Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AndW

Alternativ till sockerbit

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Vad är egentligen det rätta sättet att skarva kabel på om man inte kan använda sockerbit. Sockerbit är attraktivt då den 

 

1. Går att koppla kablar av olika dimension

2. Går att koppla förgreningar, med två kablar under samma skruv, till och med tre om man får svära lite.

3. Är ganska liten och nätt och billig.

4. Är isolerad mot petning och oavsiktlig kortslutning

5. Kan skruvas fast i en vägg om man vill.

 

Den är inte bra på nåt men hyfsad på mycket.

 

Idag skulle jag t ex förgrena en kabel till två, och helst tre, och ena kabeln var tunn. Detta skulle jag göra tvp gånger per pol dvs fyra gånger. Det blir en himla massa konstiga flatstift om man ska göra det med sådant, lite dyrt också, och nån sorts kabelsko tar alltid slut. Plintar ska vi bara inte tala om.

 

Kanske borde man köra ringkabelskor och skruva ihop med en maskinskruv? Löser punkt 1-3, även om det på kabelskorna alltid blir lite dåliga på tunna kablar. Saknar punkt 4 främst.

 

Jag tänker på grejer som drar max någon ampere, t ex belysning. 

Redigerad av AndW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att löda är bra.

Förr var socker bitarna gjorda i mässing då fungerade det bra.

Men även jag använder sockerbitar. Givetvis med intensionen att snarast byta ut. Men kletar man in lite vaselin eller kontaktfett så fungerar de länge. Lindar man dessutom in dem i vulktejp så håller då nog i evigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du menar att klämman var i mässing, men höljet i plast? Vad är det för failure mode på sockerbitar egentligen? Tänkte att ärgen tog dem till slut men jag har kanske inte koll. Varför var mässing bättre?

 

Löda är svårt att göra med tre kablar i en punkt, tar tid, och tunna kablar går av medans man pillar.

 

Jag kanske borde köra sockerbitar bara helt  enkelt :) I alla fall för belysningen i en garderob som i detta fall.

 

Vore käckt med typ en sockerbit med anslutning för ringkabelskor istället. 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev AndW:

Du menar att klämman var i mässing, men höljet i plast?

Ja och höljet var i gummi eller bakelit. Fördelen med mässing var askruvarna inte rostad, det brukar vara det största problemet.

Löda är inga problem, vira ihop och löd bara. Men se till att du har en bra lödkolv, jag kör 230V kolv på invertern. 12V kolvarna är bara leksaker.

Pressa är bra men inte med plastisolerad kontakter, de får inte tillräckligt med tryck. Bör sese som ett provisorium.

Skarvklämmor fungerar också bra, framförallt för tunna kablar. Finns i lite olika storlekar. De är fyllda med vaselin. Jag skarvar alla signalkablar med sådana, de är snabbjobbade eftersom man inte behöver skala kabeln.

Men är det praktiskt så kör med sockerbitar men spraya med KONTAKTSKYDD så håller det länge.

 

skarvklämma.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju använda saketter, i kaffet...

 

Kolla på Wago-kopplingarna, Clas har sådana, finns för två, tre, fyra och fem kablar, kanske fler.

Wago har jag en hel del av ombord, även i permanenta kopplingar, sitter några i utsatt läge vid min yttre styrplats, och nu efter flera år funkar som fortfarande,

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja wago verkar ju bra. De har varit uppe här någon gång innan men jag fortstod inte deras storhet då. Verkar ju bra! 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan skrev AndW:

Ja wago verkar ju bra. De har varit uppe här någon gång innan men jag fortstod inte deras storhet då. Verkar ju bra! 

 

Även Bernte förslog Wago, jag tror inte att du ångrar dig om du provar sådana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som de tidigare skrev så är snap wago det bästa alternativet. Jag är själv elektriker och har varit ute i branschen i flera år och vi använder oss bra av snap wagos, ibland torex men det är inte alls lika smidigt för man måste lossa alla andra kablar innan man kan sätta in den nya. Det kom nyligen ut en uppdaterad version av snap wagos, som kan ta upp till 4 kvadrats kablar. Finns också i olika storlekar, 2,3 och 5, se till att inte koppla flera kablar under samma klämma bara, om fler utgångar behövs så bör du bara byggla mellan två wagos för att öka antalet klämmor.

https://www.kjell.com/se/sok?q=wago

 

Mvh Felix

Jämförwebbhotell

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...