Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
MinorOffshore

Yamaha F100 laddar 14,84 V. Förstörs startbatteriet ?

Rekommendera Poster

Hej, 

 

jag hade glömt att stänga huvudströmbrytaren och båten användes ej på 1 månad. Nån "smygström" tömde batteriet helt och nu behövs det ett nytt. Råkade kontrolera att generatorn laddar och fick mätvärdet 14,84 volt. Är det inte lite för högt ? Skadar det ett vanligt bly startbatteri i längden ? Om så, hur justerar jag spänningen ? Motorn är en Yamaha F100 från -99 på en plåtbåt.

 

Tack i förväg för hjälpande svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, ditt höga volt-värde `14,8V´ bör din marinelektronik klara, sådana är ofta specade att överleva typ 15,3V eller mer. Normalt är blybatteriers spänning - i vila - aldrig över 12,9V utan att nåt slags laddare är inkopplad.

Ditt uppmätta höga värde `14,8V´ är alltså långt ifrån normalt, givet F100:ans relativt svaga laddningskapacitet och övriga* omständigheter.

För så här... utbordare har av tradition usel laddningsförmåga, ja de mindre motorvarianterna har ofta bara en s.k. `lysspole´ (varmed menas direkt växelströms-drivning av lanternor utan likriktare eller regulator.)
Yamaha F100** från 1999 har rimligen bättre laddförmåga än så, men knappast nån som imponerar. Så då kan man dra slutsatsen att den knappast orkar lyfta laddspänningen särskilt högre än säg 13.8V eftersom du har nytt batteri (läs: ej sulfaterat). Nytt fräscht batteri slukar i normalfallet typ 10A, vilket hindrar en svag generator från att höja spänningen.


Mina råd får bli...
Mät spänningen direkt på batteripolerna under laddning, troligen har du mätt på nån kabel som har usel kontakt med själva batteriets två poler!?
Mät även spänningen `i vila´ utan vare sig laddning eller urladdning. Då får du koll på att din multimeter verkligen funkar okej (bör visa 12,40 - 12,80 volt)!
Byt batteri i din multimeter! När dess lilla interna batteri tar slut så visar multimetern nämligen för högt voltvärde. (Dyrare kvalitets-multimetrar har f.ö. batterivarning av detta skäl.)


*) Angående övriga omständigheter: I dina äldre forumtrådar (exempelvis HÄR o HÄR) får man intrycket att du har stort laddningsbehov, bogpropeller etc. Också att du har Pentas EVC, är det samma båt vi snackar om??
**) Laddförmåga (Ampere eller Watt) uppges ej i den F-100 verkstadshandbok jag kikat i, men gissningsvis max 10-15 Ampere??  

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Thomas-1:

Hej, ditt höga volt-värde `14,8V´ bör din marinelektronik klara, sådana är ofta specade att överleva typ 15,3V eller mer. Normalt är blybatteriers spänning - i vila - aldrig över 12,9V utan att nåt slags laddare är inkopplad.

Ditt uppmätta höga värde `14,8V´ är alltså långt ifrån normalt, givet F100:ans relativt svaga laddningskapacitet och övriga* omständigheter.

För så här... utbordare har av tradition usel laddningsförmåga, ja de mindre motorvarianterna har ofta bara en s.k. `lysspole´ (varmed menas direkt växelströms-drivning av lanternor utan likriktare eller regulator.)
Yamaha F100** från 1999 har rimligen bättre laddförmåga än så, men knappast nån som imponerar. Så då kan man dra slutsatsen att den knappast orkar lyfta laddspänningen särskilt högre än säg 13.8V eftersom du har nytt batteri (läs: ej sulfaterat). Nytt fräscht batteri slukar i normalfallet typ 10A, vilket hindrar en svag generator från att höja spänningen.


Mina råd får bli...
Mät spänningen direkt på batteripolerna under laddning, troligen har du mätt på nån kabel som har usel kontakt med själva batteriets två poler!?
Mät även spänningen `i vila´ utan vare sig laddning eller urladdning. Då får du koll på att din multimeter verkligen funkar okej (bör visa 12,40 - 12,80 volt)!
Byt batteri i din multimeter! När dess lilla interna batteri tar slut så visar multimetern nämligen för högt voltvärde. (Dyrare kvalitets-multimetrar har f.ö. batterivarning av detta skäl.)


*) Angående övriga omständigheter: I dina äldre forumtrådar (exempelvis HÄR o HÄR) får man intrycket att du har stort laddningsbehov, bogpropeller etc. Också att du har Pentas EVC, är det samma båt vi snackar om??
**) Laddförmåga (Ampere eller Watt) uppges ej i den F-100 verkstadshandbok jag kikat i, men gissningsvis max 10-15 Ampere??  

 

Hej Thomas och tack för svaret.

 

Jag kanske förklarade mig lite oklart, jag mätte 14,84 volt rakt över batteripolerna med motorn på tomgång och samma resultat med frigas (3 000 rpm) och som batteri hade jag ett lånat nyladdat äldre batteri som hade en vilospänning på lite över 12,6 volt. På det sättet kom vi ut till holmen sent på kvällen... Jag skall köpa ett nytt batteri i morgon och vill inte förstöra det genast om spänningen på 14,8 volt är för hög :).

Båten är inte Minorn som jag tidigare frågat om, utan en förbindelsebåt som bara har ström kopplat till lanternor (bakom huvudbrytare och egen switch) och automatisk pilspump (direkt på batteriet av säkerhetsskäl).

Volvo Pentans generator i Minorn som jag tidigare frågat om ger 14,2 -14,4 volt vilket jag förståt att är ok, därför reagerade jag på det höga spänningen 14,84 volt som Yamaha F100 ger. 

Batteriet i multimetern är borde vara ok, den mäter helt pålitligt andra batterier och kontrolerat mot en annan mätare. 

Därför är jag orolig om den höga spänningen skapar problem i framtiden. Jag har aldrig i båtens historia tidigare mätt spänningen, men vi har gått genom en del batterier under årens lopp. Jag har tänkt att det beror på att den lägs i så fort isen far och tas upp när isen börar lägga sig och båten kan vara orörd i veckor/månad under sommaren. Normalt stänger jag alltid huvudströmbrytaren när båten inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att motorn knappast kommer gå mer än någon eller några timmar i taget så kommer den laddspänningen knappast skada batteriet. Om batteriet däremot skulle utsättas för den spänningen flera dygn så skulle det antagligen ta skada.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knepigt att inte laddningsregulatorn begränsar spänningen kan jag tycka?
Har saxat ihop lite uppgifter från verkstadshandbok nedan, visserligen utgiven 1996.
    Ett batteri sulfateras med åren och då rymmer det allt mindre laddning, ett nominellt 75 Ah:s kanske i praktiken bara rymmer 25. Då stiger spänningen efter bara en kort stunds laddning.

Nå, de rekommenderar ett batteri på 70-100 Ah och minimum 380 CCA.

Bildkälla: boatinfo.no (kräver pc)
 

F100.el.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min F100 från 2005 ligger också så högt, ibland 15,0 volt (både på originalinstrumentet och på GPS:en). Regulatorn är dessutom helt ny och byttes då spänningen förut låg över 16 volt. 

 

Antar således att detta är så som Yamaha vill ha det och då de brukar veta vad de håller på med bryr jag mig inte nämnvärt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det finns någon temperaturkompensering?

 

Annars skulle jag. tro att man valt en lite hög spänning. Att några batterier ger upp i förtid bryr man sig inte om däremot vill man kanske inte en massa gnäll om att batterierna inte laddas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Det är inte så att det finns någon temperaturkompensering?

 

Annars skulle jag. tro att man valt en lite hög spänning. Att några batterier ger upp i förtid bryr man sig inte om däremot vill man kanske inte en massa gnäll om att batterierna inte laddas.

Du som kan det där med el, här kommer en sidofråga. 

 

Påverkar generatorns storlek något? Eller snarare: Spelar det något roll för batteriets väl och ve om det är 14,8 volt och bara några få ampere som är tillgängligt eller om det är 14,8 volt men 100 ampere? Tänkte liksom man ibland får höra om solceller, att en liten cell inte behöver en regulator då överspänningen ändå inte kan skada batteriet då cellen inte är stark nog att övervinna batteriets förmåga att stå emot. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev firefish:

Du som kan det där

;)  

--

Säg så här, batterierna försöker ta allt de kan så om generatorn kan begränsa strömmen så är det ofarligare. Samtidigt är en för hög spänning inte bra för batterier.

När man laddade batterier med ett hemmabyggt elverk med manuell reglering så körde man på över 15V. Laddade snabbt och kokade fint. Livslängden blev nog inte så bra.

Samtidigt, våta batterier bör utjämningsladdas med drygt 16V då och då. De ska koka för att röra om elektrolyten. Men under begränsad tid och med begränsad ström. Blybatterier är både ganska tåliga och förlåtande.

 

Troligen skadar man inte batteriet med en liten solpanel. Men det är svårt att säga var gränsen går. Så jag säger alltid att man ska ha en regulator, typ hundra spänn är en billig försäkring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En frisk generator ska ladda 14,4 volt, gäller alla 12 volts system så det är inget fel någonstans - ut och kör!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Carrera86:

En frisk generator ska ladda 14,4 volt, gäller alla 12 volts system så det är inget fel någonstans - ut och kör!

Ja fast många generatorer, tex på små dieslar ger bara 14,2.

Men 14,84 V är för mycket, ett vått batteri tar skada förr eller senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

Ja fast många generatorer, tex på små dieslar ger bara 14,2.

Men 14,84 V är för mycket, ett vått batteri tar skada förr eller senare.

Ja men det är nog ytterst ovanligt att en utombordare körs så länge att detta blir ett verkligt problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Eld-:

Ja men det är nog ytterst ovanligt att en utombordare körs så länge att detta blir ett verkligt problem. 

Sant. Men om man nu brukar köra längre tider så ska man nog försöka åtgärda problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...