Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JonasAx

Erfarenheter av Biltema pump Art. 25-987

Rekommendera Poster

Jag planerar att installera en vattensäck dit jag vill pumpa färskvatten från min färskvattentank. Huvudsyftet är att balansera upp båten  som oftast har en lätt slagsida pga att mycket utrustning (ankarspel bl.a.) sitter monterade i ena sidan.

En lösning på att fylla vattensäcken är att ha en pump som går att köra åt båda håll mellan säcken och min tank.

Biltemas pump verkar som den går att köra åt båda hållen. Läckflödet när den står still vet jag inte hur stor det är men jag har inga stor tryckskillnader så jag misstänker att det kan försummas.

 

Har någon här denna pumpen? Funkar det bra? Väsnas den mycket? Framförallt, går den att köra i båda riktningarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ser inte ut att vara tänkt för dricksvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Den ser inte ut att vara tänkt för dricksvatten.

Du har nog rätt. De har en pump med PTFE kugghjul som kallas tryckvattenpump med backventil. Den kanske går att demontera backventilen på. Andra alternativet är att koppla in mig på båtens tryckvatten med en kran för manuell justering. Sen kommer ju frågan om avtappning som blir ytterligare en ventil... I-landsproblem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Den ser inte ut att vara tänkt för dricksvatten.

Inte? Bara saltvatten??

"Självsugande elpump för pumpning av vatten, som länspump för båtar eller för pumpning av diesel"

 

Dennästan ända pump som kan användas att pumpa åt båda hållen är en kugghjulspump. Osäkert om denna är det. Kläm och känn.

Annars blir det två pumpar. En sådan HÄR har jag haft som pentrypump, pumpar 17lit/min så det är ganska bra ös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Inte? Bara saltvatten??

"Självsugande elpump för pumpning av vatten, som länspump för båtar eller för pumpning av diesel"

 

Dennästan ända pump som kan användas att pumpa åt båda hållen är en kugghjulspump. Osäkert om denna är det. Kläm och känn.

Annars blir det två pumpar. En sådan HÄR har jag haft som pentrypump, pumpar 17lit/min så det är ganska bra ös.


Missförstod du med avsikt?

Dricksvatten är vatten som är ok att dricka. Det har inget med salt eller sött att göra.

En pump som beskrivs som den i länken tolkar jag inte som avsedd för dricksvatten. Den kanske släpper ifrån sig ohälsosamma ämnen i drift.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev raol:

En pump som beskrivs som den i länken tolkar jag inte som avsedd för dricksvatten. Den kanske släpper ifrån sig ohälsosamma ämnen i drift.

Borde man inte påpekat det? Står inget om det i manualen.

--

Det är en kugghjulspump så utan backventilen så ska den kunna pumpa åt båda håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till pentrypump skall man ha en membranpump, kallas även för diafragmapump.

kallas även för "tryckvattenpump" hos Biltema med fler.

Anledningen till att man skall ha en sådan är att den är självsugande ger ett jämt flöde och tål att torrköras. Visserligen är även kugghjuls- och impellerpumpar självsugande och ger ett ganska jämt flöde, men dom tål sällan att köras torra.

De mindre modellerna som man dränker i tanken är en annan typ av impellerpump, eller snarare en centrifugalpump som tål torrkörning men ger ett mindre flöde.

Varje ändamål har sin pumptyp ombord, välj rätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår är det bara kugghjulspumpar som uppfyller kravet på att vara reversibel och vara hyfsat tät när den står still. Den billiga centrifugalpumpen tror jag faller på att den ”läcker” när den inte går och att två antiparallella troligen bara pumpar runt vattnet mellan pumparna.

 

Satte frun där jag tänkte ha vattensäcken idag och det behövs nog nästan 2 st fruar för att båten skall väga jämt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev JonasAx:

Satte frun där jag tänkte ha vattensäcken idag och det behövs nog nästan 2 st fruar för att båten skall väga jämt... 

Kan vara en intressant lösning ;)

Om du har två centrifugalpumpar så får slangen på trycksidan gå i en båge uppåt och med en lite avluftning så kommer inget vatten rinna av sig självt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars går det väl att ha två enklare pumpar, en i varje riktning, och sen ha en ventil med tvåvägsomkopplare på vardera sidan om pumparna. Visst blir det lite mer manuellt, men det blir åtminstone enkelt att få till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs inga ventiler.

En kille har dubbla dieseltankar och två bränslepumpar.

SB pump suger i botten på SB tank och trycker in på toppen av BB tank.

Och vice versa. Fungerar tydligen perfekt och till en bråkdel av kostnaden för en riktig "crossflowpump" skulle kosta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack era inspel. Jag får nog fundera lite till. Börjar med att fylla säcken för att se om det funkar först innan jag kopplar in pumpar och ventiler...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...