Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Wilpel

Vilken extra motor för en ryds 530dc?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Har en Ryds 530dc med en 70hk Johnson 2 takt på. Det jag funderar på är att köpa en mindre 4 taktare att sätta på för att använda när vi fiskar eller bara vill puttra runt i låg fart för att dra ner på bränsle förbrukningen. Min fråga är då vilken styrka jag behöver. Båten väger 660 kg utan folk och last. Är detta överhuvudtaget en bra ide?

Redigerad av Wilpel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en väldigt god idé att ha en extramotor på denna typ av fritidsfiskebåt, många (alla?) fritidsfiskare har väl det. Dels som reservmotor om huvudmaskinen strejkar, dels som du skriver, bra för miljön och ljudmiljön när man förflyttar sin inom fiskeplatsen.

Omkring 5 hk känns ju subjektivt bra, det finns ledade stag att köpa som förbinder motorernas riggar med varandra så att du kan använda båtens ordinarie rattstyrning även till den lilla motorn.

 

Har du inte funderat på en elektrisk utombordare?

En sådan med omkring 15 kg dragkraft kanske är lagom.

Men då tillkommer ett batteri till, det är väl inte så bra att koppla den till nuvarande startbatteri, då du inte vill ladda ur det.

Med elektrisk utombordare, tro det eller ej, men med en sådan tar du dig fram både ljudlöst och luktfritt.

 

Iofs så har jag en liten 4t Honda, den väsnas inte mer en min barndoms Wiesco D20 ångmaskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det av bränslekostnadsbesparing så är det inte så god ide.

Om du inte tänker puttra omkring tusentals distans.

Är det av miljöskäl och att du inte vill fylla vevhuset på huvudmaskinen med massvis med oförbränd bensin

så är det en god ide.

 

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 hästar räcker långt. Men vill också slå ett slag för elmotor. På den båten, 55lbs dragkraft och två eller tre LifePo batteri på ~ 70ah och du är tyst och miljövänlig en låååång stund. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...