carl-andersson 1 Postad 29 Maj , 2019 Tänkte byta kondensator och tändspole. Inte för att de inte fungerar utan mest för att jag köpt på mig nya och dels för jag inte vet historiken på dem. Nu till min fråga. Något speciellt man ska tänka på vid byte. Verkar för mig som man "kopplar loss" kabelskorna och sätter dit de nya? Är det så eller måste man börja härja med brytaren också? Eller något annat man måste tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 653 Postad 29 Maj , 2019 (redigerade) 42 minuter sedan skrev carl-andersson: Tänkte byta kondensator och tändspole. Inte för att de inte fungerar utan mest för att jag köpt på mig nya och dels för jag inte vet historiken på dem. Nu till min fråga. Något speciellt man ska tänka på vid byte. Verkar för mig som man "kopplar loss" kabelskorna och sätter dit de nya? Är det så eller måste man börja härja med brytaren också? Eller något annat man måste tänka på? Precis som du skriver, bara att koppla loss och koppla på de nya grejerna. MEN... man brukar ju byta brytarspetsarna samtidigt, konding, tändspole och brytarspetsar betraktas som förbrukningsvara. Även tändstiften brukar man ju byta. Kolla i din instruktionsbok hur stort gapet skall vara mellan brytarnas kontaktpunkter när den är som mest öppen, ett vanligt mått kan vara 0,4mm, men det varierar mellan olika fördelardosor. Du behöver två skruvmejslar, varav den ena är en bredare spårmejsel, och bladmått. Tag av fördelarlocket, lyft bort rotorn, det kan finnas ett tunt skyddslock under rotorn också, vrid motorn så att brytarspetsarna är stängda, skruva loss, koppla loss. Montera den nya, i det ovala hålet skruvar du i skruven så att den hamnar i mitten av detta. Skruva fast "halvhårt". Vrid runt motorn igen och se till att brytarspetsarna jobbar som dom skall, med spårmejseln och bladmåttet till hjälp justerar du till rätt avstånd när kammen öppnar brytarspetsarna max, fixera med den andra skruvmejseln vanligtvis är fixerskruven en stjärnskruv, men insex och torx kan även förekomma. Bladmåttet skall löpa "lätt trögt" mellan kontaktytorna. Om man istället fixar en elektroniskt tändsystem så slipper man joxet med brytarspetsar och kondensator. Bild: Den röda grejen i bildens mitt är en elektronisk modul man ersätter brytarspetsarna med, under rotorn sitter det en ring med fyra magneter i som ersätter kammarna på rotoraxeln. Vacuumdosan kl 11 i bild finns inte på fördelardosor till båtar. Kolla samtidigt skicket på fördelarlockets insida, och rotorn, dessa byter man om det är brännmärken eller sprickor. Många byter regelbundet även tändkablar. Tändkablarna skall kännas mjuka och följsamma. "Tändhattarna" skall sitta bra fast på tändstiften. Ja även tändstift brukar man ju byta ut när man håller på med detta jobb, vanligtvis har elektroderna rätt avstånd på nya stift, men ibland kan det behöva justeras, och nu har du ju ett bladmått. Redigerad 29 Maj , 2019 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser