Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bhemac

Vad har n för shoppingvagn i båten?

Rekommendera Poster

Egentligen tycker jag shoppingvagnar är förskräckligt. Men visst fungerar det och ibland skulle det vara praktiskt.

I Spanien utan bil så man är tvungen att ha shoppingvagn för att få hem vatten, cava, meloner mm som både är tungt och klumpigt.

Lyxvarianterna har ett separat, isolerat kylfack längst ned.

Ibland ligger man långt ut på bryggorna och behöver underlätta transporterna. I Långedrag hade jag det så, det var riktigt långt från parkeringen till båten. Men det fanns oftast lånekärror. Fast då var man ju tvungen att gå tillbaks med dem.

Tyvärr har shoppingvagnar ofta små hjul av dålig kvalitet och jag tycker de hela tiden nafsar mig i hälarna.

Men det finns säkert bättre.

Någon har jag sett att man kan ha som kärra bakom cykeln, inte helt fel.

 

Till “Golf Trolley’s” finns ju bra batterier som passar elutombordare också men det är kanske överdrivet med eldriven shoppingvagn?

Erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade haft behovet hade jag nog faktiskt byggt en egen. Vagnhjul, metallrör, tyg, axellager, m m, är lätt att köpa i "lösvikt". Skulle vara ett kul projekt! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att shoppingvagnen ska vara enorm när den används och mikroskopisk när den ska stuvas (packas ner, inte göras stuvning av).

Ett test av zigenarvagnar. Nu kommer säkert tråden att spåra ur, förlåt...

 

En sådan här kanske...

 

903521416_Hopfllbarskrinda.jpg.c521d9627cee74bd8d2d09e5d90d7a65.jpg

En hopfällbar skrinda.

Det finns förhoppningsvis någon med lagom stora hjul som får plats i båten och som rullar bra i grus och sand...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller en sådan här

768279626_Hopfllbarcykelkrra.thumb.jpg.300942a9592932c63301dd06dafd2f76.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Skulle vara ett kul projekt!

Absolut, det finns redan i pärmen "Ej helt avslutade projekt". Tyvärr finns det roligare projekt.

 

En skrinda är nog väldigt bra men så mycket mat tänkte jag inte transportera!

En hopfällbar pirra har jag i bilen, den har gjort god nytta för att transportera batterier mm.

Om man har något hopfällbart så måste det vara mycket enkelt montera ihop annars använder man den inte.

Cykel är ett halvbra alternativ, i synnerhet med bra packfickor (hemska men bra saker det med). Jag har en mycket bra hopfällbar cykel, fabrikat Dahon. Tidigare var det bökigt att få ner den i stuven men nu har jag akterhytt och det är praktiskt. Har en viss fundering få att elektrifiera den, i synnerhet om jag får ett statligt bidrag.

Annars får det bli en sådan här på badbryggan:

 

Elmoped Ubco 2x2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du cykel är ju en cykelkärra ett bra komplement.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en ihopfällbar säckkärra, där även hjulen viks in, så den blir helt platt.

Förra säsongen använde jag den bara en gång. Körde vattendunkar på Syd Koster från tappstället till bryggan. Dessvärre är vagnens utfällbara lastyta inte kompatibel med tiolitersdunkar.

När vi handlar matvaror har vi ryggsäckar med oss och ibland klövjeväska till hunden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dramaten med stora hjul och som är liten hopfälld borde i de flesta fall räcka. Kanske en Rolser RSG Logic vikt ca3kg (43L) klarar upp till 40kg men rekommenderat 25kg.  24cm hjul som kan demonteras så att det blir ett platt paket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolsern ser fin ut. Visst, 1500 spänn men funkar det så är det ok.

Några saker som jag tänker på:

Handtaget måste vara ganska högt annars slår man i hälarna.

Stor hjul, absolut!

Aluminium, självklart.

Sen ska den vara ganska bred, annars välter den lätt.

En del har en krok så mn kan hänga på en kundvagn i butiken.

Så där vansinnigt enkel att fälla ihop behöver den inte vara, jag kastar bara ner de i akterhytten.

Ytterfickor är bra, där kan man stoppa ner dricka och frukt som behövs under färden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har den här lättviktaren:

https://trolley-center.com/epages/117199f5-3b9a-4125-aaf8-6277e1b2c2bc.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/117199f5-3b9a-4125-aaf8-6277e1b2c2bc/Products/115-103-90

20 cm hjul som tas av, stativet skjuts och fälls ihop och blir nästan platt,

Hjulbasen är dock smal och tyngdpunkten något hög, så man får ta det försiktigt när man passerar trottoarkanter med lastad vagn. Funkar även som lätt pirra för vattendunkar,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev speljakt:

Hjulbasen är dock smal

Jag ser det, 40 cm. En del har 50 cm det är nog bättre.

Tyngdpunkten kan vara ett problem, det är ju inte alltid man har tid att lasta rätt i butiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...