Jump to content
Sunday 15 September 2019
AndW

Alternativ till sockerbit

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej,

Vad är egentligen det rätta sättet att skarva kabel på om man inte kan använda sockerbit. Sockerbit är attraktivt då den 

1. Går att koppla kablar av olika dimension

2. Går att koppla förgreningar, med två kablar under samma skruv, till och med tre om man får svära lite.

3. Är ganska liten och nätt och billig.

4. Är isolerad mot petning och oavsiktlig kortslutning

5. Kan skruvas fast i en vägg om man vill.

Den är inte bra på nåt men hyfsad på mycket.

Idag skulle jag t ex förgrena en kabel till två, och helst tre, och ena kabeln var tunn. Detta skulle jag göra tvp gånger per pol dvs fyra gånger. Det blir en himla massa konstiga flatstift om man ska göra det med sådant, lite dyrt också, och nån sorts kabelsko tar alltid slut. Plintar ska vi bara inte tala om.

Kanske borde man köra ringkabelskor och skruva ihop med en maskinskruv? Löser punkt 1-3, även om det på kabelskorna alltid blir lite dåliga på tunna kablar. Saknar punkt 4 främst.

Jag tänker på grejer som drar max någon ampere, t ex belysning. 

Edited by AndW
  • Like 1

Att löda är bra.

Förr var socker bitarna gjorda i mässing då fungerade det bra.

Men även jag använder sockerbitar. Givetvis med intensionen att snarast byta ut. Men kletar man in lite vaselin eller kontaktfett så fungerar de länge. Lindar man dessutom in dem i vulktejp så håller då nog i evigheter.

Posted (edited)

Du menar att klämman var i mässing, men höljet i plast? Vad är det för failure mode på sockerbitar egentligen? Tänkte att ärgen tog dem till slut men jag har kanske inte koll. Varför var mässing bättre?

Löda är svårt att göra med tre kablar i en punkt, tar tid, och tunna kablar går av medans man pillar.

Jag kanske borde köra sockerbitar bara helt  enkelt :) I alla fall för belysningen i en garderob som i detta fall.

Vore käckt med typ en sockerbit med anslutning för ringkabelskor istället. 

Edited by AndW

8 minuter sedan skrev AndW:

Du menar att klämman var i mässing, men höljet i plast?

Ja och höljet var i gummi eller bakelit. Fördelen med mässing var askruvarna inte rostad, det brukar vara det största problemet.

Löda är inga problem, vira ihop och löd bara. Men se till att du har en bra lödkolv, jag kör 230V kolv på invertern. 12V kolvarna är bara leksaker.

Pressa är bra men inte med plastisolerad kontakter, de får inte tillräckligt med tryck. Bör sese som ett provisorium.

Skarvklämmor fungerar också bra, framförallt för tunna kablar. Finns i lite olika storlekar. De är fyllda med vaselin. Jag skarvar alla signalkablar med sådana, de är snabbjobbade eftersom man inte behöver skala kabeln.

Men är det praktiskt så kör med sockerbitar men spraya med KONTAKTSKYDD så håller det länge.

skarvklämma.jpg

Man kan ju använda saketter, i kaffet...

Kolla på Wago-kopplingarna, Clas har sådana, finns för två, tre, fyra och fem kablar, kanske fler.

Wago har jag en hel del av ombord, även i permanenta kopplingar, sitter några i utsatt läge vid min yttre styrplats, och nu efter flera år funkar som fortfarande,

• Like 2

Ja wago verkar ju bra. De har varit uppe här någon gång innan men jag fortstod inte deras storhet då. Verkar ju bra! 

• Haha 1

3 timmar sedan skrev AndW:

Ja wago verkar ju bra. De har varit uppe här någon gång innan men jag fortstod inte deras storhet då. Verkar ju bra! 

Även Bernte förslog Wago, jag tror inte att du ångrar dig om du provar sådana.