Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Papelione

Evinrude 35 køpt på polis auktion

Rekommendera Poster

Hei Alla kyndiga motorbåts folk.

Jag har køpt ett projekt!

 

En sliten Terhi Nordic 6020 C, med en Evinrude Elan 35 från 1997.

Denna var køpt på en polis auktion av førre ægeren och ska inte ha vært startat sedan 2001.

 

Sliter med at få motoren til at varve under belastning. Den starter lætt och går hur fint som hælst i tomgång. Men vil næsten inte varve upp någet i framåt væxel.

Bakåt varver den men driver næsten inte.

Jeg har kontrolleret kompression som er ca 110 PSI på alla tre cylender, fin gnist på de 3 tændstift.

Kontrolleret bensin slanger från bensin tank(ny), och til førgaser ingen stop.

Pakkat om bensin pumper som så bra ut. Plockat især en førgaser som så bra ut.

propellen snurrer fint begge væger i tomgång, ingen fisker liner eller annat hær.

 

 

Tænker det er et bensin eller luft problem, men hittar ingen fel.

Någon som har en god ide til hur jag kommer videre?

 

Mvh

 

Christian

Evinrude.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei

 

Ingen som har et tips?, tänker at jag kommer gå på förgasarna. Rensa och packa om dom.

Kan det vara annat än förlita bränsle?

 

/C

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag skulle nog också gå på förgasarna först. Nu kan jag bara förgasarna på min Johnson, men jag skulle tro att du behöver göra en - ordentlig - rengöring av dem, det finns många hörn, kanaler, och vrår och nog sitter det lite skit överallt. Vissa menar att ultraljudstvätt är det enda som duger, men tryckluft och t-sprit kan kanske räcka. Jag skulle börja med förgasarna eftersom de vanligtvis har två olika inställningar, en för lågfart och en för högfart, och det låter som att du har problem med just högfarten. Jag skulle se över inställningarna för dem noggrant, du lär ha justeringsskruv för högfartsmunstycket som säkert kan vara trixig att ställa in om man inte haft sådan innan.

 

Ny packningssats skadar nog inte heller. Glöm inte packningen bakom förgasarna som nog inte ingår i packningssatsen.

 

Du har säkert provat med nytt bränsle redan, och kollat efter om den drar tjuvluft någonstans. Finns allvarlig misstanke om att den tjuvar luft kan man spreja startgas där och se om motorn varvar.

 

Nå, jag vet inte om detta var några nyheter för dig, men men.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei

 

Har öppnat 2 af 3 forgassere och de ser inte särskild skittna ut. Men klart det er små hul som fort kan täppas igen. Får se hvad som finnes i packningssatsen, annars går det nog att skäre til en ny packning själv. 

Hadde gärna kjört med Ultraljud,lite töfft at lägga ut pengarna bara:=)

Ser at Biltema har lite billigare varianter också, kanske det kan gå? Har du eller ni andre någon er farenheter med detta?

Så när jag plockade ner förgaserna från motorn att det flödade bensin ganska lätt framtil dessa.Tänkar at det inte er någon blokering da?

 

Trevlig lördag på er.

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste man förresten använda förgasarens?

Ganska svårt att få tag på...

T-röd funkar altså bra det också?

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att inte propellern slirar runt navet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Papelione:

Måste man förresten använda förgasarens?

Ganska svårt att få tag på...

T-röd funkar altså bra det också?

 

/C

 

Tror det är etanol i förgasarrengöring. Finns nog många tips på rengöringsvätska. Aceton, fotogen, sprit. Det svåra är ju att komma åt överallt. Om förgasarna ser rena och fina ut kan det ändå sitta något i munstyckena. Och så gäller det att inte trycka fast ev skit ännu mera, och så att få flottören i nivå sedan...och skruva rätt på högfartsskruven... och så kan det ju vara något helt annat förstås som påpekats av jannelu..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har också tänkt på Propellen (bösningen).

Men da borde turtallet väl gå upp i framåt växel, men utan at farten ökar.

Hos meg öker turtall och fart lite och sen inte mer.

 

 

/C

 

Redigerad av Papelione

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei

 

Har lagt förgasare och små delar i T-röd bad. Så for det stå där och mysa til förgaserrensen och packningssatsen kommer.

Andre förslag på vad jag kontrollera under tiden?

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan et defekt power pack gi problem med låga varv i framåt växel men bra varv i neutral?

Bra gnista på alla 3 cylinder och starter hur bra som hälst.

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har samma problem på min tvåtaktare, Suzuki DT60 från 1983. Har du löst problemet med din utombordare, vad berodde det på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har liknande problem med min Suzuki DT30 2-takt från början av 90-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...