Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dadid

Kompatiblitet NMEA 2000

Rekommendera Poster

De gamla Silva 2000 instrumenten sjunger på sista versen.

I bra-att-ha-lådan finns ett ST60+ vindinstrument med givare och display.

För navigation används en B&G Vulcan 7

Jag har även en Garmin gmi 20 display som längtar efter att börja arbeta.

 

Nu står jag inför ett gäng frågor.

- måste jag byta logg och ekolodsgivarna eller kan jag (åtminstone tillfälligt och utan allt för hög kostnad) få in dess analoga data till ett NMEA 2000 nätverk? Det vore om inte annat smidigt att kunna behålla 43mm genomföringarna.

- kan vindgivaren från Raymarine kopplas in på samma sätt?

- finns det något som talar mot att använda NMEA2000enheter från olika leverantörer i samma nät?

- om jag skall förbereda genom att installera ett backbonenät. Vad väljer jag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Dadid:

De gamla Silva 2000 instrumenten sjunger på sista versen.

I bra-att-ha-lådan finns ett ST60+ vindinstrument med givare och display.

För navigation används en B&G Vulcan 7

Jag har även en Garmin gmi 20 display som längtar efter att börja arbeta.

 

Nu står jag inför ett gäng frågor.

- måste jag byta logg och ekolodsgivarna eller kan jag (åtminstone tillfälligt och utan allt för hög kostnad) få in dess analoga data till ett NMEA 2000 nätverk? Det vore om inte annat smidigt att kunna behålla 43mm genomföringarna.

- kan vindgivaren från Raymarine kopplas in på samma sätt?

- finns det något som talar mot att använda NMEA2000enheter från olika leverantörer i samma nät?

- om jag skall förbereda genom att installera ett backbonenät. Vad väljer jag?

 

Logg o ekolodgivare: Jag vet inte om Silva o Nexus-givarna var kompatibla. Nexusgivarna går att koppla in via Nexus Server och en Garminburk till N2K-nätverk. Om det även funkar med Silvagivare vet jag inte.

Genomföringar: Silvas genomföringar var kompatibla med Nexus-givarna. Om Garmin fortsatt med samma standard vet jag inte men det är rätt troligt.

Raymarine har en burk för anslutning av givaren till N2K-nät. Ett alternativ är att köpa Garmins ("Nexus-givare") för vind o ansluta till samma burk som ev logg/lod.

N2K-komponenter från olika tillverkare fungerar ovanligt bra i samverkan i samma nät med endast enstaka undantag.

Backbonenät: Om du ska ha i huvudsak Raymarineprodukter - satsa på deras nätverkskomponenter (de har en egen kontaktstandard). Det finns förvisso adapterkontakter mot "vanliga N2K-kontakter" men de kostar...

Övriga leverantörer har samma kontakttyp (kan se lite olika ut men passar ihop), så är det andra blandade fabrikat - satsa på standardkontakterna.  Det finns adaptrar även för koppling från "standardkontakter" till Raymarinekontakter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Lintott!

Sannolikt blir det inte huvudsakligen Raymarine. Satsar hellre på produkter med hög grad av kompatibilitet. 

Hur ser det ut med märkesspecifika signaler/kanaler inom NMEA2000. Kan jag missa funktionalitet i vindvisningen i ett instrument om givaren kommer från en annan leverantör? Gällande logg och lod är jag inte orolig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raymarine har bra grejor men jag gillar standard så jag vill bara ha NMEA2000, det är den största standarden.

Funderar du på att byta vind/lod/logg så rekommenderar jag B&G Triton. Helt suveränt instrument som kan visa ALLT.

I slutändan brukar kostnaden bli densamma oavsett system, är det billigare så är det alltid något man måste köpa till.

Det har förekommit "privata" data hos vissa tillverkare men tror det är sällsynt.

 

PS kolla hur din plotter kan använda vinddata för ruttplanering mm, ganska häftigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Dadid:

- - -

Hur ser det ut med märkesspecifika signaler/kanaler inom NMEA2000. Kan jag missa funktionalitet i vindvisningen i ett instrument om givaren kommer från en annan leverantör? Gällande logg och lod är jag inte orolig.

Jag har blandat friskt med presentationsintrument Raymarine, plotter Garmin, vindgivare Nexus/Garmin via konverteringsburk (och visning både på I70 o i plotter), logg- o lod-givare Airmar, tankgivare Offshore System, tankgivare MarinPlus, Garmin VHF som går att skicka anrop från plottern. Stamnätet är blandat Garmin o Raymarine som är sammankopplat via adapter.

 

Det enda problem jag haft med N2K var en tankgivare som inte gick att presentera på ett Raymarine presentationsinstrument ( I70 )förrän det fanns en Raymarinplotter med i nätverket. När givarna blivit aktiva i I70 så behövdes inte plottern för att se tanknivåerna i I70. Märklig programvarumiss...

 

I övrigt har allt detta fungerar bra tillsammans o nya komponenter finns direkt tillgängliga utan krånglig konfigurering som med NMEA 0183.

 

Vad jag förstår så är det endast radarsystem som fortfarande är tillverkarspecifika i presentationen av radarbilden. Vill man ha möjlighet till specifik radarmodell så gäller det att ha samma fabrikat på plottern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...