Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
stavhammar

Stöld av utombordare. Tullens befogenheter, lagstiftares roll.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Stavhammar har startat detta ämne och inte Baxlaget. Det är utbrutet ur en annan tråd.

 

//stavhammar

 

2019-05-23 vid 16:59 skrev KajsaKavat:

Det skulle vara intressant att se statistik på hur många motorer som stjäls varje år, vilken motorstyrka och vilka områden som är värst drabbade. Det är väl vanligare med utombordare än inom?

 

Jag skulle se det som intressantare att få chefer inom Tullen att skärpa till sig och få till en lagstiftning som gör att Tullen kan stoppa misstänkt stöldgods. Idag har polska, estländska och övriga registrerade skåpbilar fulla med stöldgods närmast en gräddfil genom svenska tullar. När jag frågade Tullen om detta fick jag till svar att det var ok eftersom de inte fick göra något. Snacka om lathet (skiter väl jag i, sa tulltjänstemannen).
Denna slapphänthet måste få ett slut! Vad gör våra politiker? Inget, verkar det som.

 

Redigerad av stavhammar
Redigerat starten eftersom det är stavhammar som startat detta ämne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Jag skulle se det som intressantare att få chefer inom Tullen att skärpa till sig och få till en lagstiftning som gör att Tullen kan stoppa misstänkt stöldgods. Idag har polska, estländska och övriga registrerade skåpbilar fulla med stöldgods närmast en gräddfil genom svenska tullar. När jag frågade Tullen om detta fick jag till svar att det var ok eftersom de inte fick göra något. Snacka om lathet (skiter väl jag i, sa tulltjänstemannen).
Denna slapphänthet måste få ett slut! Vad gör våra politiker? Inget, verkar det som.

 

För det första är det inte cheferna inom tullen som kan få till en lagändring, det är ett politiskt beslut som regeringen måste fatta.

För det andra är det inte tullens slapphet som släpper ut stöldgodset, de får enligt gällande lag inte ingripa.

Men att man inte driver detta från politiskt håll är en gåta. Är det månne någon välvilja mot östeuropeiskt båtliv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vilket fjolligt svar!
Alla kan få till en lagändring. Det handlar om kraft och engagemang! Cheferna inom Tullverket har betydligt mer hävstång än vanliga medborgare! Alltså kan de göra mer. 
Sluta ursäkta Tullverkets patetiska lathet att tillåta & uppmuntra stöldgods att passera vår landgräns!

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Baxlaget:

Vilket fjolligt svar!

Kanske i din värld.

Ingen vill ha ett samhälle där tjänstemännen ska driva politiken.

Att påstå att tullverket genom lathet motarbetar dylika beslut säger ju allt.

Eller menar du att tullverket av lathet inte uppmuntrar uppmuntrar utförsel av stöldgods.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt det? Hävstång! Kraft. Påverka! Förändra något som är i grunden fel.
Eller betala mer i försäkringspremier samtidigt som Tullverket av lathet (inte försöker förändra lagstiftningen) släpper igenom din båtmotor med halva akterspegeln hängande kvar medan du ser på. Kul!
Fortsätt beskydda lathet! Jag gör det inte!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev KajsaKavat:

Tack för många intressanta tankar! Intressant att höra om hur du upplever att Aquador känns att köra, minns att det sades detsamma i ett test på hamnenplay.

 

Alla tips om hur man kan skydda motorn är bra, flera som sagt detta om att skruva av växelhuset. Vi är väl bara lite oroliga för att det inte går att få dit det igen😉

 

Det skulle vara intressant att se statistik på hur många motorer som stjäls varje år, vilken motorstyrka och vilka områden som är värst drabbade. Det är väl vanligare med utombordare än inom? Hur många känner ni som har blivit av med motorn, på land eller i vattnet?

/Karin

Nu driver du med oss.

Mvh

Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev KajsaKavat:

Det skulle vara intressant att se statistik på hur många motorer som stjäls varje år, vilken motorstyrka och vilka områden som är värst drabbade. Det är väl vanligare med utombordare än inom? Hur många känner ni som har blivit av med motorn, på land eller i vattnet?

/Karin

2018 stals 2510 st. Statistik hittills i år;

image.png.02570d70efa0d6921710e7e2478a518b.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev KajsaKavat:

Alla tips om hur man kan skydda motorn är bra, flera som sagt detta om att skruva av växelhuset. Vi är väl bara lite oroliga för att det inte går att få dit det igen😉

 

Hmm, det klarar alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kane:

2018 stals 2510 st. Statistik hittills i år;

image.png.02570d70efa0d6921710e7e2478a518b.png

Tack, bra tips!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev KajsaKavat:

Vad jag undrade var förstås om det inte, bland alla svenska fritidsbåtar i typ 6-7 metersklassen, idag är vanligare att båten har utombordare än inombordare. Vi har fått en känsla av (från båthandlare, tester och artiklar på nätet) att inombordare har blivit mindre populära och att det kanske sedan är svårare att sälja. 

 

Tyvärr är det så att de stora utombordartillverkarna köper akterspeglar, dvs de köper upp båttillverkare. På så sätt ser de till att utvecklingarna av båtarna anpassas för utombordare.

Helt OK i mina ögon om de bara kunde lägga lite energi också på att arbeta mer med bättre stöldskydd och spårbarhet på dem. Mig veterligen finns t.ex. inget serienumrering på motordelar utan bara en lite klisterlapp med serienummer på utsidan (tänker på Yamaha nu).

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Helt OK i mina ögon om de bara kunde lägga lite energi också på att arbeta mer med bättre stöldskydd och spårbarhet på dem.

Tyvärr är det mest ett svenskt problem. Hörde en kille som varit på något möte tillsammans med andra som jobbar med snurror. Man frågade efter vilka förbättringar man vill se. Det fanns en massa förslag men bättre stöldskydd tyckte bara svenskarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Tyvärr är det mest ett svenskt problem. Hörde en kille som varit på något möte tillsammans med andra som jobbar med snurror. Man frågade efter vilka förbättringar man vill se. Det fanns en massa förslag men bättre stöldskydd tyckte bara svenskarna.

 

Har också hört att motortillverkarna hävdar att det är ett skandinaviskt problem. Dock är jag inte övertygad att så är fallet. Men någon kanske har statistik på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Har också hört att motortillverkarna hävdar att det är ett skandinaviskt problem. Dock är jag inte övertygad att så är fallet. Men någon kanske har statistik på det?

 

2017 såldes 820k utombordare varav 258k i Europa (Nordamerika 298k, RoW resten).

Yamaha som brukar toppa stöldstatistiken har 36% av den globala marknaden, 301k. Så tyvärr är kanske uppskattningsvis tusen stulna Yamaha i Sverige per år inte är tillräckligt för att få till ett ändrat synsätt.

 

Lite Floridastatistik;

"Florida, which ranks as the top state for boat thieves, does keep track of engine thefts. A CNBC analysis of records compiled by the Florida Fish and Wildlife Conservation Division shows a total of 811 engine thefts in 2016 compared with 643 in 2015. About half the stolen engines were Yamahas." CNBC

 

811 stulna på en befolkning av 21M. Sveriges 2500 stulna på 10M är högt således........

Hittar ingen statistik på antal båtar i Florida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hittat lite statistik för åren 2015-2018 ca.

 

Befolkning: Florida 21M, Sverige 10M

Antal fritidsbåtar: Florida 900k (motorbåtar), Sverige 750k (av Sveriges antal är ca 70% av längden 0-5,9m,  jag inbillar mig att de är större båtar i snitt i Florida)

Stulna utombordare/år: Florida 811 st, Sverige 2.510 st

Stöldratio/år: Florida 0,09% Sverige 0,33% (räknat på att alla fritidsbåtar är motordrivna med utombordare)

 

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-23 vid 19:27 skrev Baxlaget:

Vem har sagt det? Hävstång! Kraft. Påverka! Förändra något som är i grunden fel.
Eller betala mer i försäkringspremier samtidigt som Tullverket av lathet (inte försöker förändra lagstiftningen) släpper igenom din båtmotor med halva akterspegeln hängande kvar medan du ser på. Kul!
Fortsätt beskydda lathet! Jag gör det inte!

 

Du har ju ingen koll på hur lagstiftning och politiska beslut fungerar. Tullen är allt annat än lata, rent av ytterst kompetenta. Men utifrån deras resurser och bemanning och lagstiftning finns det luckor tyvärr. Och nä, inte tullverkets fel. Håller med föregående talare (eller skrivare kanske jag ska skriva)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-05-23 vid 16:59 skrev KajsaKavat:

Tack för många intressanta tankar! Intressant att höra om hur du upplever att Aquador känns att köra, minns att det sades detsamma i ett test på hamnenplay.

 

Alla tips om hur man kan skydda motorn är bra, flera som sagt detta om att skruva av växelhuset. Vi är väl bara lite oroliga för att det inte går att få dit det igen😉

 

Det skulle vara intressant att se statistik på hur många motorer som stjäls varje år, vilken motorstyrka och vilka områden som är värst drabbade. Det är väl vanligare med utombordare än inom? Hur många känner ni som har blivit av med motorn, på land eller i vattnet?

/Karin

Tidigare var det vanligast att utombordare i storleken små fyrtaktare upp till 60 hk stals men förekommer att större stjäls med. Förhållandevis ovanligt över 150 hk. I min båtklubb har vi haft stölder av någon enstaka utombordare. Jag har haft utombordare i 15 år, drygt, utan att bli av med någon. Nu.blir jag väl det bara för att jag skriver så...

Men känner en som blivit av med sin inombordare, inte en gång utan två gånger på samma båt. Säkert samma tjuvar som stjäl, väntar några månader och vet då att det finns en ny i och stjäl igen. Det var en V8. 

