Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Flippy

Nytt kapell, hur fästa norsk knapp i vindrutan?

Rekommendera Poster

Kapellmakaren håller som bäst på att sy upp kapellet till en Sea Ray 270 Sundancer (2000).  Original fästes kapellet mot vindrutan med en slags list som man trycker in i vindruteprofilen.  Nu fick inte kapellmakeren tag på någon sådan list utan rekommenderar norsk knapp istället.

Har hittat bilder på där tryckknapp verkar vara skruvad i någon slags mutter/gängad bricka eller clips som sitter inne i profilen (se bild).

Var kan man hitta dessa artiklar så att jag kan skruvan fast norsk napp på liknande sätt?

 

s-l1600 (5).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Östersjökompaniett har det mesta kolla där är mitt heta tips!

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra fråga. Har själv en båt med likande konstruktion. Där sitter norska knappen med en rostfri skruv in i en rektangulär aluminiumbricka som är lite fasad i kanterna. Skulle kanske funka för dig med, kolla i hamnen där du håller till om det finns någon yamarin, finnmaster, aquador med rostfri rutram. Sen skulle jag nog vända mig till en återförsäljare av de fabrikaten och köpa den vägen om du tror de passar. Alternativt en kapellmakare som gör mycket jobb åt de fabrikaten. Möjligen att man skulle kunna mäta och kontakta en mekanisk verkstad och se om de kan konstruera ett gäng sådana brickor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Flippy:

Kapellmakaren håller som bäst på att sy upp kapellet till en Sea Ray 270 Sundancer (2000).  Original fästes kapellet mot vindrutan med en slags list som man trycker in i vindruteprofilen.  Nu fick inte kapellmakeren tag på någon sådan list utan rekommenderar norsk knapp istället.

- - -

Tänker du köra med kapellet monterat? då finns det nog stor risk att det pressar upp rätt mycket vatten om du kör i regnväder. Norsk knapp blir ju inte lika tätt som en instoppad list i rutramen.

 

Sådan list sitter på de flesta sprayhood så det låter konstigt att kapellmakaren inte har den listen i lager. Samma typ av band sitter i framkant av segel som ska träs på förstagsprofil så det bör inte vara svårt att få tag i med rätt måttlig ansträngning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Lintott:

Tänker du köra med kapellet monterat? då finns det nog stor risk att det pressar upp rätt mycket vatten om du kör i regnväder. Norsk knapp blir ju inte lika tätt som en instoppad list i rutramen.

 

Sådan list sitter på de flesta sprayhood så det låter konstigt att kapellmakaren inte har den listen i lager. Samma typ av band sitter i framkant av segel som ska träs på förstagsprofil så det bör inte vara svårt att få tag i med rätt måttlig ansträngning.

Jag måste ändå säga att jag är inne på min andra båt med kapell med norska knappen. Ingen av dem har tryckt upp vatten vid körning i regn. Fungerar förvånansvärt bra faktiskt. När jag fått översköljande vågor över fören och dessa gått över rutan kunde förra båten släppa in lite vatten mellan ruta och kapell, nuvarande gör det inte, där sitter själva knapparna lodrätt och inte i samma vinkel som vindrutan. Båda båtarna planande. Kör förvisso inte mycket mer än 20 knop med kapell uppe.

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, Lintott said:

Tänker du köra med kapellet monterat? då finns det nog stor risk att det pressar upp rätt mycket vatten om du kör i regnväder. Norsk knapp blir ju inte lika tätt som en instoppad list i rutramen.

 

Det är klart att dt finns en liten risk till detta, men det kommer inte vara speciellt många tillfällen då jag kör med kappellet uppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, M__G said:

En bra fråga. Har själv en båt med likande konstruktion. Där sitter norska knappen med en rostfri skruv in i en rektangulär aluminiumbricka som är lite fasad i kanterna. Skulle kanske funka för dig med, kolla i hamnen där du håller till om det finns någon yamarin, finnmaster, aquador med rostfri rutram. Sen skulle jag nog vända mig till en återförsäljare av de fabrikaten och köpa den vägen om du tror de passar. Alternativt en kapellmakare som gör mycket jobb åt de fabrikaten. Möjligen att man skulle kunna mäta och kontakta en mekanisk verkstad och se om de kan konstruera ett gäng sådana brickor. 

 

Det är just denna "rektangulär aluminiumbricka som är lite fasad i kanterna" som jag letar efter. Finns det färdiga att köpa någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Flippy:

 

Det är just denna "rektangulär aluminiumbricka som är lite fasad i kanterna" som jag letar efter. Finns det färdiga att köpa någonstans?

Skulle som sagt börja höra me dem som säljer finska båtar, finns säkert på flera men kan inte påminna mig att jag sett på andra fabrikat. Jag hade någon där skruven gått av men lyckades pilla ur den och fick ur skruven med värme och muttertång så jag kom inte så långt att jag sökte annat än på seasea, erlandsons, hjertmans och där fanns det ej. Funderar på att beställa några att ha i reserv. Jag kan kolla lite jag med så får vi se vem som hittar först. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-28 vid 12:10 skrev M__G:

Skulle som sagt börja höra me dem som säljer finska båtar, finns säkert på flera men kan inte påminna mig att jag sett på andra fabrikat. Jag hade någon där skruven gått av men lyckades pilla ur den och fick ur skruven med värme och muttertång så jag kom inte så långt att jag sökte annat än på seasea, erlandsons, hjertmans och där fanns det ej. Funderar på att beställa några att ha i reserv. Jag kan kolla lite jag med så får vi se vem som hittar först. 

Hittat lösningen ännu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...