Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
karlss0n

Sjösättning med personbil?

Rekommendera Poster

Hej,

 

som nybliven båtägare är jag lite nervös inför sjösättningen av min 1500kg tunga båt. Planen är att traila den på ramp med 30-trailer och BMW 520d aut. 

Är min oro obefogad, är detta inga som helst problem?

tacksam för era synpunkter och erfarenheter.

 

Ha det fint!

E5B5EC52-2038-438B-8CF1-D5EC4B7C6768.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall fungera bra om det är en bra ramp. Kör ner den så att du täcker hela trailerhjulen så hjälper båtens flytkraft till.

Kör runt lite med trailern efter så lagren blir varma och trycker ut eventuell vatteninträngning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en liten varning bara för sjösättning med rwd om du lägger i p, så låser bakhjulen, när båten sen rullar bakåt på rullarna och tyngdpunkten hamnar bakom släpets axel, blir släpet en hävstång som lyfter bakändan på bilen, har man då otur att man står på dåligt underlag kan bakhjulen kana på underlaget, men det är extremfall. Se till att få ner släpet i vattnet så är det lugntt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är värre att ta upp båten......

Använde stoppklossar framför framhjulen när jag trailade min 1400 kg båt med en bakkhjulsdriven BMW 550i.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska hjulen undervattnet?

Det blir bara problem med bromsar och hjullager.

 

I USA där man inte har rullar på trailerna är man nödd till att köra ner tills båten flyter.

 

Jag kör aldrig längre ut än att vattnet når däcket, (ja däcket på trailern) funkar bra för mig.

Under flera år använde jag en Skoda picup som sjösättningsbil och hanterade båtar 2000kg +,så man behöver inte någon större 4hjulsdriven bil, men det underlättar naturligtvis.

Sjösätta är inga problem, upp kan vara lite besvärligare om man är ovan, sopa rampen om det är grus och tång på rampen.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en ungefär lika stor båt som ts, jag backar ut så att vattnet går till hjulbultarna för att inte få lagret i vatten och med växel i, parkeringsbroms dragen och klossar bakom framhjulen så går det galant.  Glöm inte fendrar och förtöjningstampar, att spärren på vinschen är spärrad så båten inte sjösätter sig själv innan ni når vattnet. 

 ha motorn upphissad innan du backar ner. Har du dyvika så kolla att den är på plats också. Sen är det bara att lugnt vinscha ner den. Det är är smidigt att ha någon till hjälp att hålla tamparna redan vid nerbackning så man får koll på båten. Koppla loss  vinschvajern från båten, antingen ståendes på vagnen eller hoppa ombord på båten. Lys med ficklampa och se att dyvikan inte läcker. Kolla att motorn startar i nedhissat läge. Sen är det klart. Bara köra upp bil och vagn och roa er med båten.  

Redigerad av M__G
  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Jorgen01:

Ha klossarna bakom framhjulen.

Japp, blev lite felskrivet av mig där.....😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Pentax:

Varför ska hjulen undervattnet?

 

Det går mycket smidigare då.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Pentax:

Varför ska hjulen undervattnet?

Det blir bara problem med bromsar och hjullager.

 

I USA där man inte har rullar på trailerna är man nödd till att köra ner tills båten flyter.

 

Jag kör aldrig längre ut än att vattnet når däcket, (ja däcket på trailern) funkar bra för mig.

Under flera år använde jag en Skoda picup som sjösättningsbil och hanterade båtar 2000kg +,så man behöver inte någon större 4hjulsdriven bil, men det underlättar naturligtvis.

Sjösätta är inga problem, upp kan vara lite besvärligare om man är ovan, sopa rampen om det är grus och tång på rampen.

 

Håller med, man skall aldrig behöva köra ner så att navet på vagnens hjul är under vatten. Även s.k täta lager klarar inte detta utan tar skada (dom är täta mot vattenstänk i regn men inte mer än så)

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Olten:

 

Håller med, man skall aldrig behöva köra ner så att navet på vagnens hjul är under vatten. Även s.k täta lager klarar inte detta utan tar skada (dom är täta mot vattenstänk i regn men inte mer än så)

Tyvärr är det så, täta lager är bara täta i teorin. Har man kört en bit så har temperaturen i lagret ökat och backar man ner i vattnet så kyls det snabbt och då är det risk att det kommer in vatten när luftvolymen minskar och ska kompenseras. 