Men helt klart betydligt vanligare med stölder av utombordare. 

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-25 vid 07:10 skrev M__G:

Du har ju ingen koll på hur lagstiftning och politiska beslut fungerar. Tullen är allt annat än lata, rent av ytterst kompetenta

Tror inte du läste vad jag först skrev. Någon måste börja någonstans för att få till en lagändring. Om cheferna i Tullverket gick samman och skrev några artiklar i några tidningar eller sociala medier skulle det vara en bra början. Titta på Greta Thunberg till exempel. Hon tar tag i saker hon anser vara fel och får gensvar. Tullverket skulle kunna börja hojta lite även de.
Kustbevakningen har fått större befogenheter. Det är dags att även tullen får det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med utförsel av stöldgods är väl känt. Det var uppe i EP-debatten men sossarna svarade inte på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Problemet med utförsel av stöldgods är väl känt.

Det är problemet med miljön också. Med den logiken behöver ingen göra något mer ... Problemen är kända och därför lösta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Det är problemet med miljön också. Med den logiken behöver ingen göra något mer ... Problemen är kända och därför lösta!

Fast utförseln är enkel att lösa, en lagändring är allt som krävs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir ju lite trött ... både bhemac och M_G anser att allt är i sin ordning, stulna båtmotorer får föras ut ur Sverige eftersom lagen säger så.
Jag är övertygad om att både M_G och bhemac förstår att det är fel någonstans men orkar inte engagera sig för ändra något. 

 

All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare. Det står i regeringsformen – den grundlag som utgör grunden för vår demokrati. Regeringsformen beskriver hur landet ska styras, vilka demokratiska rättigheter medborgarna har och hur den offentliga makten ska fördelas.

 

Visst FAN kan man då åstadkomma förändringar! Se nu till att Tullverket får befogenheter att stoppa denna gräddfil av stulna båtmotorer som förs ut ur Sverige med både M_G och bhemacs goda minne!


Tro det eller ej men jag jobbar på mitt håll för att få till en förändring!
Bortsett från M_G och bhemac, vad gör ni andra?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båtorganisationerna agerat i frågan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bhemac:

Har båtorganisationerna agerat i frågan?

Om de har gjort det ... eller om de inte har gjort det ... på vilket sätt påverkar det störtfloden av stulna båtmotorer som, enligt dig och M_G förs "lagligt" ut ur Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande har inte tullen laglig rätt att stoppa utförseln. Det som ska till är en lagändring som fö tullverket välkomnar.

Båtorganisationerna borde jobba för att få till en lagändring, något som nog alla båtägare skulle uppskatta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Baxlaget:

Vad är det du inte förstår, bhemac?

Av det du skriver? Inte mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Blir ju lite trött ... både bhemac och M_G anser att allt är i sin ordning, stulna båtmotorer får föras ut ur Sverige eftersom lagen säger så.
Jag är övertygad om att både M_G och bhemac förstår att det är fel någonstans men orkar inte engagera sig för ändra något. 

 

All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare. Det står i regeringsformen – den grundlag som utgör grunden för vår demokrati. Regeringsformen beskriver hur landet ska styras, vilka demokratiska rättigheter medborgarna har och hur den offentliga makten ska fördelas.

 

Visst FAN kan man då åstadkomma förändringar! Se nu till att Tullverket får befogenheter att stoppa denna gräddfil av stulna båtmotorer som förs ut ur Sverige med både M_G och bhemacs goda minne!


Tro det eller ej men jag jobbar på mitt håll för att få till en förändring!
Bortsett från M_G och bhemac, vad gör ni andra?
 

Utan att gå in i detaljer så är jag väl insatt och jobbar på myndighet och vet precis hur det fungerar. Har även jobbat med att få till förändringar i regelverk. 

Jag har inte påstått att jag tycker det vare sig är bra som det är eller fungerar. Vore ju bra om du inte drar felaktiga slutsatser av kommentarer. Men det är inte så enkelt att chefer på en myndighet önskar andra regler eller mera resurser och att efter som man inte fått det är det ”lata” chefer. Jag har haft mycket ”diskussioner” med departement om behovs av förändring i vissa frågor. Dock ej tullfrågor efter som jag inte jobbar på tullen. Jag har dock haft tillräckligt med tullen att göra för att tycka det är otroligt duktiga och engagerade medarbetare där. Oavsett tjänstenivå. 

 

Men det är väl bra om många engagerar sig på olika nivåer i samhället. På vilket sätt försöker du påverka politiker för att ändra tullens regler och även resurser så de kan få nytta av de nya reglerna du är med och och får fram? 

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev M__G:

På vilket sätt försöker du påverka politiker för att ändra tullens regler

På vilket sätt försöker du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

På vilket sätt försöker du?

Nu besvarade du en fråga med en fråga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...