Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
oyster

Byta remmar TAMD41

Rekommendera Poster

Hej,

 

Förstär jag det rätt om man måste lossa dessa två skruvar på generatorns fästen för att kunna få loss remmarna?

IMG_3137.jpg

IMG_3136.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första bilden ja, andra bilden nej. Men däremot bulten som sitter ovanför till vänster på bild 2

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för hjälpen! Hittade av någon märklig anledning ingen instruktion varken i verkstadshandböcker eller den handbok som finns för slutanvändare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev oyster:

Stort tack för hjälpen! Hittade av någon märklig anledning ingen instruktion varken i verkstadshandböcker eller den handbok som finns för slutanvändare.


Hittade en enligt bilden nedan.
Fast du tycks ha dubbla kilremmar till generatorn och ser inte ut att ha någon spännskruv.
(Nr 3 i bilden men felaktigt 4 i texten.)


Remmen skall tydligen spännas till den bara går att trycka ner 10 mm i punkten A.
Med dubbla remmar blir det större axelbelastningar, kanske bör du inte spänna fullt så hårt?


Bildkälla: boatinfo.no (kräver pc)
tamd41.rembyte.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen av ovanstående stämmer, men nu hittade jag till slut rätt: 

 

image.png.850148ed070fa8e064ac5f4d02d06c86.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bygeln på nedre skruven är det meningen att man ska sätta i en stor skruvmejsel eller liknande för att spänna remmarna. Köp remmar som är är parade ihop, så får du remmar med samma längd och bredd. Köper man två lösa remmar skiljer det alltid lite, även om de har samma detaljnummer. Då kommer de att bli olika spända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, den som designat det här får inget pris i användarvänlighet. Hade otroligt svårt att hitta kraft för att spänna remmarna. Till slut satte jag en skiftnyckel mellan generatorn och motorn för att få en hävarm. Tog i allt jag kunde samtidigt som jag skruvade fast bultarna. Hårdare kan jag inte spänna dom.

 

 

B52B7D5B-1DF9-4BEA-A5E5-7B50A3719C88.jpeg

E0AB42C7-3C8D-4047-A9F9-B1A8BD99D3C8.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, jag markerade positionen på generatorn med dom gamla remmarna. Den var ca. 1cm ytterligare ifrån motorn. Dvs. Hårdare spänd. Kanske normalt att dom töjer sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev oyster:

Just det, jag markerade positionen på generatorn med dom gamla remmarna. Den var ca. 1cm ytterligare ifrån motorn. Dvs. Hårdare spänd. Kanske normalt att dom töjer sig?

Nja, framför allt slits väl deras sidor så de sjunker djupare ner i kilspåret.
Kilremmar får aldrig slitas såpass att de nuddar kilremsskivans spårbotten.

(Den `tandade´ varianten är en kompromiss som ger stor böjbarhet och ändå skapligt stora slitageytor. Används då kilremsskivorna har liten diameter.)
 

kilrem.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag hoppas att jag fick till en ok spänning ändå. Tänkte dubbelkolla och ev. Spänna efter när motor/remmar är varma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Rollen skrev längre upp är tydligen bygeln till för underlätta uppspänningen.
Gissar att man kan bända enligt bilden, eller kanske underifrån?

Själv brukar jag använda tummen för typ 10mm:s kollen, tar i såpass att det börjar kännas smått obekvämt.

bänd.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den heter ju faktisk spännögla som reservdel så någon tanke måste dom haft där 🙂  Jag har ganska trångt på sidan där, jag försökte dra rakt uppåt men då viker sig öglan in i armen och låser sig själv. Men kanske kan man bända som du säger. Har någon annan hittat något enkelt sätt att använda den här öglan tar jag gärna tips...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att sätta en "spännskruv" (typ vantskruv) mellan svänghjulets och generatorns remskivor. Då är det väldigt enkelt att spänna till perfektion och sedan skruva fast bultarna. Kolla slutet på denna video:

https://youtu.be/qrrHEHy3-Yw?t=1769

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...