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev karlss0n:

som nybliven båtägare är jag lite nervös inför sjösättningen av min 1500kg tunga båt. Planen är att traila den på ramp med 30-trailer och BMW 520d aut. 

Är min oro obefogad, är detta inga som helst problem?

tacksam för era synpunkter och erfarenheter.

Borde inte vara några problem förutsatt att inte rampen är allt för brant. Bifogar en bra film med lite tips vid sjösättning. https://hamnenplay.solidtango.com/video/160909-trailervideo-upptagning

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En 520d med automat är en mycket lämplig bil för att hantera en båt, både pga automaten och bakhjulsdriften. Den är också bra pga sin luftfjädring som gör bakvagnen stabil, vilket dessutom är bra när du drar båten på väg.

 

Sjösätta kan man göra med de flesta bilar, det är dock en annan sak när man skall upp. Då är inte framhjulsdrift någon höjdare. Jag har dragit upp 1500kg båt med V70 och det var inga problem alls, men är det blött eller dyl på rampen kan det ändras fort. Man ska dock inte överdriva behovet av bil vid upptagning, mycket handlar om teknik.

 

Ett tips är att lägga klossar bakom trailerns hjul vid upptagningen. Då rullar inte ekipaget bakåt när man skall börja dra och det blir lite mindre stress om man är ovan. Samma funkar såklart vid sjösättning om man är orolig att bilen skall kasa. Denna metod förutsätter dock att klossarna inte flyter;)

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag Sjösatte med en passat förra året, varje helg då jag inte hade en båtplats, jag köpte sånna där stopp klossar i plast som man ställer bakom hjulen, hjälpte faktiskt mycket. Till i år har jag båtplats och en gammal landcruiser som jag köpte för sjösättning. Det enda jag spontant kan tipsa om är att om möjligt sopa rampen så du slipper grus och dylikt som ställer till det för dig. Sen ta det lungt. 

Jag backade väldigt långt ut, för att slippa jävlas med att få av båten, så backade jag ut tills båten flöt i aktern, då var det för mig bara att släppa på vajerspelet och knuffa ut båten. Nu har kanske inte alla den möjligheten att backa ut så långt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns några tänkvärda klipp på Youtube, där man inte bara sjösätter båten utan även bilen och trailern.

 

Det där med att ha hjul och bromstrummor ovanför eller under vattnet är ju kanske omstritt.

Men jag vet att när man hyr båttrailer här i Göteborg blir man uppmanad x flera att inte doppa hjulen öht, och många gånger funkar varsig bromsar eller baklyktor som dom skall... dom har fått bada i saltvatten. Jag hade nog aktat mig noga från att låta vattnet ens nå fälgkanten, om jag hade ägt en egen trailer. Hjullagren må vara dubbelkapslade men knappast bromstrummorna.

 

Nu är det inte aktuellt för trådskaparen, man jag har både sjösatt och tagit upp med en lätt och relativt motorsvag framhjulsdriven bil, en gammal Citroën Berlingo av första generationen. Rampen var dessutom rätt så brant.

En smed hjälpte mig att fixa till en dragkrok som kunde fästas i bogseröglan fram på bilen. Då gick det bra att använda Berlingon, men med trailern kopplad baktill slirade framhjulen hysteriskt, och då rörde det sig om en betydligt lättare styrpulpetbåt.

 

Så det tipset med tillfällig dragkrok fram delar jag med mig av, om nu någon som läser här skall sjösätta en motorsvag framhjulsdriven bil... eller ett "med" skall ju in i den meningen.

 

Bild:

Tja, så kan det gå!

husvagn.jpg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till er alla för bra och relevant input!

 

Trevlig helg!

 

Mvh

Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klossa vagnen genom att gå ned på en hal båtslip, det är nog dömt att misslyckas.

Blött kallt och jävligt.

Då är det bättre med en tamp i fronten på bilen, och ett anhåll.

