Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hampuz

Renslipad under vattenlinjen, hur skydda bäst?

Rekommendera Poster

Bottenfärgen är helt bort slipad och gelcoaten synlig, över hela ytan finns det crackeleringar i gelcoaten samt en del mindre ställen där den helt saknas.Min fråga är

om dessa steg är rätt väg att gå

 

1. Epoxispackel där skadorna finns. Nedslipas efter härdning eller då det är sliptorr.

2. Epoxiprimer 5-6 lager

3. Bottenfärg 1-2 lager

 

Hur viktig är det att hålla angivna min och max torktider?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till MG!

  1. Bäst är att spackla så att du slipper slipa. Det lönar sig att lägga möda på spacklandet... En tejp över spacklet gör att det blir slätt och att du får rätt form.
  2. Det finns många varianter av epoxi till båtbotten. 5-6 lager primer är en, men Nils Malmgren har tex. ett par varianter som bara behöver tre lager. En färgad som är tänkt som bottenfärg och så vanlig lamineringsepoxi.
  3. Måste du ha bottenfärg? Liggdr du på Västkusten är svaret troligen ja, men i övriga landet kan man klara sig med att tvätta.

 

Ja, torktiderna är viktiga. Kolla vad som gäller för just den epoxi du väljer.

 

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ja

2. Ja

3. Beroende på vars du har båten

 

Det är MYCKET viktigt att följa min/maxtid om du vill att färgen inte flagar. (Nu skriver någon säkert att det gått bra för dem även om de sket i övermålningstiderna, och det är bara att gratulera, men jag har också sett motsatsen...)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey/ Peter_K

Tack för snabbt svar

Bra tips med tejp över spacklet för att få rätt form, det kommer jag att följa.

Jag tänkte mig Biltemas epoxispackel och  epoxiprimer, är det att rekommendera?

Båten finns i Bottenviken (norrbotten) å funkar det utan bottenfärg så skippar jag helst den.

 

Om man tex pga regn ej kan hålla sig innanför min/maxtiden, hur går man vidare då? slipar innan nästa lager?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hampuz:

 

Om man tex pga regn ej kan hålla sig innanför min/maxtiden, hur går man vidare då? slipar innan nästa lager?

 

Exakt så. 

 

Angående Biltemas epoxyspackel; vet inte hur det är idag, men när jag använde det tyckte jag det var väldigt grovt och svårslipat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minutes ago, Hampuz said:

 

Om man tex pga regn ej kan hålla sig innanför min/maxtiden, hur går man vidare då? slipar innan nästa lager?

 

 

En del grundfärg epoxy har ganska långa övermålningstider, så klarar av fler månader utan mellanslip, om den bara får stå. Men då har de andra egenskaper som innebär andra kompromisser, ofta många lager...så det är lite vad man kan kompromissa på och inte som bestämmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter K

Har mest mindre "hål" jag skall fylla med epoxispackel, kanske blir problem att få snyggt. är 

denna jag köpt. https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lattvikts-epoxispackel-2000042332

Är det den du använde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst på biltemas epoxispackel och epoxiprimer blir man fundersam. På dessa står det

en min och max temperatur samt en mintid för slipbar och en tid för när den härdat. Står inget 

om någon min max tid när man måste lägga nästa lager. Någon som gjort detta och kan förklara arbetet i steg .Är Biltemas "nyhet" expoxispackel samt epoxiprimer.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

Biltemas epoxispackel/epoxiprimer fungerade utmärkt och resultatet blev bra. Lite skrovlig yta men det beror nog mest på rollen, men jag har ju en Saga 27 som gör 7 knop så det har mindre betydelse om det blev något skrovligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hampuz:

Uppdatering.

Biltemas epoxispackel/epoxiprimer fungerade utmärkt och resultatet blev bra. Lite skrovlig yta men det beror nog mest på rollen, men jag har ju en Saga 27 som gör 7 knop så det har mindre betydelse om det blev något skrovligt.

Kul med uppdatering och bar att det gick bra.

 

Jag vill inte förstöra din glädje och det tror jag inte jag gör heller, men...

