Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ollele022002

Askenladden fiskebåtsbygge!

Rekommendera Poster

Tjena! tänkte göra om min Askenladden (roddbåt) med 7,5 hk motor på som min farfar tyckte att jag skulle ha innan han gick bort. Just nu är den vit och orange och helt original stuk. Det jag tänkte göra är att slipa ner den måla den, sätta dit spöhållare, mätdekal samt ett kastdäck. Då har jag lite funderingar på hur jag ska göra kastdäcket utan att behöva skruva allt för mycket eller helst ingenting så tar jag hjälp av er här i tråden för att få så bäst tips som möjligt. (det gick inte att ladda upp bild så ni får söka på Askenladden 470)  så ni har ett hum om hur den ser ut. Det matrial som jag har tänkt att använda är slitskyddsplyfa eftersom att det ska hålla och inte dra åt sig fukt o svälla som vanlig plyfa gör samt nita fast typ balkongtyg i grått för att få en fin yta på däcket. kom jättegärna med tips och ideer på hur jag ska göra!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev ollele022002:

Tjena! tänkte göra om min Askenladden (roddbåt) med 7,5 hk motor på som min farfar tyckte att jag skulle ha innan han gick bort. Just nu är den vit och orange och helt original stuk. Det jag tänkte göra är att slipa ner den måla den, sätta dit spöhållare, mätdekal samt ett kastdäck. Då har jag lite funderingar på hur jag ska göra kastdäcket utan att behöva skruva allt för mycket eller helst ingenting så tar jag hjälp av er här i tråden för att få så bäst tips som möjligt. (det gick inte att ladda upp bild så ni får söka på Askenladden 470)  så ni har ett hum om hur den ser ut. Det matrial som jag har tänkt att använda är slitskyddsplyfa eftersom att det ska hålla och inte dra åt sig fukt o svälla som vanlig plyfa gör samt nita fast typ balkongtyg i grått för att få en fin yta på däcket. kom jättegärna med tips och ideer på hur jag ska göra!!!!!

Catch for fun and release for the future

Redigerad av ollele022002

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mitt minne av denna båt är att den är rätt så rank.

Man skall nog inte stå upp och fiska från den... 

Och om man nu skall stå upp skall man göra det med båda fötterna på båtens durk.

 

Durkplyfa, formplyfa och allt vad detta materialet heter, passar nog bra att använda i fuktiga miljöer, Jag har det i durken i mitt motorrum, står emot fukt, oljespill och diesel bra. Ena sidan har litet struktur och är väl avsedd som halkskydd då man har detta material som durkar eller gångbord på byggnadsställningar. Jag har även byggt litet grejer av detta material till gummibåten, grejer som än så länge är otestade.

 

Jag har studerat några olika fritidsfiskebåtar, som är byggda som sådana från början, och dessa har ju ett upphöjt fördäck, ibland med en stol och elektrisk utombordare på. Dessa båtar är annorlunda byggda, har en annan bottenkonstruktion, och stabilare i vattnet vid stillaliggande.

 

Så jag rekommenderar dig inte att bygga något upphöjt kastdäck på just din båte, tyngdpunkten blir för hög, på en båt som redan innan känns rank. Nu var det på tidigt 1980-tal jag senast använde en sådan Askenladden, kan ju tänkas jag minns fel, eller att båtarna i senare versioner gjorts stabilare...?

 

Så jag får väl då vara glädjedödare och leverera ett svar som du inte ville ha.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aa okej jag får fundera lite hur det blir men har för mig att han sa att den var rätt stabil, men jag får provköra den innan och stå på tofterna o ser hur besten beter sig i vattnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...