Om man är riktigt osäker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och är du riktigt osäker om bilen klarar det, kika runt lite, du har säkert någon bekant med större 4x4, traktor eller liknande som du kan pröjsa en liten slant för att sjösätta dock skulle jag tro att det är mer aktuellt när du ska plocka upp båten, ner kommer man alltid :), när jag första gången sjösatte storbåten så hade jag turen att ha en kompis sambo med stor pajero, så lågväxel på den kände han knappt av båten på runt 1500kg, dessutom tyckte han det va kul att testa sin bil lite så det blev gratis haha

Redigerad av Toder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-29 vid 07:57 skrev M__G:

Tyvärr är det så, täta lager är bara täta i teorin. Har man kört en bit så har temperaturen i lagret ökat och backar man ner i vattnet så kyls det snabbt och då är det risk att det kommer in vatten när luftvolymen minskar och ska kompenseras. 

 

Så här såg min trailer ut 2015 som jag köpt ny i Norge 2006 med täta lager samt färskvattenspolning efter att jag lånat ut den. Jag brukade aldrig dränka naven själv men vid utlåningen till en i släkten så blev den det och när jag återtog den så slutade det så här utanför Klippan i Skåne när jag skulle hämta en Ockelbo jag köpt. Hörde och kände att något var på väg att hända så jag han svänga in på en lastbilsparkering och där lossnade hela lagret med bromstrumma och hjul._20190530_081723.thumb.JPG.8f6a90ed22cb89bd5749445957c5ffd3.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner till det där trailerfabrikatet,det är ett av dom som har mest tätade lager på marknaden, ändå händer detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Pentax:

Jag känner till det där trailerfabrikatet,det är ett av dom som har mest tätade lager på marknaden, ändå händer detta.

 

Fogelsta/Brenderup?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

 

Fogelsta/Brenderup?

 

Knott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Kajja:

 

Innan det fanns mobiltelefoner hjälpte man varandra för att lyckas istället för att filma andras misslyckanden.

 

Vad lär den filmande pappan sin fyraårige son genom sitt agerande?

 

Ja, det är kul att titta på detta.

Nej, det är inte kultiverat (i betydelsen civilicerat) att filma istället för att hjälpa till.

 

Sedan finns det alltid situationer när man inser att det inte går att hjälpa till och detta kan ju ha varit just en sådan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra bil, går nog utan problem. Automat är guld. Men jag har fått hjälpa många som sjösatt i grus/sand. Min Subaru Outback drar utan problem upp 1800kg i skarpt lutande grusramp. Det gjorde inte Volvon kan jag säga trots fin reklam :D (v70 xc 2019 års modell d5 awd) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-29 vid 19:53 skrev Kajja:

Jag antar att det här är en klassisk "Jag kan bäst"-situation, då (i detta fall) båtägaren vägrar ta emot vettig hjälp och förslag som alternativ till en metod som är dömd att misslyckas. Jag tror nog att jag också skulle föredra att filma, framom att riskera att bli sedd som delskyldig som medhjälpare efteråt, då båten/drevet/ bilen blir skadade. Givetvis efter att ha gjort mitt bästa att förklara för sjösättaren hur osannolikt det är att det hela skall fungera...

Tragikomisk situation i vilket fall som helst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi ändå pratar om sjösättning måste jag bara dela den här😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ruggigt halt på rampen så kan man koppla loss trailern och sätta en rejäl tamp mellan bil och trailer istället. Då kan man ha bilen kvar på plan och torr mark medan trailern leds ner av någon. Upp lär det knappast behövas då är det bara till att dra. Att glida neråt utan att kunna bromsa vill man ju inte göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Fjelie:

Är det ruggigt halt på rampen så kan man koppla loss trailern och sätta en rejäl tamp mellan bil och trailer istället. Då kan man ha bilen kvar på plan och torr mark medan trailern leds ner av någon. Upp lär det knappast behövas då är det bara till att dra. Att glida neråt utan att kunna bromsa vill man ju inte göra.

Jo det funkar, jag har praktiserat den modellen också. Men det är lätt att knäcka trailerns stödhjul, om man inte tar bort det och låter dragstången glida på markstödet.

Egentligen skall man inte ha dragkrok på sina bilar, jag har hjälpt alldeles för många kompisar med sjösättningar, flyttningar, för tunga biltrailers och rangering av husvagnar....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...