flytta waypoint till ny/annan plotter

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi köpte ny plotter och ville flytta över en massa WP till den.

Fick lite tips här på MG, men tänkte fylla på lite för kommande "generationer".

 

Jag fick tips på GPS Utility som man kan

ladda ner här.

 

Mycket kraftfullt program, men kostar pengar om man har mer än 100 WP, vilket vi hade.

Det är absolut värt att betala för detta, men när det gäller att konvertera en gång så kändes det värt att leta vidare lite för att spara 800:- kronor.

 

Jag hittade så småningom GPSBabel (troligen hade det varit bättre at arbeta ihop pengarna till GPS Utility) som är kostnadsfritt och ligger under GNU Public License.

Ladda ner här.

 

Har man nytta av programmet vill man ju också betala en slant så skillnaden blir nog inte så stor egentligen.

Det är lite "pyssligare" än GPS Utility men funkar bra för konvertering när man väl kommit på hur man gör.

Det går inte att redigera och editera i själva programmet utan det är en ren konvertering från ett format till ett annat, precis vad vi behövde.

 

Vill man redigera så kan man spara ner data så att det går att läsa i tex. Excel och göra det man vill där för att sedan konvertera till det format man önskar. Det går dock inte att konvertera direkt till XLS eller andra excelformat utan man får gå via något annat format som tex. CSV eller TXT. Lite mera meck, men funkar.

 

Hoppas detta kan underlätta för någon/några som har bytt plotter eller är på väg att göra det.

 

Fyll gärna på med erfarenheter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt GPS Utility mycket men det var några år sedan  och hade ingen begränsning.

De senaste åren har jag haft tur, antingen har man kunnat exportera som .gpx eller så har man kunnat föra över via kabel och NMEA0183.

Som mellanstation brukar jag köra över till en dator med OpenCPN, då kan man också redigera mm. Dessutom, en bra backup.

Kör även över tracks som jag sen gör om till rutter.

Bra vinterpyssel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...