Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Barmeister

Synkroniseringsklockor- Låna/hyra?

Rekommendera Poster

Hej!

Har förstått att jag behöver synkroniseringsklockor för att synkronisera mina tre Solex-förgasare. Någon som har tips på om man kan hyra/låna någonstans? Det här är väl ett verktyg som är ett "måste" i sin verktygslåda, eller?

 

 

Tack på förhand

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man normal hörsel på båda öronen behövs inget verktyg. Håller man huvudet mellan två förgasare hör man direkt om de är synkade eller inte.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog till snikvarianten, krokodilklämmor och blompinnar.

Synkroniseringsklockor används för att justera in spjällen så att alla öppnar exakt samtidigt.

En enklare (och billigare) metod är att fästa någonting långt på spjällaxlarna så att man kan se  exakt när spjällen börjar röra på sig. Jag fäste blompinnar på krokodilklämmor som klämdes fast på spjällen. De långa blompinnarna gör att man ser när spjället börjar röra sig och det är lättare att se om alla spjäll rör sig samtidigt.

blompinnar.jpg.7c62fd888ddb92cc264065afa67a6bd8.jpg

 

 

Det finns väl i princip bara tre inställningar man kan göra på de där förgasarna; spjällens stoppskruvar, tomgångens blandningsskruvar och spjällens synkronisering.

Man börjar med spjällens stoppskruvar. Man skruvar ut dem så att de inte påverkar spjället, sedan skruvar man in dem så att de börjar påverka spjället och ett varv till.

Sedan kan man ställa in reglageaxelns medbringare så att alla spjäll börjar öppna samtidigt; man drar på gasen lite och ser på pinnarna när de börjar röra sig. Sedan justerar man klämmorna på reglageaxeln, gasar lite , justerar mer, gasar lite och justerar.... ja så där håller man på en god stund. När alla blompinnar reagerar i exakt samma ögonblick är man klar. Fördelen med den här metoden är att motorn inte behöver vara igång.

Tomgångens blandningsskruvar är lite olika på olika generationer av förgasare. principen är ändå att man skruvar in dem i botten, mycket försiktigt, man drar inte åt alls, fingertoppskänsla är vad som gäller! Drar man åt för hårt blir det märken på nålarna som därmed är förstörda. På mina förgasare skruvades blandningsskruvarna ut ungefär 1 ½ varv. Har sett modeller där det är mycket fler varv.

 

Sedan är det bara att repa igång motorn och låta den gå varm. Därefter justerar man tomgången på blandningsskruvarna. Ett kvarts varv åt gången och exakt lika mycket på alla förgasare tills man har rätt varvtal. Tändningen skall naturligtvis vara rätt justerad i det här läget, annars justerar du tomgången en gång till efter att du har justerat tändläget...

 

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det enklaste sättet att kolla när tomgångsskruvarna är nollade är att ta en remsa av ett tunt papper och lägga mellan skruven och klacken. Sen spänner man remsan och vrider sakta ut skruven tills pappret släpper.

Ingemar

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...