 

Även i sju knop gör en skrovlig yta att farten minskar eller bränsleförbrukningen ökar något. Många av oss seglare är väldigt noga med slät botten just för att det påverkar en del.

Roufness.jpg.0c44cba50259f1f7876afbfe08420d0a.jpg

100 mikrometer = slätstruket med pensel eller slipat med 150-papper.

 

Det är absolut inte så illa som man kan luras att tro när man titta på diagrammet eftersom friktionsmotståndet bara är en del av det som bromsar. Räkna med 1/3 ökat motstånd.

 

En slätstruken botten som strukits med pensel ökar alltså den bromsande kraften med cirka 7 %.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtidigt gäller det resonemanget vid lägre farter än deplacementsskrovmax, som säkert är de sju knopen för en snipa. I lägre farter kan man ju ge lite mer gas bara, men som seglare vill man ju få ut max fart vid en viss framåtdrivande kraft, och då blir det annorlunda med mer behov av den släta botten.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Kul med uppdatering och bar att det gick bra.

 

Jag vill inte förstöra din glädje och det tror jag inte jag gör heller, men...

 

Även i sju knop gör en skrovlig yta att farten minskar eller bränsleförbrukningen ökar något. Många av oss seglare är väldigt noga med slät botten just för att det påverkar en del.

Roufness.jpg.0c44cba50259f1f7876afbfe08420d0a.jpg

100 mikrometer = slätstruket med pensel eller slipat med 150-papper.

 

Det är absolut inte så illa som man kan luras att tro när man titta på diagrammet eftersom friktionsmotståndet bara är en del av det som bromsar. Räkna med 1/3 ökat motstånd.

 

En slätstruken botten som strukits med pensel ökar alltså den bromsande kraften med cirka 7 %.

Hej

Tack för informationen å de var värre än jag trott angående motstånd. Har dock ej märkt någon förhöjd bränsleförbrukning efter bottenmålningen, så jag tror det är rätt bra ändå. Under våren kommer jag att rugga upp epoxiprimern innan jag lägger på bottenfärg 2-3 varv å bottenfärg är 

lättare att få jämn antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Peter_K:

Samtidigt gäller det resonemanget vid lägre farter än deplacementsskrovmax, som säkert är de sju knopen för en snipa. I lägre farter kan man ju ge lite mer gas bara, men som seglare vill man ju få ut max fart vid en viss framåtdrivande kraft, och då blir det annorlunda med mer behov av den släta botten.  

Jo med segel påverkar ytan på botten farten, men med motor påverkas bränsleförbrukningen.

 

Det är väl nte så att bara för att man uppnått deplacementfarten så påverkar inte båtens bottenstruktur bränsleförbrukningen. Då skulle man ju kunna låta sjögräs och havstulpaner sitta kvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jo med segel påverkar ytan på botten farten, men med motor påverkas bränsleförbrukningen.

 

Det är väl nte så att bara för att man uppnått deplacementfarten så påverkar inte båtens bottenstruktur bränsleförbrukningen. Då skulle man ju kunna låta sjögräs och havstulpaner sitta kvar.

 

Jag säger inte att du kan låta sjögräs och havstulpaner sitta kvar, jag säger att ju närmare max skrovfart du kommer, ju mindre spelar bottens mindre ojämnheter in i förhållande till andra parametrar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag säger inte att du kan låta sjögräs och havstulpaner sitta kvar, jag säger att ju närmare max skrovfart du kommer, ju mindre spelar bottens mindre ojämnheter in i förhållande till andra parametrar. 

Vi är säkert helt överens, men...

 

Jag tycker inte om jämförelser där ökningen av något kan låta som att något annat minskar eller tvärt om. Jag tycker detta blivit blivit ett allt vanligare knep att ta till.

 

Jag förstår att det inte var din avsiktatt ta till ett knep, men jag är allergisk..

 

Kan inte komma på något bra exempel, men typ

Mängden vattenkraft i Sverige minskar i förhållande till antalet vindkraftverk.

Vattenkraften är oförändrad, men det kan låta som att den minskar.

 

Sorry för off topic.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...